Hoi,
Ik heb een vraag voor de techneuten op dit forum.
Ik heb een freelander 2 van 2007 met een af fabriek geinstaleerde 6 cd wisselaar radio.
Dit is een radio waarin er in de radio een 6 cd wisselaar is ingebouwd.
L359-6cd400 type.
Nu is de wisselaar kapot, en geeft een desk failure aan.
Omdat ik geen liefhebber ben van dit ingebouwd stukje techniek heb ik een L359cd400 gekocht 2e hands.
Gewoon radio en 1 cd, identieke stekkeraansluiting en front.
Dus die ingebouwd, en werkt ongeveer 10 seconden.
Daarna krijg ik de melding van wrong vin-number en schakelt de radio zich uit.
Geen melding van pin etc of dergelijk, en ik kan de radio ook gelijk weer aanzetten waarna na 10 seconden hij zich weer uitschakelt.
Nu mijn vraag: Kan ik dit resetten? zodat het op mijn voertuig werkt?
De LRDealer uit Tynaarlo zegt dat ik deze 2ehandse niet kan instaleren.
Zelf lijkt het mij een software gebeuren, want ik neem aan dat als de radio kapot is dat landrover er een andere in kan zetten.
En dat ik niet perse de 6cd type hoef te gebruiken.
De 1 cd type werkt verder goed, maar kan geen reset functie vinden op internet of hoe ik deze kan in leren in mijn freelander2.
weet iemand hoe dit moet?
of zit ik vast aan een l359-6cd400, of een aftermarket type.
Ik heb achteruitrij sensoren (piep) die volgens mij via de radio werkt, en stuurbediening.
voor de techneuten freelander 2 fabrieks radio
-
DAppeldorn
Re: voor de techneuten freelander 2 fabrieks radio
Dat is bij steeds meer auto's een probleem aan het worden!
De reden is volgens de fabrikant dat diefstal wordt tegen gegaan omdat jouw radio niet bij je wagen hoort is die niet bruikbaar. Zelfde geld bv voor de stuurkolom van een Range Rover, die kun je niet zomaar overzetten. Denk persoonlijk dat het meer eigenbelang en handelsgeest is.
Maar tenzij je een computernerd weet die dat stukje software weet te vinden, te kraken en aan te passen is je radio idd waardeloos. Enige kans is een een bedrijf die dergelijke zaken hersteld en zich er derhalve in verdiept heeft.
De reden is volgens de fabrikant dat diefstal wordt tegen gegaan omdat jouw radio niet bij je wagen hoort is die niet bruikbaar. Zelfde geld bv voor de stuurkolom van een Range Rover, die kun je niet zomaar overzetten. Denk persoonlijk dat het meer eigenbelang en handelsgeest is.
Maar tenzij je een computernerd weet die dat stukje software weet te vinden, te kraken en aan te passen is je radio idd waardeloos. Enige kans is een een bedrijf die dergelijke zaken hersteld en zich er derhalve in verdiept heeft.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
DAppeldorn
ok, bedankt.
Ben zelf geen elektronica expert, meer van de series en de oude rangerovers.
Ik had al even vluchtig op google gekeken naar zulke bedrijfjes, maar kon niet echt een vinden die mij direct aansprak.
Hoe zit het dan met het aansluiten van een aftermarked radio, de frontje zijn makkelijk te krijgen din2 etc.
Maar heb wel achteruit rij sensoren die via de radio signaal geeft, de stuurkolom bediening.
De aansluiting lijkt op die van ford, 2 bruine stekkers, maar ik las ook al op internet dat ik een andere voeding vanaf het contact moest trekken voor een andere radio??
Bij mijn ford transit was dit niet nodig.
Ben zelf geen elektronica expert, meer van de series en de oude rangerovers.
Ik had al even vluchtig op google gekeken naar zulke bedrijfjes, maar kon niet echt een vinden die mij direct aansprak.
Hoe zit het dan met het aansluiten van een aftermarked radio, de frontje zijn makkelijk te krijgen din2 etc.
Maar heb wel achteruit rij sensoren die via de radio signaal geeft, de stuurkolom bediening.
De aansluiting lijkt op die van ford, 2 bruine stekkers, maar ik las ook al op internet dat ik een andere voeding vanaf het contact moest trekken voor een andere radio??
Bij mijn ford transit was dit niet nodig.
Heb geen ervaring met een Freelander. Maar een universele radio is meestal geen probleem omdat daar geen beveiliging in geprogrammeerd zit. Wat nog nodig zou kunnen zijn is de auto ecu vertellen dat er geen originele radio inzit. En idd wellicht de originele bedrading aanpassen naar Din aansluiting.
Maar daar kan ik je geen antwoord op geven.
Maar daar kan ik je geen antwoord op geven.
Edward van Vugt
-
Landmarcs
Misschien weet Roger B. (van 4x4 Factor) nog iets (of weet hij weer iemand) ?
Groeten MarcS
PS Dit soort ongein pleit erg tegen het kiezen van leuke fabrieksopties zoals een radio (en sowieso tegen al die moderne auto's waar de computer alles bepaalt, dat die computer zelfs of de accessoires dwars kan zitten was nieuw voor mij).
Groeten MarcS
PS Dit soort ongein pleit erg tegen het kiezen van leuke fabrieksopties zoals een radio (en sowieso tegen al die moderne auto's waar de computer alles bepaalt, dat die computer zelfs of de accessoires dwars kan zitten was nieuw voor mij).
-
DAppeldorn
ok
Alle hulp is welkom, was van plan om de auto zo origineel mogelijk te houden.
Maar dit moet natuurlijk geen vermogen gaan kosten want zo spectaculair zijn de fabrieksradio's ook al weer niet.
Tenminste als je dit vergelijkt met de touchscreen aftermarket die op internet te vinden zijn.
Of ik moet al een autoradio expert vinden die voor een normaal bedrag de 2e handse radio kan wissen van vin nummer en mijn huidige vin kan inprogrammeren.
Alle hulp is welkom, was van plan om de auto zo origineel mogelijk te houden.
Maar dit moet natuurlijk geen vermogen gaan kosten want zo spectaculair zijn de fabrieksradio's ook al weer niet.
Tenminste als je dit vergelijkt met de touchscreen aftermarket die op internet te vinden zijn.
Of ik moet al een autoradio expert vinden die voor een normaal bedrag de 2e handse radio kan wissen van vin nummer en mijn huidige vin kan inprogrammeren.
-
DAppeldorn
Over de aansluitmogelijkheden van de radio heb ik nog een vraag.

Ik vond achter de radio een sigarettenaansluiting???? Deze heeft geen functie meer, maar lijkt wel professioneel te zijn gemaakt.
hoort dit standaard op de auto?
Daarnaast, zie de rode stekkers die voor de radio zijn bedoeld, die zijn aangesloten op 2 stekkers bij het handschoenen vak.
Deze lijken veel op ford verloop aansluitingen voor een radio. (Bruine stekker waar de radio draden bij elkaar komen)
Volgens mij hoef ik dan geen koppelstuk gaan monteren op de rode landrover stekker en kan ik voor een aftermarket radio toch de radio stekkers gebruiken die bij het handschoenenvak zitten?
De rode landrover stekker zit ook aangesloten op de bruine verbindingsstuk achter de handschoenenkast die ik van de ford transit(2007) ken.
Of zit ik daarmee mis, want ik lees veel over extra + draad trekken e.d. Maar heb mijn ford transit destijds ook zonder fabrieksradio gekocht, en daar via de ford verloop stekker een aftermarket radio gemonteerd.
Iemand meer ervaring met het monteren van een aftermarket radio in een freelander 2 van 2007+ ?

Ik vond achter de radio een sigarettenaansluiting???? Deze heeft geen functie meer, maar lijkt wel professioneel te zijn gemaakt.
hoort dit standaard op de auto?
Daarnaast, zie de rode stekkers die voor de radio zijn bedoeld, die zijn aangesloten op 2 stekkers bij het handschoenen vak.
Deze lijken veel op ford verloop aansluitingen voor een radio. (Bruine stekker waar de radio draden bij elkaar komen)
Volgens mij hoef ik dan geen koppelstuk gaan monteren op de rode landrover stekker en kan ik voor een aftermarket radio toch de radio stekkers gebruiken die bij het handschoenenvak zitten?
De rode landrover stekker zit ook aangesloten op de bruine verbindingsstuk achter de handschoenenkast die ik van de ford transit(2007) ken.
Of zit ik daarmee mis, want ik lees veel over extra + draad trekken e.d. Maar heb mijn ford transit destijds ook zonder fabrieksradio gekocht, en daar via de ford verloop stekker een aftermarket radio gemonteerd.
Iemand meer ervaring met het monteren van een aftermarket radio in een freelander 2 van 2007+ ?
- Erik Peters
Je doelt op het kleine zwarte stekkertje (rood en geel van binnen) links in het midden op de foto? Is dat geen DAB+ antenne aansluiting.....DAppeldorn schreef:Ik vond achter de radio een sigarettenaansluiting???? Deze heeft geen functie meer, maar lijkt wel professioneel te zijn gemaakt.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
DAppeldorn
ik bedoelde de getapte vrouwelijke sigaretten stekker daar achter.
die komt ergens onder weg, die met de bruine en groene draad achter tegen de kunststof kap.
de draden van de sigaretten aansluiting manlijke deel waren doorgeknipt.
Ik ben vrij nieuw als het gaat om de freelander ( te veel elektronica voor mijn doen)
Dan wordt iets simpels vaak iets ingewikkelds en tijdrovend.
Maar ja, het is wel een lekker rijdend auto voor dagelijks gebruik.
die komt ergens onder weg, die met de bruine en groene draad achter tegen de kunststof kap.
de draden van de sigaretten aansluiting manlijke deel waren doorgeknipt.
Ik ben vrij nieuw als het gaat om de freelander ( te veel elektronica voor mijn doen)
Dan wordt iets simpels vaak iets ingewikkelds en tijdrovend.
Maar ja, het is wel een lekker rijdend auto voor dagelijks gebruik.
- Erik Peters
Ah, dat herkende ik niet als zijnde een sigaretten aansteker omdat het helemaal omwikkeld is.
Maar dan heb je daar wel een 12V+ en aarde (al of niet geschakeld via het contact).
Groet,
Erik.
Maar dan heb je daar wel een 12V+ en aarde (al of niet geschakeld via het contact).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht