een as op de rollen, niks omdraaien, is altijd goed gegaan, niks stuk.
weet dat het niet juist is voor je difjes, maar twijfel , ik weet zeker dat ze hierdoor niet stuk gaan, als dat al dan wel gebeurd was er al iets aan de hand.
anders zou heel het wagenpark van lr elk jaar stuk gaan.
dus ik zeg
1 as rollen bank, gewoon doen.
is er schade, tuurlijk vergoeden wij, maar, wij hebben dit niet veroorzaakt. bewijs jij het maar dan, en dat ben je dan verplicht.
dus krijg je niks, en zekers als er een bordje staat, wij zijn niet verantwoordelijk voor schade,
Remmentesten van permanent 4-wiel aangedreven auto’s
- Erik Peters
Re: Remmentesten van permanent 4-wiel aangedreven auto’s
Ik meen dat het snelheidsverschil tussen voor- en achteras 5 km/u mag zijn (Land Rover), zonder dat er schade aan het middendifferentieel ontstaat. De rollentestbank bij mijn keuringsstation draait niet zo snel, dus tegenwoordig wordt er gewoon per as gemeten (zonder omkering van de draairichting van 1 wiel).
Blijft alleen het probleem met de TC. Het contact afzetten (motor uit) tijdens de meting laat de ABS/TC eveneens niet in werking treden. (Een schakelaartje is dan makkelijker).
Groet,
Erik.
Blijft alleen het probleem met de TC. Het contact afzetten (motor uit) tijdens de meting laat de ABS/TC eveneens niet in werking treden. (Een schakelaartje is dan makkelijker).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Erik Peters schreef:Een schakelaartje is dan makkelijker).
Groet,
Erik.
Want een garage verderop met wel fatsoenlijke apparatuur is te simpel? Mijn keurmeester gaat niet mee in schakelaars, zekeringen verwijderen wat dan ook. Zit er TC op de auto dan moet ie op een platenbank. Niet dat ie denkt dat TC getest wordt door die bank maar hij houdt niet van sjoemelen.
En daar ga ik in mee. Zoals al eerder gezegd, ik zou heeeel hard moeten zoeken om iemand met een rollen ipv een platenbank te vinden......
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Erik Peters schreef:Ik meen dat het snelheidsverschil tussen voor- en achteras 5 km/u mag zijn (Land Rover), zonder dat er schade aan het middendifferentieel ontstaat.
D'r zal bovendien ook nog wel iets van een tijdsduur in de "vergelijking" zitten. Rijd je zonder ABS/ETC over een ondergrond waar je bij tijd en wijle en kortstondig met één wiel (vrijwel) alle grip kan verliezen dan is het alleen de combinatie van de massa-traagheid dat éne wiel en de oplettendheid van de chauffeur die het snelheidsverschil binnen de perken kan houden.
Overigens, als mijn rekenkunst me niet in de steek laat zorgt een maximaal ingestuurde 110 voor een weglengte-verschil tussen voor en achteras van ongeveer 10%. Nu zal je vol ingestuurd geen 50 km/u kunnen volhouden, maar het geef wel aan dan het midden-differentieel ook weer geen fragiel oud dametje is. Van belang is dat de lagers van het middendiffeentieel niet zodanig gesmeerd worden dat ze langdurige of kortstondig extremere belastingen niet verdragen.
Groeten MarcS
PS Ben je bang voor de aanslag op het midden-differentieel, of rijdt je soms onder omstandigheden dat je zo nu en dan en dan snel en kortstondig Diff-Lock nodig hebt, dan kan je altijd nog omzien naar een ATB-midden-differentieel. Met zo'n ATB-midden-differentieel ben je al helemaal aangewezen op een remmen-test-procedure waarbij alle wielen draaien (of de tegengesteld draaiende rollenbank en uitgeschakelde ABS/ETC).
Allen dank voor het snelle meedenken.
Aanvullende vraag aan Erik Peters: gaan de lampjes van ABS, TC en (!) bij deze truc dan niet branden? Dat is voor mij wel belangrijk.
Want zoals Edward schrijft is (zichtbaar) sjoemelen in dit zeer bureaucratische land, waar alle regeltjes zeer letterlijk worden genomen, geen optie.
Keuringen worden hier niet gedaan door garages met APK bevoegdheid, maar door geprivatiseerde RDW-achtige bedrijven die alleen maar keuren. Deze bedrijven zijn zeer 'machtig', hebben hun eigen regio en zijn vooral zeer autoritair. Uiteraard heb ik gevraagd of er geen 'collega' keuringsbedrijf is die met een platenbank werkt, maar dit werd als een belediging opgevat en ik werd bijna buiten geschopt. Hoe durfde ik voor te stellen dat het probleem in HUN meetmethode zat. Ze doen het altijd zo! Nee, de auto deugt niet ......
Ik heb overigens gisterenavond op een Engels forum een andere optie gevonden en getest: tijdens het starten van de motor 10x heel snel achter elkaar het rempedaal intrappen. Ik moest het een paar keer proberen, maar het lukte inderdaad. In dat geval gaat alleen het TC lampje branden en niet de (!) en is alleen de TC uitgeschakeld. Maar zodra je een bepaalde snelheid haalt schakelt hij weer in (lampje gaat uit). Dus heel veel vertrouwen om met deze 'oplossing' naar de herkeuring te gaan heb ik niet. Ik weet niet hoe ze daar op gaan reageren
.
Als je de massa aansluiting van de TC/ABS ecu onderbreekt werkt e.e.a. niet meer (zwarte draad). Ik heb daar een schakelaartje tussen gezet zodat ik dit kan uitschakelen bij de APK.
Aanvullende vraag aan Erik Peters: gaan de lampjes van ABS, TC en (!) bij deze truc dan niet branden? Dat is voor mij wel belangrijk.
Want zoals Edward schrijft is (zichtbaar) sjoemelen in dit zeer bureaucratische land, waar alle regeltjes zeer letterlijk worden genomen, geen optie.
Keuringen worden hier niet gedaan door garages met APK bevoegdheid, maar door geprivatiseerde RDW-achtige bedrijven die alleen maar keuren. Deze bedrijven zijn zeer 'machtig', hebben hun eigen regio en zijn vooral zeer autoritair. Uiteraard heb ik gevraagd of er geen 'collega' keuringsbedrijf is die met een platenbank werkt, maar dit werd als een belediging opgevat en ik werd bijna buiten geschopt. Hoe durfde ik voor te stellen dat het probleem in HUN meetmethode zat. Ze doen het altijd zo! Nee, de auto deugt niet ......
Ik heb overigens gisterenavond op een Engels forum een andere optie gevonden en getest: tijdens het starten van de motor 10x heel snel achter elkaar het rempedaal intrappen. Ik moest het een paar keer proberen, maar het lukte inderdaad. In dat geval gaat alleen het TC lampje branden en niet de (!) en is alleen de TC uitgeschakeld. Maar zodra je een bepaalde snelheid haalt schakelt hij weer in (lampje gaat uit). Dus heel veel vertrouwen om met deze 'oplossing' naar de herkeuring te gaan heb ik niet. Ik weet niet hoe ze daar op gaan reageren
Defender 90 Td5 2002
RRC 1982
Sinds 2024 in Portugal
Series III 88 1972 (helaas in 2024 verkocht)
RRC 1982
Sinds 2024 in Portugal
-
Landmarcs
Edward schreef:Want een garage verderop met wel fatsoenlijke apparatuur is te simpel? Mijn keurmeester gaat niet mee in schakelaars, zekeringen verwijderen wat dan ook. Zit er TC op de auto dan moet ie op een platenbank. Niet dat ie denkt dat TC getest wordt door die bank maar hij houdt niet van sjoemelen.
En daar ga ik in mee. Zoals al eerder gezegd, ik zou heeeel hard moeten zoeken om iemand met een rollen ipv een platenbank te vinden......
Je kan je afvragen of een schakelaartje toevoegen een vorm van "sjoemelen" is. Er zijn ook auto's waar de ABS/ETC gewoon standaard al uitschakelbaar is (en er zijn ook Td5 Defenders die af fabriek geen ABS/ETC hadden).
Het schakelaartje hoeft niet op een al te opvallende plek te zitten
Je kan ook zeggen dat een keurmeester die meent dat je bij een permanent 4x4 met ABS/ETC op een eenvoudige rollenbank een remmentest kan uitvoeren iemand is die sjoemelt met de meest elementaire kennis der techniek. Je hoeft niks van de achterliggende techniek en/of bedoeling van de remmentest te weten om te begrijpen dat ABS/ETC roet in het eten gooit.
Overigens heb ik al meer dan eens graag zo'n schakelaartje willen hebben. De ABS/ETC kan je onder wat ongewonere omstandigheden ook tegenwerken (o.a. die omstandigheden waarbij je graag een ATB-differentieel in zowel tussenbak als achteras zou willen hebben).
Groeten MarcS
Auto's met een regelbare of uitschakelbare tractiecontrole ken ik wel maar een uitschakelbare abs heb ik nog niet gezien. Dat er auto's zonder zijn is niet relevant. Een apk uitgangspunt is "als het erop zit moet het werken". Lijkt me simpel.
Hoewel dat dan weer niet geld voor een egr etc maar da's Haagse logica.
Edward van Vugt
-
Landmarcs
Edward schreef:Auto's met een regelbare of uitschakelbare tractiecontrole ken ik wel maar een uitschakelbare abs heb ik nog niet gezien. Dat er auto's zonder zijn is niet relevant. Een apk uitgangspunt is "als het erop zit moet het werken". Lijkt me simpel.
In dit geval gaat het om de Lissabon-logica, het probleem blijft ...
En, ja, het gaat natuurlijk om de ETC, want die ETC gaat de draaiende wielen afremmen als de twee andere stil staan.
De ABS vermindert de remwerking op de stilstaande wielen (alsof het om geblokkeerde wielen gaat).
Blijft staan dat er een raar grijs gebied bestaat tussen "uitschakelbare opties" en "als het erop zit moet het werken"*.
Nog grijzer wordt het wanneer de testmethode kennelijk vereist dat een bepaalde werking wordt uitgeschakeld.
Een voorbeeldje is het testen van de remwerking met een tegengesteld draaiende rollenbank.
* als je een trekhaak-inrichting hebt en de kogel voldoet niet aan de APK-normen, dan schroef je die kogel toch los (als je een DixonBate hebt is het nog makkelijker).
Groeten MarcS
- Erik Peters
DEF90RB schreef:Aanvullende vraag aan Erik Peters: gaan de lampjes van ABS, TC en (!) bij deze truc dan niet branden?
Oei, ik dacht dat de lampjes van de ABS en TC aan gingen. Tijdens het rijden omzetten gaan ABS en TC aan (en weer uit bij terugzetten).
Om te testen of het zou werken, heb ik de zwarte draad met zijn stekkeraansluiting uit de grote brede stekker gedrukt (met een hulpstukje) en vervolgens de grote stekker weer in de Wabco ecu gestoken. Toen het bleek te werken heb ik er een schakelaar tussen geplaatst.
Ik meen dat het bij de Puma mogelijk was om deze functie af fabriek te verkrijgen.
De remmen worden voor de APK getest op een testbank om te kijken of de remvertraging voldoende is en of het remverschil tussen links en rechts niet te veel afwijkt. ABS (en TC) worden niet getest. Het ABS lampje moet wel uit gaan (na een klein stukje rijden) ten teken dat de ABS werkt.
In Portugal willen ze natuurlijk geen oude auto's op de weg hebben. Een kennis in Tsjechië had 10 jaar geleden al problemen met zijn 110 Td5 (uit 2000). Uiteindelijk is het, na wat aanpassingen, wel gelukt om die op Tsjechisch kenteken te krijgen. Als die auto nog een paar jaar ouder was geweest zou het niet gelukt zijn.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Dank weer, ook Erik voor je antwoord.
Ik was er al bang voor (dat de dashlampjes gaan branden), want het loskoppelen van de massa is in feite hetzelfde als de zekering er uit halen. Dan is voor de keurmeester het '10x pompen' trucje aanvaardbaarder denk ik (want een originele td5 software optie). Volgende week gaat weer overleg plaatsvinden (althans een poging tot overleg). Ik ben benieuwd of we tot een voor alle partijen aanvaardbare oplossing kunnen komen.
Blijft ook nog de vraag open staan waarom ik in het buitenland op Land Rover fora niets over dit Defender td5 probleem bij keuringen kan vinden.
Wordt vervolgd. Ik hou jullie op de hoogte.
Ik was er al bang voor (dat de dashlampjes gaan branden), want het loskoppelen van de massa is in feite hetzelfde als de zekering er uit halen. Dan is voor de keurmeester het '10x pompen' trucje aanvaardbaarder denk ik (want een originele td5 software optie). Volgende week gaat weer overleg plaatsvinden (althans een poging tot overleg). Ik ben benieuwd of we tot een voor alle partijen aanvaardbare oplossing kunnen komen.
Blijft ook nog de vraag open staan waarom ik in het buitenland op Land Rover fora niets over dit Defender td5 probleem bij keuringen kan vinden.
Wordt vervolgd. Ik hou jullie op de hoogte.
Defender 90 Td5 2002
RRC 1982
Sinds 2024 in Portugal
RRC 1982
Sinds 2024 in Portugal