extra roterend geluid bij aandrijving

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Def2001

extra roterend geluid bij aandrijving

Berichtdoor Def2001 » 22 Aug 2018, 10:28

Bij mijn Def 90 Td5 (2001) hoor ik een extra geluid dat lijkt op zo'n ouderwetse fietsdynamo. Een roterend geluid dus. Geen rammelend, knarsend, piepend of gierend geluid (leuk als je even zoekt op dit forum naar geluiden die zoal voorkomen :D )
Het geluid is er alleen als je rijdt met aandrijving. Je hoort het t best in z'n 2 bij ongeveer 20 km/u en in z'n 3 bij 40 km/u. Bij hogere snelheden en versnellingen is het geluid er nog wel, maar wordt het overstemd door de motor.
Zodra je de koppeling intrapt sterft het geluid weg. Je hoort het nog 1-2 sec uitdoven. Verder merk ik helemaal niks aan de motorprestatie. De motor zelf draait gewoon met een normaal (heerlijk td5) geluid, geen startproblemen en ook geen koppel- of schakelproblemen.
Enig idee wat dit kan zijn?

paul k

Re: extra roterend geluid bij aandrijving

Berichtdoor paul k » 22 Aug 2018, 13:03

Als het geluid zich voornamelijk voordoet bij een koude motor en verdwijnt als je de koppeling intrapt, is het zeer waarschijnlijk het bronzen toplagertje. Dat lagertje zit gecentreerd in het vliegwiel.
Beetje jankend geluidje. Om daar van af te komen moet de bak van de motor en dat busje vervangen worden.
het busje kost bijna niks, aan arbeid is het ff werk.
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)

Def2001

Berichtdoor Def2001 » 22 Aug 2018, 14:33

Volgens mij is er niet veel verschil tussen koude of warme motor. Werpt dat nog een ander licht op de oorzaak?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Aug 2018, 14:48

Dag Def2001,

Even een soort terug bij af. Wat is er veranderd (kort) voor het eerste optreden van het geluid.

Kan je het geluid ook oproepen bij een stilstaande auto (eventueel met een slippende koppeling de motor licht belasten en zo de omstandigheden bij het rijden zo goed mogelijk benaderen). En "omgekeerd", bij een rollende auto en dan in z'n vrij (en/of in de vrij van de tussenbak).

Je wilt zo goed mogelijk determineren wat er moet bewegen om het geluid te veroorzaken.

Het kan van alles zijn ... ik had ooit een uiterst storend geluid dat wisselend optrad. Bleek er na een reparatie een tie-wrap-eindje iets te veel uit te steken en afhankelijk van het inveren gaf het tijdens het rijden soms wel en soms geen prrr-zoem. Je moet het maar toevallig zien, je kan lang zoeken naar zo'n wisselende geluidsbron.

Mijn oude Td5 bleek overigens een gemeen ingesleten onderste radiator-slang te hebben: kennelijk raakte die slang een poelie ... maar alleen soms tijdens het rijden. Dit probleem werd tijdig verholpen (maar goed ook want ineens droog staan is geen pretje), en in dit geval was het een geluidloos aanlopen ... zulke dingen komen dus voor, en ze kunnen lang onopgemerkt blijven.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 22 Aug 2018, 19:37

paul k schreef:Als het geluid zich voornamelijk voordoet bij een koude motor en verdwijnt als je de koppeling intrapt, is het zeer waarschijnlijk het bronzen toplagertje.
Dat bronzen toplagertje maakt alleen lawaai als er draaisnelheidsverschil is tussen prise-as en vliegwiel (het lagertje). Eenmaal rijdend (voet van de koppeling) hoor je dat lagertje niet meer (beide draaien dan even snel), dus ik denk niet dat dit het probleem is.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Def2001

Berichtdoor Def2001 » 23 Aug 2018, 14:09

Diagnose van de monteur bij mijn vaste garage: het is het pompje van de stuurbekrachtiging.
Het geluid bleek er ook te zijn bij ontkoppelde motor, maar wel flink gas geven. Geen directe paniek of rij-ontzegging, maar ik zal het binnenkort toch maar laten aanpakken. Zo'n Defender stuurt best zwaar denk ik zonder die bekrachtiging... ;)

Terug naar “Techniek”