Koeling Defender Puma

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
conny

Re: Koeling Defender Puma

Berichtdoor conny » 24 Aug 2018, 13:26

jippie!! Marc heeft voor de 6000 ste keer iets bijgedragen aan dit forum :lol: :lol: :lol:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Aug 2018, 15:55

conny schreef:jippie!! Marc heeft voor de 6000 ste keer iets bijgedragen aan dit forum :lol: :lol: :lol:

Hartelijk dank voor deze oplettendheid ... dit hier is dan alweer bericht Nº 6001.
Overigens is ieder bericht op zich even uniek, meer nullen maakt het bericht niet waardevoller.

Taart en bloemen (liever geen Chrysanten) neem ik gaarne in ontvangst.

Groeten MarcS

Marc, gefeliciteerd met alweer bijdrage 6001. Het is zeker niet onopgemerkt gebleven in het forum. Ik wil je bedanken, mede namens de LRCH voor alle toewijding en tijd, maar zeker ook het verschaffen van inzicht en kennis over de meest uiteenlopende onderwerpen. Een bijna onuitputtelijke vraagbaak zou ik zeggen. Ik hoop dat je nog lang de wijsheid, die je kennelijk in pacht hebt, wil delen op het forum!

Chris / Forumbeheer

Ray vd Velden

Berichtdoor Ray vd Velden » 26 Aug 2018, 18:32

conny schreef:jippie!! Marc heeft voor de 6000 ste keer iets bijgedragen aan dit forum :lol: :lol: :lol:

Is het een bijdrage die wat bijdraagt :mrgreen:
Discovery II Td5 automaat td5 Inside performance CR turbos VNT 250pk 4.6 TC aangepaste automaat V8 LT230 1.41

JohnBow

Berichtdoor JohnBow » 27 Sep 2018, 13:29

Hallo mensen,
Ik heb het probleem voorgelegd aan een motorenrevisiebedrijf. Men opperde om de dop van het expansievat te testen. Als het systeem geen druk opbouwt, blijft het kookpunt laag waardoor de koelvloeistof bij belasting gaat koken. Dop blijkt dus very lek. Volgens hen een bekend probleem. Dop kost maar €3,95.
Nu de zomer van 2019 maar afwachten.... Ik orienteer me nog wel op mogelijkheden voor wat extra koeling.
Grtz, John

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Sep 2018, 13:52

JohnBow schreef:... een motorenrevisiebedrijf. Men opperde om de dop van het expansievat te testen. Als het systeem geen druk opbouwt, blijft het kookpunt laag waardoor de koelvloeistof bij belasting gaat koken. Dop blijkt dus very lek. Volgens hen een bekend probleem. Dop kost maar €3,95.
Nu de zomer van 2019 maar afwachten....

Tja, dat zou maar zo een verklaring kunnen zijn voor het nogal willekeurig optreden van dit probleem, in dit geval dus willekeurig bij sommige auto's wel en bij andere niet.
Overigens is ook het expansie-vat errrug klein, een eigenaardige erfenis die ook al bij de Td5 speelde. Vul je het expansievat tot de normale "streep" dan gooit het systeem er koelmiddel uit tot een niveau een aantal centimeters onder die "streep", wellicht helpt die overdruk de dop ook eerder aan zijn eind. Bij de Td5 zorgde het gebruikelijke stabiele koelmiddel-niveau ook nog eens voor een maar net aan (of net niet) werken van de kachel.
Misschien zo een passend groter expansievat al heel veel helpen.
Wat niet direct helpt, maar wat wel aardig zou zijn: Een modificatie waardoor de temperatuurwijzer ook een temperatuur-meter wordt.

Ik oriënteer me nog wel op mogelijkheden voor wat extra koeling.

Wellicht zou een electro-fan, eentje die netjes past in de doorsnede van "cowling", en eentje die het verdraagt dat ie eventueel door de visco-fan-luchtstroom wordt aangedreven, kunnen helpen. Zo'n fan geeft dan bij warm weer al een eerste doorstroming. Het zou mij niet verbazen als de aan-uit-regeling van de visco-fan er toe leidt dat er veel warmte onder de auto blijft staan en dat daardoor de visco-fan als ie dan wel gaat draaien net iets teveel moeite mee heeft met het de eerste warmte wegwerken ... zo'n opgesloten bel hete lucht wil niet direct van z'n plek komen (zoiets speelt ook wel bij V8-en).
De versnellingsbak maakt immers ook veel hitte en dit hitte blijft ook "staan" (wat je dan binnen rond de tunnel voelt).

Groeten MarcS

PS   Ik ben inmiddels ook al weer op bericht 6045.

JohnBow

Berichtdoor JohnBow » 27 Sep 2018, 15:46

Hallo MarcS,
Ik kan me vinden in alles wat je schrijft ;-)
Maar even beraden op de volgende actie. Eerst een nieuwe dop!
Grtz, John

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 27 Sep 2018, 20:59

Landmarcs schreef:Misschien zou een passend groter expansievat al heel veel helpen.

Of (zoals bij mijn VW T3 bus) een andere dop (wel eentje die overdruk geeft) op het expansievat en een drukloos 'overloop'tankje op een andere plaats en het expansievat tjokvol gooien. Die dop heeft dan een aansluiting voor een slang die vervolgens onderin het extra koelvloeistoftankje uit komt. Bij warme motor (en te veel overdruk) kan koelvloeistof uit het (originele) expansievat in het andere tankje lopen en bij afkoeling wordt het daaruit weer aangezogen. (Bij die T3 werkt het al 30 jaar zo).
Mijn Series III had ook een drukloos overloopreservoir met een slangetje vanaf de radiatordop.

Groet,

Erik.

p.s. Bij de T3 heb ik die druk-regelende 'radiator'dop inmiddels ook eens vervangen. De druk liep te hoog op, waardoor 'overal' lekkages optraden. Met een nieuwe dop (en expansievat, omdat daar een scheurtje in zat) bleven de lekkages weg.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 28 Sep 2018, 17:53

Ik heb ook problemen met de dop gehad en heb nu standaard een reserve dop mee.

Ik rijd hier af en toe op hoogte, tussen 1700 en 2800 meter en met een aanhanger van 3 ton.
Op deze hoogte is het kookpunt van water een stuk lager dan 100 graden.
Met een kapotte dop kom je dan niet ver.
Dit verklaart waarschijnlijk ook waarom er in de Pyrenenen problemen zijn.

Ik denk persoonlijk niet dat de radiateur van de Puma onderbemeten is.
Als het water niveau goed op spec is en de dop is ok, dan zie ik de temperatuur niet oplopen.
Ook niet bij 30 graden, op hoogte met aanhanger.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Sep 2018, 18:34

JoostKenya schreef:Ik heb ook problemen met de dop gehad en heb nu standaard een reserve dop mee.

Ik rijd hier af en toe op hoogte, tussen 1700 en 2800 meter en met een aanhanger van 3 ton.
Op deze hoogte is het kookpunt van water een stuk lager dan 100 graden.
Met een kapotte dop kom je dan niet ver.
Dit verklaart waarschijnlijk ook waarom er in de Pyrenenen problemen zijn.

Ik denk persoonlijk niet dat de radiateur van de Puma onderbemeten is.
Als het water niveau goed op spec is en de dop is ok, dan zie ik de temperatuur niet oplopen.
Ook niet bij 30 graden, op hoogte met aanhanger.

Ik denk ook dat de radiator een en ander wel aan kan.
Ik heb in de Pyreneeën op 2000 plus (tot 2400 meter) echt m'n best gedaan de motor warm tot heet te krijgen.
Daar kreeg ik met moeite de visco-fan zo nu en dan aan het draaien.

Wat betreft die dop:
Waarschijnlijk zijn "wij" de kwaliteitscontrole ... heb je eenmaal een goede dop, wees er blij mee.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 28 Sep 2018, 23:24

Nou, ik kan je vertellen dat als je een exemplaar hebt dat last heeft van de kwaal dat een nieuwe dop nie helpt nie. Vijf nieuwe doppen ook niet trouwens..... :shock: :shock:

Een nieuwe radiateur uit het rek van Land Rover helpt ook niet. Net zo min als een nieuwe waterpomp, nieuwe koppakking, nieuwe EGR en zo nog wat probeersels. Hij zat in de garantie dus je doet eens wat....

Na zeven jaar heb ik het ding verkocht en daarna is er weer een hoop aan gedaan waaronder ook weer een nieuwe koppakking, etc en nog steeds heeft het ding dezelfde kwaal. :lol: :lol: (maat van me kent de slachtoffers die het ding gekocht hebben, vandaar...)

Noooooooooit meer een Defender :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”