Disco 1, zij klapraampje weer in gebruik nemen 3 deurs.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Davidvh

Disco 1, zij klapraampje weer in gebruik nemen 3 deurs.

Berichtdoor Davidvh » 27 Jun 2018, 13:38

Goedemiddag beste mede eigenaren.
Ik zou graag mijn zijklap raampje weer in gebruik nemen. Deze zit nu dicht ivm grijs kenteken.
Maar ik zou graag de luchtdoorstroom gebruiken, grijs blijft die dus wel. Helaas ontbreken de scharnieren, en ik heb ook niet goed een idee hoe dit gezeten heeft.

Na een hoop Google tot de conclusie gekomen dat er iets te halen valt als "hinge rear window" https://www.roverparts.com.au/inc/sdetail/2533/59318
Kan iemand mij vertellen of dit het juiste is, of wat ik wel moet hebben, en hoe dit werkt. Het gaat om de scharnieren die tegen de gordel aanzitten, de clip is intact.

Ik zie uit naar jullie reacties of foto's!
Alvast vriendelijke dank!

VeeTee

Re: Disco 1, zij klapraampje weer in gebruik nemen 3 deurs.

Berichtdoor VeeTee » 27 Jun 2018, 18:43

Ik zou eerst even de regeltjes van onze vrienden van de belastingsdienst er op naslaan, kan me voorstellen dat dat niet mag en dan kost je het een hoop geld als je in een controle gerecht komt.
Alternatief is misschien zo’n ventilatie dingetje in het dak, zie je wel vaker bij bedrijfswagens.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Edward

Berichtdoor Edward » 27 Jun 2018, 21:22

Er mag één raam in de laadruimte zitten aan de rechterzijde. Dat mag ook gewoon open kunnen want bij alle Disco's op grijs die ik gehad heb kon dat raam gewoon omlaag.

De linker moet geblindeerd zijn en ook niet open kunnen.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Davidvh

Berichtdoor Davidvh » 27 Jun 2018, 23:55

Edward schreef:Er mag één raam in de laadruimte zitten aan de rechterzijde. Dat mag ook gewoon open kunnen want bij alle Disco's op grijs die ik gehad heb kon dat raam gewoon omlaag.

Klopt er zijn regels aan verbonden, en ik dacht naar mijn idee dat een opening niet specifiek genoemd staat. Maar ik zal de regels er nog even op naslaan. Maar daarmee blijft het probleem nog staan dat ik niet weet welke scharnieren ik hiervoor moet hebben. Weet jij nog welke er bij jou disco op zaten en of dit vergelijkbaar is?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Jun 2018, 09:11

Davidvh schreef:
Edward schreef:Er mag één raam in de laadruimte zitten aan de rechterzijde. Dat mag ook gewoon open kunnen want bij alle Disco's op grijs die ik gehad heb kon dat raam gewoon omlaag.

Klopt er zijn regels aan verbonden, en ik dacht naar mijn idee dat een opening niet specifiek genoemd staat. Maar ik zal de regels er nog even op naslaan. Maar daarmee blijft het probleem nog staan dat ik niet weet welke scharnieren ik hiervoor moet hebben. Weet jij nog welke er bij jou disco op zaten en of dit vergelijkbaar is?

Mijn lijkt dat je het goed moet naslaan, en daarna wellicht ook nog schriftelijk moet navragen bij de belastingdienst.

Op 't internet wordt gesproken van één "zijruit", ik meen dat er in de officiële tekst sprake is van één "opening".
Het begrip "opening" is breder en dus logisch/begrijpelijk: zo vallen met klitteband af te sluiten "ramen" in een huif ook onder de regels.
Aan de andere kant is "opening" verwarrend, een deur zou je evenzo als opening kunnen zien, wellicht spreekt daarom de internettekst van "zijruit".

In ieder geval werd/wordt een gedeelde ruit met één of meer dunne spijltjes als één gezien ... hetgeen passend is bij het begrip "opening".
Ik heb in het verleden wel eens gevraagd of een ruit met bovenin een schuivend gedeelte ook zou mogen, en dat werd toen "akkoord" bevonden.
Ik heb dit leuke plan uiteindelijk niet doorgevoerd, had ik het wel gedaan dan had ik ook nog even doorgezet en een en ander schriftelijk vastgelegd.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 28 Jun 2018, 09:46

Helaas heb ik ook geen onderdeelnummers, heb alleen maar een 5 deurs Disco 1 gehad. Maar bel effe met Arie Vermeer van SecondLifeLaRoparts of met Mark, Pasqualino of Patrick van JansenUsedLaRoparts en als zij het niet hebben of kunnen leveren dan bestaat het waarschijnlijk niet. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 28 Jun 2018, 10:26

Landmarcs schreef:
Davidvh schreef:

Mijn lijkt dat je het goed moet naslaan, en daarna wellicht ook nog schriftelijk moet navragen bij de belastingdienst.

Op 't internet wordt gesproken van één "zijruit", ik meen dat er in de officiële tekst sprake is van één "opening".
Het begrip "opening" is breder en dus logisch/begrijpelijk: zo vallen met klitteband af te sluiten "ramen" in een huif ook onder de regels.
Aan de andere kant is "opening" verwarrend, een deur zou je evenzo als opening kunnen zien, wellicht spreekt daarom de internettekst van "zijruit".

In ieder geval werd/wordt een gedeelde ruit met één of meer dunne spijltjes als één gezien ... hetgeen passend is bij het begrip "opening".
Ik heb in het verleden wel eens gevraagd of een ruit met bovenin een schuivend gedeelte ook zou mogen, en dat werd toen "akkoord" bevonden.
Ik heb dit leuke plan uiteindelijk niet doorgevoerd, had ik het wel gedaan dan had ik ook nog even doorgezet en een en ander schriftelijk vastgelegd.

Groeten MarcS

In de tekst op de site van de belastingdienst staat “zijruiten”. Er wordt niet gesproken van openingen. Of een zijruit open mag kunnen, wordt niet genoemd...
Vincent

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Jun 2018, 11:07

VeeTee schreef:In de tekst op de site van de belastingdienst staat “zijruiten”. Er wordt niet gesproken van openingen. Of een zijruit open mag kunnen, wordt niet genoemd...

Dat zeg ik toch ook.

Ik meen dat de officiële regelgeving spreekt (of sprak) van "opening".
Dit maakt in ieder geval een belangrijk verschil als het gaat om één opening met daarin meer dan één ruit (en daartussen een of meer spijltjes of andere onderbrekingen). De standaard zijruit met een spijltje wordt in ieder geval in de harde praktijk geaccepteerd.
Daar zit dus eventueel nog wat verschil en in voorkomende gevallen zoekwerk aan vast.

Groeten MarcS

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 28 Jun 2018, 11:30

Landmarcs schreef:Dat zeg ik toch ook.

Ik meen dat de officiële regelgeving spreekt (of sprak) van "opening".

:?: Ik neem aan de onze vrienden van de belastingdienst op hun site ook de officiële tekst wergeven?
Of kun je nou helemaal nergens meer van op aan? :shock: ;)
En anders, wat bedoel je met officiële "regelgeving" - moet je daarvoor de Staatscourant gaan doorpluizen? Waar heb je dan anders de site van de belastingdienst voor?

Capture.JPG
Vincent

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Jun 2018, 12:40

VeeTee schreef:...
Of kun je nou helemaal nergens meer van op aan?

Vincent, neem van mij aan dat je niks meer kunt aannemen, in het bijzonder als het om internet gaat.

Het is heel goed mogelijk dat de internet-tekst pas nadat een tekst-schrijver "eroverheen gegaan is" op het internet is geplaatst.

Er is in ieder geval een zekere ambiguïteit waar het de internet-tekst en de dagelijkse praktijk betreft (en dus ook tussen de officiële tekst die ik me herinner en de internet-tekst - ik ben best creatief, maar "opening" voor een ruit/raam* had ik niet zo gauw bedacht).

Taal is sowieso een lastig ding:
    Veel mensen zeggen raam tegen een venster. Raam = het raamwerk, het kader dus, en het vensterglas in het raam is de ruit.
    Iets minder hoor je mensen kozijn zeggen tegen het raam, of eventueel raam-kozijn, terwijl het kozijn het deel is dat om het raamwerk (of een deur) zit. En tenslotte: het raam hoeft niet per se draaiend of schuivend te zijn, het raam kan ook vast in het kozijn zitten, het kozijn is evenwel (bijna) altijd het vaste deel.
Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”