Normale waardes koelwatertemperatuur defender td5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
def92

Normale waardes koelwatertemperatuur defender td5

Berichtdoor def92 » 22 Jul 2018, 09:36

Laatste dagen ben ik de koelwater temperatuur van mijn defender td5 in het oog aan het houden met een nanocom. Ik vroeg me af wat jullie meten tijdens deze warme dagen?
Ik meet namelijk tussen 94 en 96/97 graden afh van belasting . Zijn dit te hoge waardes voor een td5?

Alvast bedankt!

conny

Re: Normale waardes koelwatertemperatuur defender td5

Berichtdoor conny » 22 Jul 2018, 10:57

Ik heb ook nanocom; al jaren. Bij 88 gaat de thermostaat open en begint hij te koelen. Dus normaal hangt hij tussen de 88 en 90. Hij loopt op, als hij moet werken of geen snelheid. Bij 100 gaat lampje rood knipperen op nanocom, bij 105 schiet temperatuur meter in rood.
Het is dus zaak hem onder de 100 te houden. Ik doe dat met een kenlowe en anders motorkap op Windhaak. Een keer 110 gehad en toen lag koppakking eruit.

trix G4

Berichtdoor trix G4 » 22 Jul 2018, 12:59

Bij rustig rijden staat hij keurig rond de 90 graden
Als ik hard rij of optrek met een zware aanhanger, dus als de motor hard moet werken, zie ik de temperatuur oplopen naar 97 graden
Inderdaad gaat dan het waarschuwingslampje branden op je nanocom, maar die staat bij mij ingesteld op 95 graden
Dus de nanocom gaat af en toe in de stress ;)

Ik heb begrepen dat koelsysteem onder druk, best wel eens tot boven de 100 graden mag komen maar niet te lang

Dus afhankelijk van hoeveel je van je td5 blokje op dat moment verlangt.......zijn jouw waardes normaal

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 22 Jul 2018, 20:21

def92 schreef:Ik meet namelijk tussen 94 en 96/97 graden afh van belasting . Zijn dit te hoge waardes voor een td5?

Ik had geen idee wat de waardes horen te zijn. Nu heb ik al jaren een Nanocom, maar amper gebruikt.
Vanmiddag 'even' naar Nijmegen voor een verjaarsvisite en dus de Nanocom maar eens gebruikt tijdens de rit naar Nijmegen met de standaard 110 Td5 uit 2001 (ca. 100 km en vanaf Deventer; snelweg). Op de snelweg rond de 110 gereden (5 + overdrive = ± 2150 rpm) de Nanocom geeft een hogere snelheid aan (118 km/u en een navigatiesysteem geeft een lagere snelheid dan 110 km/u aan). De temperatuur schommelde tussen de 88 en 90 graden Celsius. Alleen 'vol gas' de Veluwe op (om de snelheid vast te houden in 5 + overdrive) liep de temperatuur op naar 92,5 (turbodruk 0,85 bar) en zakte nadien rap weer naar 88 graden C.

Ik heb een klein shoveltje en de temperatuur van het 3 cilinder dieselblokje ligt normaal rond de 80-85 graden Celsius. Met het warme weer eerder 85 graden, maar af en toe loopt de temperatuur op naar 90-95 graden, zelfs richting de 100 graden Celsius. Dan weet ik dat het tijd is om de radiateur schoon te blazen. Er komt dan een hoop stof uit, dat zich verzameld heeft tijdens gebruik door het rijden op stoffige ondergrond. Momenteel is het erg droog en stoffig en bij het shoveltje zit de radiateur achterin, dus al het stof wat door de wieltjes wordt opgegooid wordt ook door de radiateur en motorruimte getrokken. Maximaal twee dagen werken en dan alles schoonblazen (inclusief het luchtfilter). Vervolgens is de temperatuur weer normaal (80-85 graden C).

Op basis van mijn gegevens, vind ik jouw gemeten waardes aan de hoge kant.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 22 Jul 2018, 21:37

welke waarde heeft dan jou thermostaat? anders een beetje moeilijk vergelijken.

groet Ron

Ps: zat net ff op meneer Google en kwam dit tegen op Engels forum

“ The TD5 thermostat starts opening at about 89 Deg and is fully open at 96 Deg “
110-Td5 X-tech 2006

def92

Berichtdoor def92 » 22 Jul 2018, 23:16

Bedankt voor jullie reacties.
Misschien ter informatie: zit een nieuwe thermostaat op. Genuine product, maar niet uit het landrover doosje. Ik vermoed dat de kans bestaat dat thermostaat wat later opengaat?

Kan er teveel koeling flow restrictie zijn door Mijn setup aan radiators:

Voorop zit een kleine radiator voor de versnellngsbak. Daarachter een grotere intercooler (BAS) en dan de radiator(radiator is nieuw).
Daarnaast zit er ook een variable turbo op. Max turbodruk gemeten rond 0.95 bar.

Daarnet nog even een blokje rond gereden. Rustig rijden steeds rond de 94. Iets vlotter rijden 95/96.

Kan Lucht in het systeem deze temperaturen ook uitlokken of krijg je dan eerder zeer snelle tempnfluctuaties wanneer ‘een luchtbel’ de sensor passeert?

Alvast bedankt.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 23 Jul 2018, 00:17

Ron63 schreef:welke waarde heeft dan jou thermostaat? anders een beetje moeilijk vergelijken.

Ik heb geen flauw idee, ik heb er nooit een andere thermostaat in gezet. De auto is bij de vorige eigenaar altijd bij de LR dealer in onderhoud geweest; mocht er een nieuwe thermostaat geplaatst zijn, dan was het een originele, maar er staat geen nieuwe thermostaat op de nota's.
Mijn Td5 is volledig standaard (originele turbo, radiateur, etc.) met 190.000 km op de teller.
(Dat verhaaltje op een Engels forum heb ik ook gelezen, ook een reden om eens te meten.)
Bij mijn 300 Tdi heb ik eens een nieuwe thermostaat (QH, via automaterialenhandel) geplaatst, omdat die ('s winters; kachel werd niet warm) open bleef staan.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Pascal87

Berichtdoor Pascal87 » 23 Jul 2018, 16:37

De temperatuurwaardes lijken wat aan de hoge kant te zitten.

De meeste thermostaten gaan tussen de 85 en 88 graden open, maar daar kan wel iets verschil in zitten. Het lijkt er nu op dat dit meer dan 10 graden is en dat is erg veel.

Als eerste zou ik nagaan of de thermostaat open is als je deze temperatuur meet. Bereikt de motor de temperatuur, dan even aan de kant gaan staan en controleren of de slagen onder druk staan (even in knijpen). Als dit zo is => dan is er te weinig koeling aanwezig (1).

Zijn de slangen niet hard => dan is de thermostaat niet open en wordt niet het gehele koelcircuit gebruikt (2).

In het geval van 1 kunnen er meerdere dingen aan de hand zijn:
- radiateur is vervangen, maar voor de radiateur zit de intercooler, daarvoor de condensor (mits airco aanwezig).
De radiateur is vervangen geef je aan, maar het kan best zijn dat daarvoor de blokkade zit. Zelf ben ik ook weleens door de blubber gereden en ontdekte daarna dat de intercooler compleet dicht zat. Hierdoor kwam er ook geen rijwind bij de radiateur.

- Lucht in het systeem
Het kan best zijn dat er ergens lucht in het systeem zit, waardoor de koelcapaciteit terug is gelopen.

- blokkades
Dit lijkt mij niet het geval, al kan het natuurlijk wel.

- waterpomp
Het kan uiteraard ook zijn dat je waterpomp is overleden, maar dat zouden de problemen veel extremer moeten zijn.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Terug naar “Techniek”