Freelander 2 - volledige stroomuitval na invoeren sleutel of tijdens starten

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
robbiehlm

Freelander 2 - volledige stroomuitval na invoeren sleutel of tijdens starten

Berichtdoor robbiehlm » 16 Aug 2018, 21:50

Hallo,
Ik heb een Freelander 2 (diesel) en al lange tijd heb ik een heel raar elektrisch probleem. Dit probleem doet zich random voor, dus het is bijna niet te repliceren omdat het soms weken niet gebeurt en soms zomaar een paar keer vlak achter elkaar.

Wat is het probleem?
Na het invoeren van de sleutel valt soms 'alle' stroom helemaal weg. Dat betekent dat niets het meer doet en de auto helemaal nergens meer op reageert.
Ik denk dat dit met een los contact of een kapot relais te maken heeft, want toen het probleem zich in het begin voordeed, hielp het soms om de deur heel hard dicht te slaan en dan had ik ineens weer stroom.
Later leek het dat de auto reageerde als ik een beetje aan de kabels van de accu 'rommelde' en dan had ik opeens ook weer spanning en kon ik verder.

Laatst gebeurde het weer en lukte het ook niet om de boel weer 'aan te krijgen'. Nieuwe accu gekocht en heb relais R7 vervangen voor een nieuwe. Hoopte dat dit het juiste relais was maar vanavond gebeurde het weer.
Na het tanken wilde ik starten en ik hoorde de startmotor 1 tikje geven en toen viel weer alle stroom uit.
Nu heb ik een aantal extra relais gekocht dus kan ook R1 en R2 vervangen maar ben bang dat dit ook geen soelaas gaat geven.

Ik wil ze allemaal wel vervangen maar ben bang dat ik in de hele verkeerde hoek aan het zoeken ben.

Vooral omdat het probleem zich zomaar random voordoet is het ontzettend lastig om dit te repliceren en de fout op te sporen.

Is er iemand die mij kan helpen om in de juiste richting te zoeken?

grt Robbert

Edward

Re: Freelander 2 - volledige stroomuitval na invoeren sleutel of tijdens starten

Berichtdoor Edward » 16 Aug 2018, 22:05

Eerste verdachte lijkt me het contactslot, of wat daarvoor voor door moet gaan. Dus de sleuf waar je de sleutel inpropt.......

Die zou ik eerst doormeten en daar een keer of 100 de sleutel in en uit doen om te kijken of ie goed werkt.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

robbiehlm

Re: Freelander 2 - volledige stroomuitval na invoeren sleutel of tijdens starten

Berichtdoor robbiehlm » 18 Aug 2018, 10:48

Edward,
Dank je wel voor je advies. Het zou inderdaad heel goed in deze hoek kunnen zitten. Immers hij valt altijd pas uit nadat ik de sleutel erin gedaan heb. Daarna kan je hem wel verwijderen en er weer instoppen maar reageert hij niet. Kortom, ik ga eerst hier eens zoeken.

Heb je enig idee wat ik exact aan het slot moet doormeten?

Edward

Berichtdoor Edward » 18 Aug 2018, 13:13

Euh, nee. Ik moet bekennen dat aan mijn multimeter eigenlijk altijd een Roger (van 4x4 Factor) vastzit :oops: :oops:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”