Defender 110 Td5 wielnaaf vragen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Erik Nauta

Defender 110 Td5 wielnaaf vragen

Berichtdoor Erik Nauta » 03 Jul 2018, 12:47

Hallo,

Ik ben bezig met werkzaamheden aan mijn eerste LaRo uit 2002 (en dit is gelijk mijn eerste post, naast de voorstelronde natuurlijk :).
Bij het vervangen van de wiellagers zag ik in de naaf het resultaat van een 'zwaar leven' (zie foto).
De binnenkant is -in mijn ogen- flink gehavend en hier mij lijkt een nieuwe naaf een goede keuze.
Nu heb ik een paar korte vragen ;

1) Weet iemand een oorzaak van de beschadigingen?
2) Wat is een goed alternatief naast het originele landrover merk naaf?
3) Als ik een nieuwe naaf bestel, kan ik dan identieke nieuwe Timken lagers bestellen (Timken NP 420 305 zaten erin) ?
4) Dat geldt ook voor de vetkeerring (origineel FTC4785), gewoon exact nieuwe bestellen?
5) Geldt punt 3 en 4 ook als je bijv een Bearmach neemt?

Dank alvast!!

Groet,
Erik
Bijlagen
2.gif

Erik Peters

Re: Defender 110 Td5 wielnaaf vragen

Berichtdoor Erik Peters » 03 Jul 2018, 13:28

De oorzaak kan zijn dat er een keer een lager kapot gelopen is en ook dat, met het loshalen van de borging van de moer, men is uitgeschoten met de beitel o.i.d.
Timken is het merk lagers dat Land Rover standaard monteert in de naaf.

Werk je aan de hand van een werkplaatshandboek voor de Td5?
Gingen de lagercups heel makkelijk uit de naaf?
Hoe ziet de as eruit, net zo 'gehavend'?

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Jul 2018, 13:46

Dag Erik & Erik,

Mijns inziens is bij "gehavend" vooral de vraag op de originele passing nog voldoende benaderd wordt.
Omdat er bij een Td5 een bus tussen de lagers zit komt het allemaal net iets minder precies.
De lagers worden door die bus evenwichtiger belast en ook beter parallel gehouden mocht er toch iets mis gaan.

Aan de andere kant, als een en ander echt iets langer heeft doorgedraaid met haperende lagers kan de passing niet meer conform origineel zijn en dus kan daardoor dus ook de pas-bus niet meer passend zijn.

Groeten MarcS

Erik Nauta

Berichtdoor Erik Nauta » 03 Jul 2018, 14:40

Hoi Erik en Marc,

dank voor de reacties! Ik dacht voor een seconde dat ik het had beschadigd, maar dit was voor mijn doen zelfs teveel ;)
Homokineet en meenemer zijn af dus die neem ik gelijk mee. De rest ziet er goed uit. De lagercups hadden wel behoorlijk wat overtuiging nodig.

Ik -van de vorige eigenaar- had er een werkplaatshandboek bij zie foto), maar weet iemand of deze
(http://www.paddockspares.com/blrd5wh-la ... wards.html)
uitgebreider is?

Nu de vraag (want de oneffenheden bijvijlen lijkt mij onverstandig?)

3) Als ik een nieuwe naaf bestel, kan ik dan identieke nieuwe Timken lagers bestellen (Timken NP 420 305 zaten erin) ?
4) Dat geldt ook voor de vetkeerring (origineel FTC4785), gewoon exact nieuwe bestellen?
5) Geldt punt 3 en 4 ook als je bijv een Bearmach neem?

Is er, als je alles nieuwe hebt, een standaard spacers waar je mee kan begin (rood, blauw, groen)?
Bijlagen
20180703_142929.gif

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 03 Jul 2018, 19:18

Erik Nauta schreef:De lagercups hadden wel behoorlijk wat overtuiging nodig.

Dan zullen nieuwe cups er ook wel vast in zitten en dan zou ik de oude naaf gewoon weer gebruiken, die putjes zitten verder niet in de weg.
Waarschijnlijk kun je dan ook de afstandsbus weer gebruiken die er in zat.

Een (eventueel) nieuwe naaf hoort hetzelfde te zijn als de oude (qua maatvoering) dus je kunt gewoon Timken lagers monteren, maar misschien is wel een andere afstandsbus nodig. Dat kun je pas zien/meten tijdens de montage.

Dat werkplaatshandboek lijkt goed genoeg, zeker wat betreft de assen enz. Misschien staat het 'nieuwe' dashboard er nog niet in, maar dat weet ik niet. (ik heb de engelstalige versie 1999 - 2006).

Ik zou zeker een originele keerring nemen (Genuine) of OEM. Ze hebben een extra lipje 'aan de zijkant' om stof/troep 'buiten' te houden.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

conny

Berichtdoor conny » 04 Jul 2018, 11:23

Kan het niet goed zien, maar het lijkt wel of de oude lagerschaal er nog in zit. Als dat zo is; eruit tikken, nieuwe erin en klaar is kees. Gewoon timken bestellen met bijbehorende keerring.

diane01

Berichtdoor diane01 » 07 Jul 2018, 16:29

En de oude lagerschaal bijhouden en doorslijpen,
dan kan je deze gebruiken om de nieuwe
er in te tikken werktprima!

;)

Terug naar “Techniek”