Wie heeft er een VNT/VGT tubo in combi met een Puma 2.4?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Persepolis

Wie heeft er een VNT/VGT tubo in combi met een Puma 2.4?

Berichtdoor Persepolis » 16 Jun 2018, 07:14

Goedemorgen,

Wie op dit forum is er in het rijke bezit van een variabele geometrie turbo in combinatie met een Puma 2.4?

Ik ben heel benieuwd naar ervaringen met deze combinatie.

Mocht er iemand zijn dan kom ik graag even langs om te kijken, luisteren en te proeven.

Motor tuning : Alive of Bas4Remaps?
Wel of geen grotere intercoolerer?
Wel of geen EGR?
etc.

Ik woonachtig in Purmerend

Fijne weekend allen

Groet
Mario
Mario

Defender 110 300TDI 1990
Defender 110 Puma 2.4 2008

Landmarcs

Re: Wie heeft er een VNT/VGT tubo in combi met een Puma 2.4?

Berichtdoor Landmarcs » 16 Jun 2018, 10:04

Dag Persepolis,

Ik heb een geheel standaard 2,4 dus kan ik je niet helpen, ander dan met een opmerking.

De aanwezigheid van de EGR merk je mijns inziens sowieso niet anders dan subjectief/tussen de oren en/of in de portemonnaie (hij gaat immers wel eens stuk).

Ik ben aan mijn derde EGR toe: de eerste ging net binnen de garantie stuk, de tweede niet lang geleden. De huidige is vooralsnog nogal stil.
De vorige twee ontwikkelden een zekere luidruchtigheid ... niks storend overigens als je het wist ... en die luidruchtigheid had als bonus dat je wist wanneer de EGR wat "doet".   Dat valt dus echt enorm mee: de EGR werkt dus met name bij deellast en dus op die momenten dat je niks merkt van de werking.

Aan de andere kant zorgt de EGR voor een schonere uitstoot en dus indirect voor de keuze: Wel of geen diesel-verbod in de binnensteden ... immers als de werkelijke luchtkwaliteit achterblijft bij de berekende/verwachtte dan kan je een gemeentebestuur niet euvel duiden als ze dan maar alle diesels verbieden. Natuurlijk maakt één EGR meer of minder geen verschil, maar het principe van de "sjoemel-diesel" ligt op de loer.   De tegenactie waarbij de werking van de EGR bij de APK getoetst gaat worden ligt natuurlijk ook op de loer ... (en daarmee "pak" je weer al die mensen die gewoon mét EGR zijn blijven rijden - de kosten van de extra controle moeten immers toch ergens betaald worden).

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 16 Jun 2018, 17:19

Is je 2.4 nog helemaal standaard of is heeft ie al een remap? Ik zie de meerwaarde van een grotere turbo namelijk niet echt. Een 2.4 met remap is gewoon snel genoeg voor wat een Def onderstel kan hebben en met nog meer vermogen sloop je de rest van de aandrijflijn nog sneller. De hoofdbak zit al redelijk aan z'n grens, zeker als je ook nog eens de hogere topsnelheid gaat gebruiken. Dan lopen de 5 en 6e versnelling er snel zat uit door gebrekkige smering.

Egr zat mij niet in de weg, één stuk gehad en onder garantie vervangen. Verder alleen ergernis van dat gekraak als je de motor uitzet. Maar als ie er niet opzit kan ie ook niet stuk blijft natuurlijk een onweerlegbaar argument. De milieuwinst kan 99% van de mensen kennelijk niet schelen.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Jun 2018, 20:12

Precies.

Het enige wat er naar mijn gevoel mist is Pwrrr zo in het 1500 rpm gebied.
Die Pwrrr mis je des te meer omdat de stappen tussen de verschillende versnellingen zo verschillend zijn.
Naast de kleine stappen zijn er ook grote stappen waarbij je ineens in de (te) lage toeren terecht komt.

Een mooie "regelmatige" (en stevige) versnellingsbak zou dus ook kunnen helpen.

Groeten MarcS

Persepolis

Berichtdoor Persepolis » 17 Jun 2018, 13:32

He Bedankt voor de reacties,

Het gaat mij zeker niet om de snelheid. Ik rij toch gemiddeld niet harder dan 90 a 100 km op de snelweg.

Het gaat mij met name om het turbo gat en met de tuning in de versnellingsovergangen.

Er is bij mij mooie Puma iets niet goed met de versnellingsovergangen. In zijn 2e versnelling bij lage toeren (1000 rpm) wil hij al af slaan.
Verder lijkt het erop dat de verhouding rpm en versnellingen niet helemaal sync zijn. Je krijgt een opgejacht gevoel in de auto.

Wat ik mee kreeg van Verbeek 4x4 dat bij een VGT turbo het gieren (vanaf 1500 rpm) van de standaard turbo verleden tijd is en dat de 6e versnelling een echte versnelling is geworden ipv een overdrive. (incl tuning Alive)

Wat de EGR betreft, heb ik deze nog steeds in de auto zitten. Tja wat moet je ermee. Ja beter voor het mileu en ja slechter voor je motor.

@ Landmarcs, Welk geluid denk je te horen bij de EGR? en wanneer?

Groet
Mario
Purmerend
Mario

Defender 110 300TDI 1990

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Jun 2018, 14:44

Persepolis schreef:He Bedankt voor de reacties,

Het gaat mij zeker niet om de snelheid. Ik rij toch gemiddeld niet harder dan 90 a 100 km op de snelweg.

Het gaat mij met name om het turbo gat en met de tuning in de versnellingsovergangen.

Er is bij mij mooie Puma iets niet goed met de versnellingsovergangen. In zijn 2e versnelling bij lage toeren (1000 rpm) wil hij al af slaan.
Verder lijkt het erop dat de verhouding rpm en versnellingen niet helemaal sync zijn. Je krijgt een opgejacht gevoel in de auto.

Wat ik mee kreeg van Verbeek 4x4 dat bij een VGT turbo het gieren (vanaf 1500 rpm) van de standaard turbo verleden tijd is en dat de 6e versnelling een echte versnelling is geworden ipv een overdrive. (incl tuning Alive)

Wat de EGR betreft, heb ik deze nog steeds in de auto zitten. Tja wat moet je ermee. Ja beter voor het mileu en ja slechter voor je motor.

@ Landmarcs, Welk geluid denk je te horen bij de EGR? en wanneer?

Mario,

Misschien moet je eens navragen of er wel de beste/laatste up-date in de ECU is gestopt, en misschien de verschillende sensoren eens op hun werking (laten) checken. < Ik vraag me af waarom je niet naar de dealer in Purmerend gaat en wel naar Verbeek luistert. >

Ik rijd gebruikelijk vanuit de 2º weg (op de vlakke/gladde weg), en van afslaan is alleen sprake als ik er niet met m'n kop bij ben.

En ja, bij 1500 rpm en minder presteert de Puma zwakjes.
Aan de andere kant: De 6º versnelling is bij mij sinds nieuw gewoon een versnelling ... soms zoek ik nog naar de zevende.
Als ie dus niet lekker trekt in de 6º dan is er eens temeer reden eerst eens te kijken waarom de Puma in de standaard-uitvoering niet presteert.
Ik zou zeggen dat er een eenvoudiger probleem is een probleem dat je met een dure Turbo niet verhelpt.

De EGR is niet slecht voor de motor, hoogstens als je steeds met hangen en wurgen bij lage toeren toch weer probeert veel vermogen te krijgen (maar dat was sowieso slecht). Het belangrijkste is dat de EGR - als je er pech mee hebt - ook slecht voor je portemonnaie is.

De EGR hoor je klepperen, en als je een erg luidruchtige hebt dan weet je dat ie (nog) werkt - erg luidruchtig wil zeggen dat je 'm ook boven het motor-geluid uit hoort klepperen - tot tweemaal toe was erg luidruchtig bij mij een voorbode van beginnende klachten (dus ben ik nu blij met een stille EGR).

Dat je een dure turbo nodig zou hebben lijkt mij dus vooral verkoop-praat, goed voor de omzet.
Overigens ... het klopt dat de turbo ergens in het traject tussen 1500 en 1800 rpm bij bescheiden gas, een vriendelijke fluittoon geeft, het lukt mij die toon hier eigenlijk alleen vast te houden bij één hellinkje, bijna overal elders dooft het fluiten weer uit door hetzij een verkeerde toeren-range danwel teveel (of te weinig) gas. In het echte heuvelland fluit ie soms wat langer en wat meer ... je weet dan dat ie er zin in heeft en nog heel wat reserve. Geld uitgeven omdat het fluiten je niet bevalt: koop dan een luidere radio of een paar oordoppen.

Groeten MarcS

Persepolis

Berichtdoor Persepolis » 17 Jun 2018, 15:36

He MarcS,

De Puma is altijd in Purmerend bij de Jager in onderhoud geweest. (vorige eigenaar)
Ik wil over naar een 4x4 garage waar als je belt niet al de klok gaat lopen a 75 euro per uur.

Verbeek heb ik zelf benaderd omdat zijn een dealer van Alive tuning zijn. Er zijn er meer in NL, maar dan moet ik nog verder rijden. Vandaar Verbeek.

Heb jij slechte ervaring met Verbeek?

Groet
Mario
Mario

Defender 110 300TDI 1990

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Jun 2018, 18:27

Persepolis schreef:He MarcS,

De Puma is altijd in Purmerend bij de Jager in onderhoud geweest. (vorige eigenaar)
Ik wil over naar een 4x4 garage waar als je belt niet al de klok gaat lopen a 75 euro per uur.

Verbeek heb ik zelf benaderd omdat zijn een dealer van Alive tuning zijn. Er zijn er meer in NL, maar dan moet ik nog verder rijden. Vandaar Verbeek.

Heb jij slechte ervaring met Verbeek?

Dag Mario,

Ik heb geen slechte ervaringen met Verbeek, ik heb zelfs helemaal géén ervaringen met Verbeek. Ik heb evenwel zo nu en dan wel zaken gelezen waarvan ik dacht: wat is daar voorgevallen ?   Is het een bedenkelijke vraag geweest of een bedenkelijk advies ?   En zelfs als de vraag niet deugde vind ik dat de deskundige dat dan zou kunnen signaleren, en anders/beter zou kunnen adviseren.

En ... met de dealer in Purmerend heb ik geen slechte ervaringen anders dan dat het daar niet goedkoop is.
Als ze gewoon doen wat je van ze verwacht, en je niets (of althans niet teveel) aansmeren, dan weet je gewoon dat het geld kost.
En als alles dan gewoon goed werkt dan was het voor mij goed genoeg en het geld waard.
O ja, of de koffie goed er is weet ik niet: ik houd niet van koffie.

Maar goed, als de auto altijd in Purmerend in onderhoud is geweest zou het (in dit geval) een reden zijn om daar toch als eerste langs te gaan.
Wat jij beschrijft aan problemen zou maar zo kunnen liggen aan iets eenvoudigs (of aan het vreemde design van de Ford Mustang versnellingsbak).
Iets eenvoudigs moet eenvoudig te verhelpen zijn, en die rare bak, daarmee moet je leren leven (of je moet naar een Td5 omzien).

Groeten MarcS

Ray vd Velden

Berichtdoor Ray vd Velden » 18 Jun 2018, 23:51

Ik zou ook niet gelijk aan een VNT beginnen maar eerst een remap doen en kijken of het bevalt.
Ik heb verschillende klanten met een 2.4 en 2.2 die er dik te vreden mee xijn.
Maar zelf geen 2.4 maar een Td5 met VNT.
Discovery II Td5 automaat td5 Inside performance CR turbos VNT 250pk 4.6 TC aangepaste automaat V8 LT230 1.41

Peter Puma

Berichtdoor Peter Puma » 19 Jun 2018, 06:02

Ik heb op de 110 HCPU met 2.4 motor sinds een kleine 3 jaar een herprogrammatie van de ECU, gedaan door Pete Bell (BAS) himself.

Voordien was die soms wat aarzelend in de lage toeren, vooral door toedoen van de EGR.
Mijn HCPU is inmiddels omgebouwd tot camper en met ca 2750kg reisgewicht aardig geladen.
Zonder verdere aanpassingen is dit een zeer geslaagde set-up. Zeker als die leeg was dan reed de Puma als een speer(tje).
Heel prettig.

Terug naar “Techniek”