Disco RonL schreef:Hoi,
wat zou beter werken op glibberde, gladde off road paden: Breede MT's of smaller MT's?
idem voor hogere of lagere banden?
Schieten maar....
p.s. ik heb een disco 1 met nu daaronder 265-75/16 MT en ik moet gaan vervangen.
2 zijn slecht, 2 redelijk en 1 goed.
Echter zijn er geen Cooper Discoverer STT 265-75/16 met een hogere snelheidsclassering dan 110km/u meer te koop. ook niet in de PRO (nieuwe) uitvoering.
Dus moet ik daardoor zo wie zo iets anders gaan zoeken. Of nog 1 a 2 dezelfde tweedehands kunnen vinden (nog niet gelukt)....
Ik rijdt natuurlijk niet alleen off road maar moet ook daarnaar toe rijden en dat wordt steeds verder.....

Tja, er is ook nog de BF Goodrich TA KM2 in 265/75x16.
Maar ... heb je die breedte wel nodig (zoals je zelf ook vraagt).
Breedte geeft "floatation" en grip in smalle sporen (maar dat laatste is dan verder een wapenwedloop, de breedste als laatste de modder insturen helpt (een beetje).
Smallere banden geven eerder grip in de ondergrond, als er tenminste in de ondergrond grip te vinden is.
Wat de breedte betreft is het dus vooral de vraag wáár je het meeste rijdt, en waar je tegen de grenzen aanloopt.
Als je ook nog steeds meer verharde weg rijdt ... dan zou ik een van de betere AT's kiezen in 235/85x16.
De moderne AT's presteren enorm goed op zowel de verharde weg als daarnaast, het is niet langer het "compromis" dat overal wat mist.
Bevallen die AT's dan toch niet dan heb je een setje banden in de aanbieding, een setje dat vast en zeker snel een nieuwe eigenaar vindt.
In 235/85x16 is de keuze reuze, en bovendien (een stuk) goedkoper als de 265/75x16 modderbanden.
Om er een paar (niet geheel willekeurig) te noemen:
Continental CrossContact AT
Nokian Rotiiva AT
(wat vriendelijker maar wel sneeuwvlokjes)Cooper Discoverer AT3
(toont vriendelijk maar kwam als beste uit een praktijktest)Cooper Discoverer ST Maxx
Cooper Discoverer STT Pro
(jouw keuze maar smaller)Goodyear Wrangler MT/R
Zodra je een iets smallere band hebt met een modern en open AT-profiel heb je sowieso al weer wat meer grip.
O ja je zou natuurlijk ook eens goed kunnen opletten, de Continental CC AT werd standaard onder de latere Defenders geleverd, en de Goodyear Wrangler MT/R tegen meerprijs, dus wellicht kan je in het terrein eens een vergelijking maken, beide banden zie je wel vaker.
Zelf heb ik nu al weer een aantal jaren de CCC AT onder de Defender en ik ben er best tevreden mee, dwz hij doet het boven verwachting goed, iets minder bij natte weg en beslist minder bij gladheid, en hij zoemt, gooit met steentjes en is soms tijdelijk iets onrond, maar bijv. in de bergen is ie niet "stuk" te krijgen (ook letterlijk), en zelfs op losse stenen is er enorm veel grip ... en bij de boer in de wei gedraagt ie zich geciviliseerd, hij rijdt de zode niet direct aan gort.
Groeten MarcS