Wel vonken, geen vonken bij een 3.5 V8 carb

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
SantanaV8

Wel vonken, geen vonken bij een 3.5 V8 carb

Berichtdoor SantanaV8 » 17 Jun 2018, 11:36

Een raar probleem waar ik nu even niet uitkom:

De auto rijdend weg gezet en de volgende morgen wilde hij niet meer starten.
Benzine genoeg dus dan de ontsteking, idd geen vonken.
Nieuwe bobine, nieuwe conedensator en een nieuwe regelaar (STC1184) geïnstalleerd, met als resultaat nog geen vonk.
Alles nagekeken op lekstroom maar niks kunnen vinden.
Vervolgens de hele verdeler er uit gehaald. Wanneer ik de verdeler met de hand draai wordt er een flinke vonk getrokken, wel 2 tot 3 cm van de centrale bobinekabel naar het chassis. :)
De verdeler terug plaats en de motor gestart en geen vonk :shock: :(
Alle verbindingen nog een keer nagekeken maar niets vreemds gevonden. Nog een keer de verdeler er uit gehaald en met de hand weer draaien en weer een goede vonk :) , weer inbouwen en weer geen vonk :evil:

Heeft iemand gelijke ervaring ?

Of moet ik het bij de startmotor zoeken, dat die niet snel genoeg ronddraaid o.i.d.

Crazy-G

Re: Wel vonken, geen vonken bij een 3.5 V8 carb

Berichtdoor Crazy-G » 17 Jun 2018, 12:25

Accu oud/slecht?

Als de accu slecht is dan heeft het starten tot gevolg dat er niet genoeg fut meer is voor een vonk.
Of eventueel is de startmotor op z'n eind, die trekt dan zoveel stroom weg dat er ook niet genoeg meer is voor een vonk.

Is vooral bij een elektronische ontsteking een veel voorkomend probleem, slechte accu of slechte startmotor.

Probeer de wagen eens aan te duwen, ja ik weet, aardige klus maar als die dan wel aanslaat . . . . .
Of anders een goeie accu of starthulp d'r aan zodat je zeker weet dat je genoeg vermogen hebt om een slechte accu uit te sluiten, wil het dan nog niet dan zal het de startmotor zijn.

Even tijdens starten op de accu meten met een multimeter om te zien hoe ver de accu inzakt tijdens starten, is ook een goeie indicatie of de startmotor de oorzaak is.

Gert-Jan.

SantanaV8

Berichtdoor SantanaV8 » 17 Jun 2018, 14:52

Dank je voor de tip.

Had ik zelf ook aan gedacht, maar niet vermeld :oops: . Accu helemaal vol geladen en een starthulp erbij maar hielp ook niet.

Ger.

SantanaV8

Berichtdoor SantanaV8 » 22 Jun 2018, 12:32

inmiddels weer wat verder.

Ik heb de distribuator base plate + pickup (RTC5060) vervangen, nu wel vonken ook met alles gemonteerd op het blok maar motor wil nog niet starten. :?:

is er nog meer te verstellen aan de RTC5060 behalve de afstand tot de rotor ?

De verdeler gecontroleerd of hij goed stond, (verdeler bij cilinder 1 op het BDP) de verdeler op de oude positie gezet en nog niet lopen.

iemand nog een idee ?

SantanaV8

Berichtdoor SantanaV8 » 27 Jun 2018, 21:41

de V8 draait weer :) , nieuwe bougies ( NGK BP6ES ) er in en hij begon weer. Ik denk dat de oude bougies inmiddels te vervuild waren om nog een goede vonk te geven, door de vele start pogingen.
Ontsteking verder afgesteld volgens de instructies van de roverclub.nl en hij snort weer als van ouds.

Wat nu uiteindelijk de oorzaak van het probleem was weet ik nog niet, ik ga verder zoeken.

Terug naar “Techniek”