koelprobleem

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
gatti500

koelprobleem

Berichtdoor gatti500 » 10 Jul 2018, 22:23

hallo , ik ben hans en ik sleutel momenteel voor een klant aan een defender met een 4 cylinder tdi , de wagen kwam binnen met een enorm oververhittingsprobleem wat resulteerde in een gevreten zuiger.
een en ander is hersteld en de motor zit nu weer op zijn plek en loopt prima.
nu wordt de kachel goed warm en spoelt goed , echter wil de (nieuwe) 82 graden thermostaat maar niet openen , als ik met gesloten reservoir de geschroefde plug boven in het thermostaathuis open , kan ik daar zien dat de thermostaat ongeveer tot de helft in de vloeistof staat, daar en boven op de radiator heb ik via de pluggen de vloeistof afgetopt...
nu loopt er van het thermostaathuis en de bovenzijde van de radiator elk een 8mm slang via een 3weg aansluiting een slang naar de onderzijde van het koelvloeistofreservoir , die driewegaansluiting lijkt een klep of een membraan te zijn ? , wat doet die precies en hoe ?
Afbeelding

Erik Peters

Re: koelprobleem

Berichtdoor Erik Peters » 11 Jul 2018, 00:18

gatti500 schreef:nu loopt er van het thermostaathuis en de bovenzijde van de radiator elk een 8mm slang via een 3weg aansluiting een slang naar de onderzijde van het koelvloeistofreservoir , die driewegaansluiting lijkt een klep of een membraan te zijn ? , wat doet die precies en hoe ?

Die twee slangen horen te zorgen voor de afvoer van lucht (en overtollige koelvloeistof) uit de radiateur en het thermostaathuis, de stromingsrichting is naar de expansietank toe.
Mogelijk dat er een klep in zit die niet goed functioneert, maar zo'n "Y-piece ejector" (zoals het ding genoemd wordt in het werkplaatshandboek) heb ik nog niet open gehad.
Wel zou het ontluchten van het koelsysteem van een 300 Tdi eenvoudig moeten zijn, tenminste nadat ik mijn motor weer teruggehangen had in de auto en de koelvloeistof had bijgevuld heb ik alleen nog een keertje iets moeten bijvullen. Verder geen problemen.

Groet,

Erik.

p.s. Zoals op de foto hoort die Y-piece ejector gemonteerd te zijn.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

gatti500

Re: koelprobleem

Berichtdoor gatti500 » 11 Jul 2018, 08:52

merci , ik ga die maar preventief vervangen.

hans

Terug naar “Techniek”