Banden afmeting offroad - small vs big

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Disco RonL

Banden afmeting offroad - small vs big

Berichtdoor Disco RonL » 18 Jun 2018, 17:51

Hoi,
wat zou beter werken op glibberde, gladde off road paden: Breede MT's of smaller MT's?
idem voor hogere of lagere banden?

Schieten maar....

p.s. ik heb een disco 1 met nu daaronder 265-75/16 MT en ik moet gaan vervangen.
2 zijn slecht, 2 redelijk en 1 goed.
Echter zijn er geen Cooper Discoverer STT 265-75/16 met een hogere snelheid reclassering dan 110km/u meer te koop. ook niet in de PRO (nieuwe) uitvoering.
Dus moet ik daardoor zo wie zo iets anders gaan zoeken. Of nog 1 a 2 dezelfde tweedehands kunnen vinden (nog niet gelukt)....

Ik rijdt natuurlijk niet alleen off road maar moet ook daarnaar toe rijden en dat wordt steeds verder..... :lol:
The difference between men and boys is the price of their toys ;)

Groetjes Ronald - Disco 300TDi 97 (verkocht)
Disco 2 TD5 2004

Landmarcs

Re: Banden afmeting offroad - small vs big

Berichtdoor Landmarcs » 18 Jun 2018, 19:56

Disco RonL schreef:Hoi,
wat zou beter werken op glibberde, gladde off road paden: Breede MT's of smaller MT's?
idem voor hogere of lagere banden?

Schieten maar....

p.s. ik heb een disco 1 met nu daaronder 265-75/16 MT en ik moet gaan vervangen.
2 zijn slecht, 2 redelijk en 1 goed.
Echter zijn er geen Cooper Discoverer STT 265-75/16 met een hogere snelheidsclassering dan 110km/u meer te koop. ook niet in de PRO (nieuwe) uitvoering.
Dus moet ik daardoor zo wie zo iets anders gaan zoeken. Of nog 1 a 2 dezelfde tweedehands kunnen vinden (nog niet gelukt)....

Ik rijdt natuurlijk niet alleen off road maar moet ook daarnaar toe rijden en dat wordt steeds verder..... :lol:

Tja, er is ook nog de BF Goodrich TA KM2 in 265/75x16.

Maar ... heb je die breedte wel nodig (zoals je zelf ook vraagt).

Breedte geeft "floatation" en grip in smalle sporen (maar dat laatste is dan verder een wapenwedloop, de breedste als laatste de modder insturen helpt (een beetje).

Smallere banden geven eerder grip in de ondergrond, als er tenminste in de ondergrond grip te vinden is.
Wat de breedte betreft is het dus vooral de vraag wáár je het meeste rijdt, en waar je tegen de grenzen aanloopt.

Als je ook nog steeds meer verharde weg rijdt ... dan zou ik een van de betere AT's kiezen in 235/85x16.
De moderne AT's presteren enorm goed op zowel de verharde weg als daarnaast, het is niet langer het "compromis" dat overal wat mist.
Bevallen die AT's dan toch niet dan heb je een setje banden in de aanbieding, een setje dat vast en zeker snel een nieuwe eigenaar vindt.

In 235/85x16 is de keuze reuze, en bovendien (een stuk) goedkoper als de 265/75x16 modderbanden.
Om er een paar (niet geheel willekeurig) te noemen:
Continental CrossContact AT
Nokian Rotiiva AT (wat vriendelijker maar wel sneeuwvlokjes)
Cooper Discoverer AT3 (toont vriendelijk maar kwam als beste uit een praktijktest)
Cooper Discoverer ST Maxx
Cooper Discoverer STT Pro (jouw keuze maar smaller)
Goodyear Wrangler MT/R

Zodra je een iets smallere band hebt met een modern en open AT-profiel heb je sowieso al weer wat meer grip.

O ja je zou natuurlijk ook eens goed kunnen opletten, de Continental CC AT werd standaard onder de latere Defenders geleverd, en de Goodyear Wrangler MT/R tegen meerprijs, dus wellicht kan je in het terrein eens een vergelijking maken, beide banden zie je wel vaker.
Zelf heb ik nu al weer een aantal jaren de CCC AT onder de Defender en ik ben er best tevreden mee, dwz hij doet het boven verwachting goed, iets minder bij natte weg en beslist minder bij gladheid, en hij zoemt, gooit met steentjes en is soms tijdelijk iets onrond, maar bijv. in de bergen is ie niet "stuk" te krijgen (ook letterlijk), en zelfs op losse stenen is er enorm veel grip ... en bij de boer in de wei gedraagt ie zich geciviliseerd, hij rijdt de zode niet direct aan gort.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 19 Jun 2018, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward

Berichtdoor Edward » 18 Jun 2018, 22:03

Alles hangt er natuurlijk vooral vanaf op wát voor terrein je rijdt. En wat voor wagen......

Op een Def werkt een hoge smalle band het best vind ik. Maar op een Disco kun je nu eenmaal niet zoveel 'hoog' kwijt en dan vind ik een bredere band die meer over de blub glibbert ipv er dóór rijdt beter werken. Maar zoals bij alles is het een compromis. Heb met mijn Disco al bijna tegen een boom gehangen omdat over de modder glijden ook betekent dat je alle kanten op glijdt en dat is niet altijd de kant die je op wilt :lol: :lol:

Keuzes, keuzes
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 19 Jun 2018, 08:24

Ronald,

Op de Belgische Cooper site staat dat de Cooper STT Pro in 265/75R16 K rated is. Dus tot 110km/h

Maar is dat ook echt wel zo? Wat staat er op de band zelf?
In de rest van de wereld, ook hier in Kenia, zijn deze banden namelijk Q rated, tot 160 km/h.

Disco RonL

Berichtdoor Disco RonL » 19 Jun 2018, 11:33

Bedankt voor de reacties zover.
Op korte termijn zou ik geholpen zijn met 1 STT 265-75/16 als ik die kan vinden. (oud model met Q rating)

Bij off road doen de huidige banden het prima (gravel, steen, mud, zand), maar op glade hellingen (klei/leem) zou ik graag meer controle hebben (zijwaards en naar beneden).
Ik blijf wel bij de MT keuze of iets wat daar heel dicht tegen aan zit.

Dus iets smallere banden als ik het goed begrepen heb.
Iets lagere banden zouden beter zijn ivm het koppel op de snelweg maar mogelijk weer minder goed off road qua grip.

Ik moet dus eigenlijk variabel instelbare banden hebben... :lol: maar dat doe ik nu middels flink aflaten bij off road.
Ik neig nu naar de 245-75/16 iets smaller en lager. of 265-70/16 even breed maar iets lager. maar die laatste bestaan niet in MT.

Heeft iemand al iets te zeggen over bv. de Cooper Discoverer ST MAXX ?
The difference between men and boys is the price of their toys ;)

Groetjes Ronald - Disco 300TDi 97 (verkocht)
Disco 2 TD5 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Jun 2018, 13:11

Disco RonL schreef:...

Dus iets smallere banden als ik het goed begrepen heb.
Iets lagere banden zouden beter zijn ivm het koppel op de snelweg maar mogelijk weer minder goed off road qua grip.

....

Qua koppel op de weg ... gewoon iets later schakelen geeft hetzelfde resultaat.
Van 265/75 naar 265/70 of naar 245/75 scheelt ± 3 %, een versnelling scheelt 25-30%, dus als je het van die laatste procenten verschil moet hebben ... koop dan een sportwagen.

Als je terrein-rijden "normgevend" vindt dan wil je de hoogst mogelijke banden (met eventueel het voorbehoud dat het op de weg nog leuk moet rijden). Hoe hoger de band hoe meer ruimte onder het differentieel. Bovendien, 235/85x16 is meer een "standaard" bandenmaat, een band waarin je ruimer keuze hebt, en ook een band die voor een Defender "standaard" is.

M.b.t. het naar beneden glibberen ... misschien geven smallere banden net iets eerder grip. Iets meer AT-achtig, met name die banden met een modern ontwerp (met fijner en meer langsprofiel in het midden en hoekiger aan de rand) geven wellicht betere resultaten als de puur modderband (maar hier hangt het natuurlijk ook erg af van de precieze aard van de glibberige ondergrond).

Een moderne AT-band doet het in gravel, steen, zand (en ook op de verharde weg) alleen maar beter.
Een modderband blinkt vooral uit als het ook echt om modder gaat, met name als het erom gaat om modder te vermalen/verpompen.

O ja, een dikke modderband doet het natuurlijk verreweg het beste als het om de "looks" gaat.

Groeten MarcS

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 19 Jun 2018, 15:23

Cooper Discoverer ST MAXX is een Top band.
op de weg, stenen, zand gravel ......
Maar het is geen Mud Terrain!
Hoewel in de modder beter dan een BFG-AT.
En het is ook een sterke band.
Ik heb er al 4 auto's mee uitgerust en 2x de Morocco Desert Challenge op gereden.

Voor de Discovery in terrein is 235-85R16 eigenlijk een betere maat dan 265-75R16. Net zo hoog maar iets minder breed, loopt minder aan. De draaicirkel kan je krapper afstellen.
245-75R16 is misschien wel het beste compromis tussen weg en terrein, en optisch ook mooi.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Jun 2018, 18:32

JoostKenya schreef:...

Voor de Discovery in terrein is 235-85R16 eigenlijk een betere maat dan 265-75R16. Net zo hoog maar iets minder breed, loopt minder aan. De draaicirkel kan je krapper afstellen.
245-75R16 is misschien wel het beste compromis tussen weg en terrein, en optisch ook mooi.

Joost,

Waarom zou je 245/75x16 willen ?
Een Discovery I heeft net zo'n onderstel als een Defender, echt strak gaat ie nooit sturen.
Met 235/85x16 met genoeg lucht stuurt een Defender strak genoeg, dus een Disco ook (zou ik denken).
Een 245/75x16 is toch net weer een stukje lager, dus minder ruimte onder het differentieel.
En 245/75x16 doet ook weer (een beetje) afbreuk aan de draaicirkel-winst..
Qua grip ... is het verder altijd een compromis, maar zolang je geen super floatation nodig hebt is 235 breed genoeg.
Ja, Ja, ik was altijd fan van 7.5x16, ben dat eigenlijk nog steeds, maar de keuze-vrijheid en het comfort heeft me tot 235/85x16 bekeerd.

Groeten MarcS

PS Het feit dat RonL voorlopig geholpen zou zijn met eentje in zijn oude maat en uitvoering sterkt mij in mijn opvatting dat je van de "alledaagse" banden beter twee reserves hebt. Heb je 6 gelijke of min of meer gelijke wielen dan kan je die mooi paarsgewijze inzetten en oprijden.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Jun 2018, 15:58

Dag Ronald,

De oude dikke Cooper STT's zijn te koop zag ik.
Weet je al wat ervoor terugkomt ?
Ik ben nieuwsgierig.

Groeten MarcS

dyngo

Berichtdoor dyngo » 22 Jun 2018, 22:20

Terrein rijden doe ik zelden.
Maar als het eens zo is verbaast mij hoe gemakkelijk het gaat.
De 76er RR staat op 265/75/16 AT, mach 5 wielen, ET 0.
Staan dus vrij ver naar buiten, geen problemen met aanlopen bij het sturen, is zelfs nog heel wat over.
Staat vooral geweldig mooi, vrij hoog, maar rijdt ook nog heel goed.
Een prettige en stabiele auto op de snelweg.

Terug naar “Techniek”