Als ik het goed begrijp geen TD5 probleem maar een testbank probleem.
De testbank moet geschikt zijn voor een permanente 4x4.
In mijn 70er Range Rover boekjes staat de oplossing.
Voor testen op een rollenbank dient één van de aandrijfassen verwijdert te worden + diff lock.
Dat heb ik mijn keuringstanties onder de neus gewreven.
Teveel werk natuurlijk, en het werd (vroeger) een test op de weg.
Remt ie goed, is het ok.
Remmentesten van permanent 4-wiel aangedreven auto’s
Re: Remmentesten van permanent 4-wiel aangedreven auto’s
Allen nogmaals dank.
De Defender is vanmiddag goedgekeurd. Met enige scepsis werd mijn procedure aangehoord (contact volledig aan, 10x rempedaal intrappen en starten). Maar vol verbazing zagen ze dat het goed was ...
Geen waarschuwingslamp, wel TC uitgeschakeld. Uiteraard werkt dit maar tot 8 km/u, maar dat was voor de rollenbank geen probleem.
Daarna bleek toch enige vorm van respect en waardering. Ze hebben de procedure opgenomen in hun aantekeningen.
Overigens blijkt dat door Land Rover in verschillende landen verschillende versies van de ABS/TC software zijn gebruikt. Onder andere in Portugal werd de Defender TD5 tot 2004 zonder TC geleverd, dus alleen met ABS. Vermoedelijk is toen een softwareversie gebruikt waarbij dit probleem zich niet voordeed, want met oude Defenders met TC op origineel Portugees kenteken hebben ze dit probleem niet.
Nu nog de afhandeling van een stapel documenten voor de invoer en dan een Portugees kenteken (hoop ik).
.... en dan het volgende project; de RRC uit 1982 goedgekeurd krijgen. Het probleem begon al met het verkrijgen van de juiste documenten (een auto uit die tijd heeft geen CoC en dit model is in Portugal nooit gehomologeerd). Als het goed is zou dat gelukt zijn, vandaag het laatste ontvangen. Maar ja, het moet hier altijd maar weer blijken of het echt goed genoeg is
.
De Defender is vanmiddag goedgekeurd. Met enige scepsis werd mijn procedure aangehoord (contact volledig aan, 10x rempedaal intrappen en starten). Maar vol verbazing zagen ze dat het goed was ...
Daarna bleek toch enige vorm van respect en waardering. Ze hebben de procedure opgenomen in hun aantekeningen.
Overigens blijkt dat door Land Rover in verschillende landen verschillende versies van de ABS/TC software zijn gebruikt. Onder andere in Portugal werd de Defender TD5 tot 2004 zonder TC geleverd, dus alleen met ABS. Vermoedelijk is toen een softwareversie gebruikt waarbij dit probleem zich niet voordeed, want met oude Defenders met TC op origineel Portugees kenteken hebben ze dit probleem niet.
Nu nog de afhandeling van een stapel documenten voor de invoer en dan een Portugees kenteken (hoop ik).
.... en dan het volgende project; de RRC uit 1982 goedgekeurd krijgen. Het probleem begon al met het verkrijgen van de juiste documenten (een auto uit die tijd heeft geen CoC en dit model is in Portugal nooit gehomologeerd). Als het goed is zou dat gelukt zijn, vandaag het laatste ontvangen. Maar ja, het moet hier altijd maar weer blijken of het echt goed genoeg is
Defender 90 Td5 2002
RRC 1982
Sinds 2024 in Portugal
Series III 88 1972 (helaas in 2024 verkocht)
RRC 1982
Sinds 2024 in Portugal
Series III 88 1972 (helaas in 2024 verkocht)
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Remmentesten van permanent 4-wiel aangedreven auto’s
DEF90RB schreef:Overigens blijkt dat door Land Rover in verschillende landen verschillende versies van de ABS/TC software zijn gebruikt. Onder andere in Portugal werd de Defender TD5 tot 2004 zonder TC geleverd, dus alleen met ABS. Vermoedelijk is toen een softwareversie gebruikt waarbij dit probleem zich niet voordeed, want met oude Defenders met TC op origineel Portugees kenteken hebben ze dit probleem niet.
Wat natuurlijk ook kan is dat de zonder-problemen-software-versie eenvoudigweg de 10x-op-de-rem-trappen-toestand als standaard instelling hebben. Ik heb me met mijn oude Td5 juist verbaasd dat de ETC zo goed en snel - ook bij lage snelheden - ingreep, soms zelfs bij het heel rustig met één van de wielen van een stoeprand rijden ... dat is mooi, maar dus soms bijna teveel van het goede.
Groeten MarcS
Re: Remmentesten van permanent 4-wiel aangedreven auto’s
Overigens is de RRC zonder enig probleem goedgekeurd.
Alleen de papierwinkel en bureaucratie die nu volgt (vanwege zijn leeftijd is het een auto zonder Europese CoC en in Portugal is er nooit een nationale homologatie geweest voor deze auto) is enorm. Daar gaat nog wat tijd overheen
.
Alleen de papierwinkel en bureaucratie die nu volgt (vanwege zijn leeftijd is het een auto zonder Europese CoC en in Portugal is er nooit een nationale homologatie geweest voor deze auto) is enorm. Daar gaat nog wat tijd overheen
Defender 90 Td5 2002
RRC 1982
Sinds 2024 in Portugal
Series III 88 1972 (helaas in 2024 verkocht)
RRC 1982
Sinds 2024 in Portugal
Series III 88 1972 (helaas in 2024 verkocht)
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Remmentesten van permanent 4-wiel aangedreven auto’s
DEF90RB schreef:Overigens is de RRC zonder enig probleem goedgekeurd.
Alleen de papierwinkel en bureaucratie die nu volgt (vanwege zijn leeftijd is het een auto zonder Europese CoC en in Portugal is er nooit een nationale homologatie geweest voor deze auto) is enorm. Daar gaat nog wat tijd overheen.
Tja, een in een ander EU-land toegelaten auto moeten ze "gewoon" goedkeuren, dat is weer een van de (vele) EU-voordelen.
Waarschijnlijk is er geen standaard procedure voor. Dan moet iemand in het ambtelijk apparaat weten hoe je dit soort gevallen moet afhandelen, of anders moet een inventievere ambtenaar de verantwoordelijkheid durven nemen om het gebrek aan passende procedures te accepteren en gewoon de stempels te zetten.
Groeten MarcS
Re: Remmentesten van permanent 4-wiel aangedreven auto’s
Ze weten hier heel goed hoe de procedures lopen. Overal hebben ze hier bureaucratische procedures voor, dus ook voor dit geval. Maar één EU/Europa? Tja, vast wel voor een aantal zaken, maar niet voor import van auto's (eigenlijk is het niet eens import, want binnen de EU is het feitelijk 'overschrijven').
In Nederland heb je één loket waarmee je alles afhandelt. Je meldt je met de auto en de juiste documenten bij de RDW en na een technische keuring wordt alles (kenteken, belasting, etc) vlot afgehandeld via de systemen van de RDW.
In Portugal is dat anders. Het is zelfs zo complex dat ik een bureau in heb moeten schakelen om de invoer en registratie van mijn auto's te begeleiden, ook voor een standaard auto van 1 jaar oud. Je hebt hier met 3 instanties te maken. Overal moet je je fysiek en persoonlijk melden met een stapel documenten en vooraf ingevulde formulieren. Bij elke instantie worden de ingevulde formulieren weer helemaal opnieuw ingetikt in een pc, stempels en handtekeningen gezet, krijg je weer (afgestempelde en ondertekende) nieuwe formulieren mee en moet je (uiteraard) afrekenen.
Het eerste adres is een technische keuring (halve dag en flink afrekenen).
Na goedkeuring moet je met stapels documenten naar het tweede adres, een soort RDW kantoor (kost weer een paar uur en afrekenen). Na ongeveer 2 weken krijg je per post het kenteken op een voorlopig document, maar nog niet het kentekenbewijs. Daarmee kan je de auto afmelden in Nederland, kentekenplaten laten maken en verzekeren in Portugal.
Het derde adres is een soort belastingkantoorachtige instantie (weer een paar uur zoet), waar in feite een soort officieel eigendomsbewijs wordt opgesteld (even afrekenen aub). En daarna krijg je een paar weken later via de post het kentekenbewijs thuisgestuurd.
Ik ben met de hele procedure per auto ongeveer 15 documenten en formulieren en 3 maanden bezig geweest en de RRC gaat nog wat langer duren, want daar komt nog een stap tussen met wat extra papierwerk ....
En dan het mooiste (één EU?). Ook in Portugal hebben ze een soort BPM mede op basis van CO2 uitstoot, maar die 'verloopt' niet in de tijd. Dus ook bij 'invoer' van een gebruikte auto uit de EU moet je de volledige BPM aftikken. Dit mag formeel niet van de EU (het beperkt namelijk de handel van 2e hands auto's binnen de EU en zorgt voor oneerlijke concurrentie, omdat een buitenlandse handelaar dan niet dezelfde marktrechten heeft als een binnenlandse), maar dat is hier geen probleem. Als je het er niet mee eens bent, moet je gewoon eerst betalen en daarna kan je die belasting terugvorderen. Maar je begrijpt het al, je loopt dan vast in de bureaucratie.
Ach wat maakt het uit die BPM?
Mmmm, voor de Defender (2002) is dat ongeveer € 10.000 en voor de RRC (1982) .......... € 32.000
Maar goed, gelukkig wist ik dat van te voren en heb ik de auto's alleen meegenomen omdat ik (en mijn vrouw) als emigrant per persoon één auto zonder belasting mag invoeren (meenemen). Wij zijn dus vrijgesteld van die belasting
Vandaar ook dat ik de Series in Nederland heb moeten verkopen en niet heb meegenomen, want daar was waarschijnlijk zo'n € 25.000 aan belasting voor verschuldigd geweest.
Gelukkig stelt de motorrijtuigenbelasting hier niet veel voor (paar honderd euro per jaar voor de Defender en dat was in Nederland inmiddels meer dan € 700 per kwartaal).
In Nederland heb je één loket waarmee je alles afhandelt. Je meldt je met de auto en de juiste documenten bij de RDW en na een technische keuring wordt alles (kenteken, belasting, etc) vlot afgehandeld via de systemen van de RDW.
In Portugal is dat anders. Het is zelfs zo complex dat ik een bureau in heb moeten schakelen om de invoer en registratie van mijn auto's te begeleiden, ook voor een standaard auto van 1 jaar oud. Je hebt hier met 3 instanties te maken. Overal moet je je fysiek en persoonlijk melden met een stapel documenten en vooraf ingevulde formulieren. Bij elke instantie worden de ingevulde formulieren weer helemaal opnieuw ingetikt in een pc, stempels en handtekeningen gezet, krijg je weer (afgestempelde en ondertekende) nieuwe formulieren mee en moet je (uiteraard) afrekenen.
Het eerste adres is een technische keuring (halve dag en flink afrekenen).
Na goedkeuring moet je met stapels documenten naar het tweede adres, een soort RDW kantoor (kost weer een paar uur en afrekenen). Na ongeveer 2 weken krijg je per post het kenteken op een voorlopig document, maar nog niet het kentekenbewijs. Daarmee kan je de auto afmelden in Nederland, kentekenplaten laten maken en verzekeren in Portugal.
Het derde adres is een soort belastingkantoorachtige instantie (weer een paar uur zoet), waar in feite een soort officieel eigendomsbewijs wordt opgesteld (even afrekenen aub). En daarna krijg je een paar weken later via de post het kentekenbewijs thuisgestuurd.
Ik ben met de hele procedure per auto ongeveer 15 documenten en formulieren en 3 maanden bezig geweest en de RRC gaat nog wat langer duren, want daar komt nog een stap tussen met wat extra papierwerk ....
En dan het mooiste (één EU?). Ook in Portugal hebben ze een soort BPM mede op basis van CO2 uitstoot, maar die 'verloopt' niet in de tijd. Dus ook bij 'invoer' van een gebruikte auto uit de EU moet je de volledige BPM aftikken. Dit mag formeel niet van de EU (het beperkt namelijk de handel van 2e hands auto's binnen de EU en zorgt voor oneerlijke concurrentie, omdat een buitenlandse handelaar dan niet dezelfde marktrechten heeft als een binnenlandse), maar dat is hier geen probleem. Als je het er niet mee eens bent, moet je gewoon eerst betalen en daarna kan je die belasting terugvorderen. Maar je begrijpt het al, je loopt dan vast in de bureaucratie.
Ach wat maakt het uit die BPM?
Mmmm, voor de Defender (2002) is dat ongeveer € 10.000 en voor de RRC (1982) .......... € 32.000
Maar goed, gelukkig wist ik dat van te voren en heb ik de auto's alleen meegenomen omdat ik (en mijn vrouw) als emigrant per persoon één auto zonder belasting mag invoeren (meenemen). Wij zijn dus vrijgesteld van die belasting
Vandaar ook dat ik de Series in Nederland heb moeten verkopen en niet heb meegenomen, want daar was waarschijnlijk zo'n € 25.000 aan belasting voor verschuldigd geweest.
Gelukkig stelt de motorrijtuigenbelasting hier niet veel voor (paar honderd euro per jaar voor de Defender en dat was in Nederland inmiddels meer dan € 700 per kwartaal).
Defender 90 Td5 2002
RRC 1982
Sinds 2024 in Portugal
Series III 88 1972 (helaas in 2024 verkocht)
RRC 1982
Sinds 2024 in Portugal
Series III 88 1972 (helaas in 2024 verkocht)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten