V8 70th anniversary specificaties

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: V8 70th anniversary specificaties

Berichtdoor Landmarcs » 06 Sep 2018, 21:00

Ik heb vanmiddag het motor-remmen van de 2,4 TD4 "Puma" nog eens kort op de proef gesteld.
Terug naar 5º, 4º of 3º maakt vooral uit in toerental, pas bij de 3º was er ook iets "remkracht" maar niet veel.
Met een beetje helling moet je ver terugschakelen en een geluid alsof heel het binnenwerk naar buiten wil voor lief nemen.

Groeten MarcS

WhiteLaRo
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 Sep 2018, 16:04

Re: V8 70th anniversary specificaties

Berichtdoor WhiteLaRo » 07 Sep 2018, 09:52

Dit jaar in de Pyreneeen met ongeveer 2800 kg op weg. Remmen op de motor met de TD4 gaat inderdaad prima, ook bij grotere nijgingen, als je maar hoog in toeren gaat (3.000 ongeveer), maar dan rammelen de lagers ongeveer de motor uit.
Ik zoek nog even verder naar verbeterde wielophanging.

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: V8 70th anniversary specificaties

Berichtdoor Landmarcs » 07 Sep 2018, 10:04

WhiteLaRo schreef:Dit jaar in de Pyreneeen met ongeveer 2800 kg op weg. Remmen op de motor met de TD4 gaat inderdaad prima, ook bij grotere nijgingen, als je maar hoog in toeren gaat (3.000 ongeveer), maar dan rammelen de lagers ongeveer de motor uit.
Ik zoek nog even verder naar verbeterde wielophanging.


Precies, pas bij een loeiende motor remt ie ... de "rendementen" van een zo snel voortgeduwde luchtpomp zijn dan kennelijk zo ongunstig dat je een accepabele motor-rem-werking hebt. Een inlaat- of uitlaat-vlinder was mooier geweest.

En qua verbeterde wiel-ophanging: Ik vrees dat het bij marginale verbeteringen blijft.
Je hebt nu eenmaal twee zware starre assen, daar is niet veel aan te doen (dwz dat gaat niet zolang je er geen heel andere auto van maakt).
Misschien heeft JoostKenia nog suggesties, hij rijdt kennelijk zo nu en dan hard met een Defender, en dat dan over slechte wegen.

Groeten MarcS

Ron63
Berichten: 1504
Lid geworden op: 02 Feb 2009, 18:02

Re: V8 70th anniversary specificaties

Berichtdoor Ron63 » 07 Sep 2018, 13:09

http://www.bas4cars.nl/wp/

misschien kan je hier wat info krijgen ze doen daar ook ombouw van Bowler's

Groet

Ron
110-Td5 X-tech 2006

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: V8 70th anniversary specificaties

Berichtdoor Edward » 07 Sep 2018, 13:52

Landmarcs schreef:
Precies, pas bij een loeiende motor remt ie ... de "rendementen" van een zo snel voortgeduwde luchtpomp zijn dan kennelijk zo ongunstig dat je een accepabele motor-rem-werking hebt. Een inlaat- of uitlaat-vlinder was mooier geweest.

Groeten MarcS


De remcapaciteit van een diesel is sowieso niet geweldig. Daarom zijn vrachtwagens vaak uitgerust met een "Jay Brake" die van de motor feitelijk een compressor maakt.

Bij wegmotoren maakt het ook de wereld of er een lijn of v blok onder hangt. Een lijnblok remt 0 op de motor terwijl bij een V blok de rem vaak niet eens nodig is omdat de motor zo hard remt. Zet je een 4 lijn naast een V twin van gelijke CC's dan is het verschil helemaal enorm.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: V8 70th anniversary specificaties

Berichtdoor Landmarcs » 07 Sep 2018, 20:05

Edward schreef:...
Een lijnblok remt 0 op de motor terwijl bij een V blok de rem vaak niet eens nodig is omdat de motor zo hard remt. Zet je een 4 lijn naast een V twin van gelijke CC's dan is het verschil helemaal enorm.


Ik ben nu wel weer nieuwsgierig naar de fysica achter een dergelijk verschil.
Misschien is het eenvoudigweg een kwestie van toerentallen en overbrengingen ...
... het is nl niet alleen de cilinderinhoud maar het totaalplaatje (in dit geval toeren x inhoud).

Groeten MarcS

PS Die "Jay Brake" is waarschijnlijk de "Jake Brake", zie Jacobs Engine Brake


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten