Hoog toerental bij starten 3.5L V8 Efi '86 automaat

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Justin

Hoog toerental bij starten 3.5L V8 Efi '86 automaat

Berichtdoor Justin » 06 Jun 2018, 00:24

Goedenavond,

Een ongenoegen wat zich al voordoet zolang ik mijn Range Rover Classic rijd (5 jaar):

Bij het starten van mijn V8 gaat het toerental direct naar ongeveer 2000 toeren, zakt dan na een paar seconden in een paar stappen terug naar ongeveer 700RPM.

Ik heb al enorm lang gezocht naar informatie hierover en kom steeds uit bij de ECU, stappenmotor en luchtmassameter. Bij een slecht toerental komt de koudestart injector vaak naar voren (afkoppelen?) maar hij start dus juist goed (alleen naar mijn zin veel te hoog toerental) en zakt daarna terug naar een keurig toerental (rond de 700 RPM).
Ook bij het gasgeven in neutraal valt op dat de toeren niet ineens terugvallen bij gas loslaten maar in stappen (te?) rustig terug worden geregeld.

Ik ben benieuwd naar frisse input van iemand die een idee heeft of wellicht dit euvel al eens heeft verholpen.

Het gaat om een V8 3.5L EFI automaat uit '86 op benzine en LPG. Probleem doet zicht voor bij benzine (schakelt later pas naar LPG over dmv veiligheidsrelais/kabel gewonden om de bobinekabel). Motor komt uit een Discovery 1 dus het is niet uitgesloten dat iets verkeerd is gegaan bij ombouw wat dit probleem betreft (voor mijn tijd).

Verder: hij valt hij sinds een tijdje uit bij het overschakelen naar LPG, na een dag stilstaan. De motor is voorzien van een OMVL R90E verdamper en ik heb tot in den treure alles op lekkages gecontroleerd; niets. Bij een tweede keer starten schakelt hij soepel over. Ik heb enkele jaren geleden het gehele LPG systeem vervangen en opnieuw afgesteld waarna hij perfect liep. Loopt momenteel ook prima (zuinig en goed afgesteld) op LPG. Enkel heb ik het het idee dat de leiding en bufferpotje voor verdamper leeglopen binnen een dag.

Ik ben benieuwd! Dank bij voorbaat voor de reacties ;)

Terug naar “Techniek”