Dag Allemaal,
Om dit weinig spannende onderwerp nog maar weer eens op te rakelen:
Is er al eens iemand geweest die de ventilatie-roostertjes in de rand van het polyester-opzet-dakje heeft gezet ?
En/of wat zijn de pro's en con's mbt het zagen van twee langgerekte sleuven in de polyesterrand ?
Er is in ieder geval al de bescheiden hobbel van een zeer ruim aangebrachte klodderige kit-rand, maar dat lijkt mij overkomelijk.
Er is ook de "hobbel" van het niet passen/niet werken van de veer-lipjes, maar dat is op te lossen met een paar verzonken boutjes.
De winst is dat de "rigiditeit" van het originele dak niet verder wordt aangetast ... in ruil wordt de rigiditeit van het opzetdakje natuurlijk wel weer kleiner. Dat opzet-dakje is overigens steviger als je op het eerste gezicht zou denken - mijn vorige auto landde op zijn gepoetste kant (wel in een deels met sneeuw gevulde greppel) en de auto rustte daarbij ook op de voorrand van dat opzet-dakje en het dakje had daaronder niet geleden (nu zat er bij mij juist in het voorste deel van het dakje een precies passend stuk isolatie waardoor de druk verdeeld werd).
Verder kijk ik nu ook naar een passieve en/of actieve ventilator. Er zijn bijv. mooie bescheiden scheepsdek-ventilatoren, je hebt ook actieve ventilatoren met een schijfje zonnecellen en een klein buffer-accuutje. Een bescheiden rond gat - Ø 12 cm - boven één van de kleine achterraampjes lijkt mij weer minder een aanslag op de rigiditeit van het dak als een "brievenbus"rechthoek.
Zijn er mensen met ervaring met dergelijke ventilatoren ?
Zelf had ik bij mijn oude 110 de ervaring dat een paar 5 cm computerfannetjes de auto geweldig "koel" konden houden - dit in combi met de open klepjes onder de voorruit (die ik dus nu niet meer heb) - alleen gingen de computerfannetjes na langere tijd stuk, en ze waren ook niet echt geluids-arm (zelfs niet als ze in serie en dus op halve spanning draaiden), paradoxaal genoeg is een wat grotere fan meestal stiller.
O ja, er zijn ook ventilatie-dingen (ook van die geheel passief werkende bolletjes) voor in het dak-oppervlak, ik wil liever het dak niet verder verhogen, als er takken overheen raggen dan is zo'n bolletje direct prijs, als er een lage doorgang is idem, en dan zit je ineens met een gat in het dak. Bovendien heb ik een luifel die over de hele auto gaat dus is die dan ook direct "smorend" op de werking. Het enige wat me nog "tolerabel" in het dak lijkt is een "honden-luikje", zo'n luikje zou de luifel eventueel nog iets omhoog kunnen houden, daar heb ik geen moeite mee, eventueel zelfs profijt.
Groeten MarcS
Defender (Puma) - ventilatie-roostertjes achter
- Erik Peters
Re: Defender (Puma) - ventilatie-roostertjes achter
Eigenlijk moet je gewoon een tropendak hebben, met ventilatieklepjes in het dak. Die klepjes zijn overigens nog nieuw leverbaar (link). Helaas niet goedkoop.
Groet,
Erik.
p.s. bij de 109 zitten er 4 in het dak, waarbij de voorste, meen ik, van voren open gaan (scheppend) en de achterste aan de achterkant (zuigend).
Groet,
Erik.
p.s. bij de 109 zitten er 4 in het dak, waarbij de voorste, meen ik, van voren open gaan (scheppend) en de achterste aan de achterkant (zuigend).
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Erik Peters schreef:Eigenlijk moet je gewoon een tropendak hebben, met ventilatieklepjes in het dak. Die klepjes zijn overigens nog nieuw leverbaar (link). Helaas niet goedkoop.
Tja, dat zei m'n broertje ook al.
Ik begreep dat bij de oude Series die tropendaken aan de lawaaiige kant waren, dus zou ik een verbeterd tropendak willen.
Maar ja, dan zijn we weer bij het betere dat de vijand is van het goede (en uiteindelijk dus een impasse omdat goed genoeg ook werkt).
Dat broertje kwam overigens ook met deze:
Groeten MarcS
- Erik Peters
Landmarcs schreef:Ik begreep dat bij de oude Series die tropendaken aan de lawaaiige kant waren, dus zou ik een verbeterd tropendak willen.
De 109 stawag die ik destijds had, had een tropendak en ik heb daar geen slechte herinneringen aan qua extra lawaai, maar ik had het tropendak er afgehaald om het gehele dak eronder te kunnen (laten) spuiten (inclusief de roestige bovenkant van de verzinkte klepjes). Later alles weer netjes met nieuwe alu. popnagels etc. vastgezet.
Als je nog een oud 110 dak hebt, met de verstevigingsribben overlangs aan de bovenkant, dan moet die, volgens mij, simpel om te bouwen zijn naar een tropendak, met wat 109 onderdelen (bovenste schaal).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Je zou desnoods het ventilatordingetje in een van de achterzijraampjes (naast de achterdeur) kunnen monteren. Voordeel: je verliest geen rigiditeit, en kan het desgewenst weer zo naar origineel herstellen zonder gaten in dak of dakrand achter te laten. Nadeel: het zonnepanneeltje zal verticaal niet optimaal werken.
Wat betreft die bult van het derde remlicht: ‘elk nadeel heb ze voordeel’ - ik heb aan de onderkant van die bult een led-lampje gemonteerd, schijnt zo precies op het uitklaptafeltje aan de binnenkant van de achterdeur.
Wat betreft die bult van het derde remlicht: ‘elk nadeel heb ze voordeel’ - ik heb aan de onderkant van die bult een led-lampje gemonteerd, schijnt zo precies op het uitklaptafeltje aan de binnenkant van de achterdeur.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
-
Landmarcs
VeeTee schreef:Je zou desnoods het ventilatordingetje in een van de achterzijraampjes (naast de achterdeur) kunnen monteren. Voordeel: je verliest geen rigiditeit, en kan het desgewenst weer zo naar origineel herstellen zonder gaten in dak of dakrand achter te laten. Nadeel: het zonnepanneeltje zal verticaal niet optimaal werken.
Precies: ieder voordeel hep se nadeel (of was het omgekeerd, ik zou het moeten weten, ik ben zelfs ver-ver familie, mijn oma heette C.J. de Kruijff).
Qua bult: ik ben blij dat ik die kwijt ben, ook omdat de latere achterruiten van dubieuze kwaliteit zijn mbt de opgedrukte bedrading.
En qua raampjes: Mijn 110 had ze zelfs oorspronkelijk niet - dit in tegenspraak met de folder-beloften - en ik wilde ze juist graag.
Of te wel: het Eureka (of Thalassa) moment heb ik nog niet gehad (het zonnecel-ventilatording blijkt weer te groot voor in de dakrand).
Groeten Marcs