Hemel defender.
Re: Hemel defender.
Dank jullie. De reden als ik hem zou isoleren zou zijn voor het geluid dat zou wel prettig zijn als dit wat minder kan.
Denk dat de isolatie in het dak daaraan niet veel bijdraagt maar de warmte buiten en bìnnen houden in de winter is ook wel fijn.
De noppen isolatie is daar prima geschikt voor maar denk als geluidisolatie minder.
Ik kan hem wel los laten hangen het hemeltje maar zou wel leuk zijn als deze weer netjes zou zijn
Groeten William
Denk dat de isolatie in het dak daaraan niet veel bijdraagt maar de warmte buiten en bìnnen houden in de winter is ook wel fijn.
De noppen isolatie is daar prima geschikt voor maar denk als geluidisolatie minder.
Ik kan hem wel los laten hangen het hemeltje maar zou wel leuk zijn als deze weer netjes zou zijn
Groeten William
kan je de plastickapjes van de voorstoelen eraf krijgen zonder dat het bevestigingspunt beschadigd?
Het kapje waar de hendel zit van de leuning.
Het kapje waar de hendel zit van de leuning.
-
Landmarcs
wilzun schreef:Dank jullie. De reden als ik hem zou isoleren zou zijn voor het geluid dat zou wel prettig zijn als dit wat minder kan.
Het gealuminiseerde belletjesplastic zou ik geen "noppen isolatie" noemen ...
En hoe precies de geluids-isolatie uitpakt achter een standaard hemel weet ik niet.
Ik weet wel dat de geluids-isolatie al heel aardig werkt zonder de goedkope tapijt-beplakking, en beter nog met.
De blikken hut waar de "koets" van een Defender voor het grootste deel uit bestaat kan je wellicht stil krijgen door alles heel zwaar te beplakken, je houdt dan de motor en banden-brom over. De blikken delen kan je ook anders aanpakken: het blik geeft allerlei frequenties door, maar vooral wat hogere, door een "buigslappe" laag van een zeer gering gewicht krijg je dat heel veel van de blik-frequenties doodlopen in de isolatielaag, en wanneer ze niet doodlopen in de belletjesplastic-laag dan gaat het iets bobbelige plastic oppervlak weer geluid "uitzenden" - en het bobbelige oppervlak is dan weer een extra demper op het geluidsbeeld.
Na het beplakken met een "wollig" tapijt werkt de demping nog beter: de tapijt-toplaag is weer iets zwaarder, die tapijt-toplaag is door een belletjes-laag "gekoppeld" aan het blik, een prettig "chaotische koppeling" waarin veel van de geluidsenergie doodloopt, wat er nog overblijft komt dan aan in het tapijt en de "wollige" toplaag is dan een heel slechte geluidsbron.
En @ Gerard4t & trix G4: Geluid en warmte-isolatie - mits goed gedaan - loont (ik had het in mijn vorige auto - zag lang op tegen het werk in de nieuwe - maar na jaren van "dat kan altijd nog" weet ik weer dat ik het beter eerder had gedaan.
Je kan ook mijn tapijt-optie toepassen, daarna een en ander aanzien en nog even gaan zitten broeden op wat je met de loshangerde bekleding op de hemel-panelen doet. De hemeldelen zijn redelijk gevraagd dus kan je er altijd nog vanaf als je tevreden bent met de tapijt-oplossing.
Het is overigens nog best een dingetje om het ingelijmde tapijt strak en rimpelloos weg te plakken: wat extra handen en wat schutfolie doen wonderen.
Groeten MarcS
- Bowmore_and_more
En tenslotte: Ik vrees in dit soort gevallen altijd het vocht-monster. Neopreen hoort dicht te zijn maar in geval van beschadigingen en/of veroudering is er veel meer celmateriaal dat vocht kan vasthouden als bij de beperkte "opeenstapeling" van plastic-laagjes in het belletjesplastic.
Vocht problemen worden niet alleen maar veroorzaakt door lekkage, als het dauwpunt in het isolatiemateriaal valt (of ter plaatse van het metalen dak), krijg je inwendige condensatie. In de bouw is dat een bekend fenomeen, ik neem aan dat die natuurkundige wetten ook voor Land Rovers gelden.
André Nagel
Lage sportwagens zijn best leuk... ze maken alleen van die lelijke krassen op je differentieel..
Freelander TD4 (verkocht)
Discovery TD5 (2004) (verkocht)
Defender 130 2.2 TD4 HCPU (2015)
Lage sportwagens zijn best leuk... ze maken alleen van die lelijke krassen op je differentieel..
Freelander TD4 (verkocht)
Discovery TD5 (2004) (verkocht)
Defender 130 2.2 TD4 HCPU (2015)
-
Landmarcs
Bowmore_and_more schreef:En tenslotte: Ik vrees in dit soort gevallen altijd het vocht-monster. Neopreen hoort dicht te zijn maar in geval van beschadigingen en/of veroudering is er veel meer celmateriaal dat vocht kan vasthouden als bij de beperkte "opeenstapeling" van plastic-laagjes in het belletjesplastic.
Vocht problemen worden niet alleen maar veroorzaakt door lekkage, als het dauwpunt in het isolatiemateriaal valt (of ter plaatse van het metalen dak), krijg je inwendige condensatie. In de bouw is dat een bekend fenomeen, ik neem aan dat die natuurkundige wetten ook voor Land Rovers gelden.
Dag André,
Op die natuurkundige wetten doelde ik ook. Zelfs bij min of meer zomerse temperaturen zie ik condens op de dak-ribben die ik (nog) niet geïsoleerd heb verschijnen (en dit treedt zelfs al op bij een auto waar veel open staat, en waar tegelijk een mens-eenheid zijn nachtelijke verdamping verspreidt).
Kort samengevat zeggen die natuurkundige wetten dat vocht naar het koudste punt wil gaan. Als je gaat isoleren moet je ervoor waken dat je vocht aan de warme kant al tegenhoudt (althans beter als aan de koude kant - aangezien het aan de koude kant meestal om alu-blik gaat moet je aan de binnenzijde al heel zeker zijn mbt de vochthuishouding).
Ik heb bij neopreen een (on)zekere vrees voor een lichte poreusheid waardoor dan uiteindelijk het neopreen zompig zou kunnen worden.
Als het bij kleine beschadigingen gaat vriezen heb je een serieus probleem, bevriezend water heeft een slechte uitwerking op neopreen-achtige schuimstoffen, de poreusheid wordt door de inwerking van ijskristallen snel vergroot.
Groeten MarcS
Landmarcs schreef:En tenslotte: Ik vrees in dit soort gevallen altijd het vocht-monster. Neopreen hoort dicht
Op die natuurkundige wetten doelde ik ook. Zelfs bij min of meer zomerse temperaturen zie ik condens op de dak-ribben die ik (nog) niet geïsoleerd heb verschijnen (en dit treedt zelfs al op bij een auto waar veel open staat, en waar tegelijk een mens-eenheid zijn nachtelijke verdamping verspreidt).
Kort samengevat zeggen die natuurkundige wetten dat vocht naar het koudste punt wil gaan. Als je gaat isoleren moet je ervoor waken dat je vocht aan de warme kant al tegenhoudt (althans beter als aan de koude kant - aangezien het aan de koude kant meestal om alu-blik gaat moet je aan de binnenzijde al heel zeker zijn mbt de vochthuishouding).
Ik heb bij neopreen een (on)zekere vrees voor een lichte poreusheid waardoor dan uiteindelijk het neopreen zompig zou kunnen worden.
Als het bij kleine beschadigingen gaat vriezen heb je een serieus probleem, bevriezend water heeft een slechte uitwerking op neopreen-achtige schuimstoffen, de poreusheid wordt door de inwerking van ijskristallen snel vergroot.
MarcS, ik ken je als ‘een beetje argwanend’ soms
Fahrzeug Isolator ist ein geschlossenzelliger Polyethylenschaumstoff. Das Material wird zur Wärme-, Kälte-, Feuchtigkeits-, und Schallisolierung eingesetzt.
Es hat eine sehr geringe Wärmeleitfähigkeit (W/M x K 0,02 - 0,035), ist schwer entflammbar, dampfdicht und nimmt keine Feuchtigkeit auf.
Fahrzeug Isolator ist sehr leicht zu schneiden und zu verarbeiten. Außerdem quitscht es nicht, ist gegen die meisten Lösungsmittel beständig und wirkt auch noch entdröhnend. Es ist 360° biegsam und passt sich deshalb besonders gut der Karosserie an. Es wird vollflächig verklebt.
Dit spul wordt al heel lang, o.a. door hier bekende en gewaardeerde ‘voertuigmodificatie ateliers’ (mag geen reclame maken) gebruikt voor deze toepassing. Vaak valt of staat het resultaat ook met de kwaliteit van werken, dat moet je ook niet vergeten.
Bij mij zit dit spul nu al vijf jaar tegen het dak geplakt, mijn Land Rover woont 24/7 buiten, en krijgt in de herfst en winter dus op het zuidwesten gewoon de volle laag, staat bloot aan de nodige temperatuurswisselingen, maar ik kan je zeggen dat ik in die vijf jaar nog geen last heb gehad van condens tegen het dak, of lekkend condenswater langs de binnendakgoot of stijlen en dergelijke. Een hoogst enkele keer valt er eens een verdwaalde druppel condens van het zonnedak - maar dat valt natuurlijk niet te voorkomen.
Al met al, als je toch je hemel wilt upgraden, en je wil dat ook een beetje ‘in stijl’ doen (d.w.z. een wat professionelere uitstraling dan met tapijt beplakt), dan kan ik dit materiaal van harte aanbevelen...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <
-
Landmarcs
VeeTee schreef:MarcS, ik ken je als ‘een beetje argwanend’ soms, maar heb je die link uit mijn post ook wel bekeken? Het betreft hier neopreenrubber met gesloten celschuim, speciaal voor voertuigisoleertechnische toepassingen.
Ik moet bekennen dat ik de link niet bekeken had ... maar ik ken ook het "speciale" schuim dat Mr LandRover verwerkt en daarvan weet ik uit harde ervaring dat het binnen een jaar of 8 geheel aan gort kan zijn.
VeeTee schreef:Al met al, als je toch je hemel wilt upgraden, en je wil dat ook een beetje ‘in stijl’ doen (d.w.z. een wat professionelere uitstraling dan met tapijt beplakt), dan kan ik dit materiaal van harte aanbevelen...
Da's nu niet echt aardig.
Ik heb mijn tapijt uiterst "professioneel" weggeplakt. Bij mijn vorige auto (die zo in een greppel belandde dat het tapijt uiteindelijk de tijdelijke "vloer" bedekte) zat de combinatie ook na deze actie nog keurig, en dat na zo'n 8 jaar van min 20 tot plus 50, en van gortdroog tot 100% luchtvochtigheid.
Nu heb ik het tapijt nog beter, strakker als voorheen ... en het heeft een "in stijl" uitstraling: bij heel veel Defenders zit er een net iets hoogpoliger variant op de vloer en de seatbase (ik bestelde met opzet een "E-type" omdat ik de rubberen vloerbedekking wilde en de zwarte eyebrows).
Ik ben nog niet klaar met mijn "professionele" plakwerk, maar "onder de gordel" gebruik is donker, antraciet-grijs Kwantum-tapijt, ook over het belletjesspul. Antraciet-grijs is niet zo besmettelijk. En het is erg comfortabel als je in de laadbak slaapt, nu is alleen de body-capping nu een kille koudebrug.
Groeten MarcS
Landmarcs schreef:Da's nu niet echt aardig.
Het is niet “niet aardig” bedoeld, hoor - alleen realistisch...
lees mijn post nog maar eens, ik had het echt over ‘uitstraling’...
Vincent
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <
-
Landmarcs
VeeTee schreef:Landmarcs schreef:Da's nu niet echt aardig.
Het is niet “niet aardig” bedoeld, hoor - alleen realistisch...Functioneel kun je wellicht met tapijt een gelijkwaardig resultaat bereiken, maar de ‘uitstraling’ blijft toch min of meer d.h.z.-achtig.
lees mijn post nog maar eens, ik had het echt over ‘uitstraling’...
Tja, als je de uitstraling van standaard hemelbekleding beter vindt dan neem je hemelbekleding ipv goedkoop tapijt !
Na een periode van twijfel koos ik uiteindelijk gewoon voor het tapijt, bewezen qua degelijkheid, goedkoop (mocht het ondanks de degelijkheid toch nog eens vervangen moeten worden) en effectief (effectiever qua geluidsdemping als een gladdere afwerking).
Een beetje jammer is dat het hemeltje dat ik voorin heb besmettelijk zeer licht grijzig is en het tapijt gewoon licht grijs, het hemeltje definitief eruit halen is ook zo wat (en dan moet je weer wat met de losse dradenzooi - in de HardTop achterin zitten standaard geen draden).
Het antraciet-grijs dat ik "onder de gordel" gebruik is al helemaal gedistingeerd -- de tapijtsnijder verkocht dit spul ook eigenlijk vooral aan autobekleders en nauwelijks als tapijt.
Groeten MarcS