Hoi,
Kan iemand van jullie mij vertellen of ik met mijn 109 series 3 6 cylinder na 4x4 off-road te hebben gereden op de verharde weg even een paar meter achteruit moet rijden in de 2 wiel stand i.v.m. de differentieel?
De vorige eigenaar vertelde mij dat dit moest, maar ik zoek hiervan bevestiging.
Het lijkt mij zelf nogal vreemd namelijk.
Hopelijk weet iemand mij dit te vertellen.
Alvast bedankt
Achteruit rijden na 4x4 gereden te hebben?
-
Marco_van_Hoof
-
Landmarcs
Re: Achteruit rijden na 4x4 gereden te hebben?
Marco,
Ik heb geen hands-on ervaring met een Series maar met een Defender wil het Diff-Lock soms nogal vast zitten <inschakelen van 4x4 bij een Series lijkt in ieder geval theoretisch op DiffLock>.
De oplossing bij een Defender is: nog net vóór de verharde weg DiffLock uitschakelen, of even met twee wielen door de berm rijden en als niks helpt even een stukje achteruit. Even iets langer in z'n vrij laten rollen helpt vaak ook, zeker in combi met twee wielen door de berm.
De clou is dat door weglengte-verschillen de vaste koppeling onder spanning staat en zo dus extra vast ... en die koppeling niet wil vrijkomen.
Of te wel: het "moet" niet in de zin van verplicht, altijd etc., maar soms "moet" je toch beter even een paar meter achteruitrijden omdat je door een vast-zittende voor-achter-koppeling liever niet langer op een verharde ondergrond rijdt.
Met de Defender is mijn ervaring overigens ook dat het DiffLock na wat vaker gebruik ook makkelijker schakelt.
Groeten MarcS
Ik heb geen hands-on ervaring met een Series maar met een Defender wil het Diff-Lock soms nogal vast zitten <inschakelen van 4x4 bij een Series lijkt in ieder geval theoretisch op DiffLock>.
De oplossing bij een Defender is: nog net vóór de verharde weg DiffLock uitschakelen, of even met twee wielen door de berm rijden en als niks helpt even een stukje achteruit. Even iets langer in z'n vrij laten rollen helpt vaak ook, zeker in combi met twee wielen door de berm.
De clou is dat door weglengte-verschillen de vaste koppeling onder spanning staat en zo dus extra vast ... en die koppeling niet wil vrijkomen.
Of te wel: het "moet" niet in de zin van verplicht, altijd etc., maar soms "moet" je toch beter even een paar meter achteruitrijden omdat je door een vast-zittende voor-achter-koppeling liever niet langer op een verharde ondergrond rijdt.
Met de Defender is mijn ervaring overigens ook dat het DiffLock na wat vaker gebruik ook makkelijker schakelt.
Groeten MarcS
- Erik Peters
Landmarcs schreef:De oplossing bij een Defender is: nog net vóór de verharde weg DiffLock uitschakelen, of even met twee wielen door de berm rijden en als niks helpt even een stukje achteruit.
Maar bij een Series moet je stil staan en van hoog naar laag en weer terug naar hoog schakelen om te zorgen dat de 'gele knop' weer omhoog komt. In de lage gearing is de voorwielaandrijving altijd ingeschakeld (of je moet vrijloopnaven hebben). En als er spanning op de klauwkoppeling voor de voorwielaandrijving staat, dan komt ie niet vrij en de spanning eraf halen, kan door een stukje achteruit te rijden.
Als de voorwielaandrijving rijdend op een verharde weg is ingeschakeld en je maakt een (scherpe) bocht dan voel je het stuur 'slingeren'.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Erik Peters schreef:Landmarcs schreef:De oplossing bij een Defender is: nog net vóór de verharde weg DiffLock uitschakelen, of even met twee wielen door de berm rijden en als niks helpt even een stukje achteruit.
Maar bij een Series moet je stil staan en van hoog naar laag en weer terug naar hoog schakelen om te zorgen dat de 'gele knop' weer omhoog komt. In de lage gearing is de voorwielaandrijving altijd ingeschakeld (of je moet vrijloopnaven hebben). En als er spanning op de klauwkoppeling voor de voorwielaandrijving staat, dan komt ie niet vrij en de spanning eraf halen, kan door een stukje achteruit te rijden.
Als de voorwielaandrijving rijdend op een verharde weg is ingeschakeld en je maakt een (scherpe) bocht dan voel je het stuur 'slingeren'.
Ahh ... dat stilstaan, daar stond ik niet bij stil. Blijft staan dan met twee wielen door de berm (liefst even in z'n vrij, rollend) waarschijnlijk in de meeste gevallen ook de spanning van de kauwkoppeling haalt.
Grappig genoeg schakelt DiffLock zelfs het beste als de auto rustig rolt (je mag het ook niet inschakelen als er één of meer wielen griploos rondtollen).
Groeten MarcS
-
Marco_van_Hoof
bedankt voor de reacties.
Ik begrijp uit jullie verhaal dat je dus alleen even achteruit/in de berm in zijn vrij moet rollen als ik hem niet meer uit de 4x4 of in de 2 wiel modus krijgt.
Eerlijk gezegd loop alles gesmeerd en heeft het nog nooit vast gezeten na een 4x4 rit. Vandaar dat ik mijn vraag hier gedropt heb
.
mvg.
Marco
Ik begrijp uit jullie verhaal dat je dus alleen even achteruit/in de berm in zijn vrij moet rollen als ik hem niet meer uit de 4x4 of in de 2 wiel modus krijgt.
Eerlijk gezegd loop alles gesmeerd en heeft het nog nooit vast gezeten na een 4x4 rit. Vandaar dat ik mijn vraag hier gedropt heb
mvg.
Marco
- Erik Peters
Marco_van_Hoof schreef:Eerlijk gezegd loop alles gesmeerd en heeft het nog nooit vast gezeten na een 4x4 rit.
Bij de Defender is er een lampje dat aangeeft of difflock nog is ingeschakeld, maar de series heeft zo’n voorziening niet. Het kan gebeuren dat de klauwkoppeling door spanning op de aandrijflijn niet vrij komt (de veer in de bak is niet sterk genoeg om de klauwkoppeling vrij te drukken), terwijl de poken allemaal ‘goed’ staan. En dit merk je niet onder het rijden (alleen als je een scherpe bocht maakt, omdat het stuur dan heen en weer slaat). Vandaar het advies om een stukje achteruit te rijden, dan schiet die klauwkoppeling wel vrij.
Groet,
Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Erik Peters schreef:... En dit merk je niet onder het rijden (alleen als je een scherpe bocht maakt, omdat het stuur dan heen en weer slaat). Vandaar het advies om een stukje achteruit te rijden, dan schiet die klauwkoppeling wel vrij.
Of je het merkt onder het rijden hangt, denk ik, een beetje af van de gevoeligheid van de berijder. Ik meen soms zelfs het al dan niet DiffLock te voelen en daarbij heeft een Defender met uitgeschakelde DiffLock altijd nog vierwiel-aandrijving en daarbij homokineten zodat je die ook niet voelt.
Maar goed in het rechtuit op een vlakke verharde weg zal je niet gauw iets merken, en omdat de voorwielen eigenlijk per definitie een langere weg afleggen neemt de spanning op de aandrijflijn dan alleen maar toe (je zou een fractie grotere banden voor moeten hebben).
Anyway, het uitschakelen vlak vóór je op de verharde weg komt, of met twee wielen in de berm, helpt om spanning in de aandrijflijn weg te nemen, even vrij laten rollen helpt ook, ... en als dan een en ander toch echt "goed" onder spanning staat dan moet je eventueel meer dan een enkel metertje achteruit rijden.
Groeten MarcS
-
Marco_van_Hoof
Thnx.
Dan blijf ik gewoon uit voorzorg netjes braaf een paar meter achteruit rijden als ik van onverhard kom en de boel weer in de achterwiel aandrijving zet.
Dan weet ik zeker dat ik niets verniel.
Valt me wel op dat ik veel series dit niet zie doen als we van een offroad track komen. Maar goed. Wellicht slopen ze de boel dan sneller.
mvg.
Marco
Dan blijf ik gewoon uit voorzorg netjes braaf een paar meter achteruit rijden als ik van onverhard kom en de boel weer in de achterwiel aandrijving zet.
Dan weet ik zeker dat ik niets verniel.
Valt me wel op dat ik veel series dit niet zie doen als we van een offroad track komen. Maar goed. Wellicht slopen ze de boel dan sneller.
mvg.
Marco
-
Landmarcs
Marco_van_Hoof schreef:Valt me wel op dat ik veel series dit niet zie doen als we van een offroad track komen. Maar goed. Wellicht slopen ze de boel dan sneller.
Dag Marco,
Zodra je een beetje aan de auto gewend bent moet je gewoon eens proberen hoe het voelt (en of je het voelt) wanneer een een stukje in 4x4 op een verharde ondergrond rijdt (je sloopt een en ander niet binnen een paar meter) - je weet dan direct hoeveel "moeite" het kost om de spanning uit de aandrijflijn te krijgen als je daarna weer uit de 4x4 schakelt. (Wil je aan het eind echt zeker zijn dat alles gelukt is dan krik je een voorwiel op, dat moet dan vrij draaien.)
Verder helpt het ook als je je aanwent om tijdig de 4x4 uit te schakelen, dus vóór de verharde ondergrond.
Groeten MarcS
PS Het is jammer dat er geen verklikkerlichtje is zoals bij de Defender: Je ziet bij de Defender wat er nodig is om de klauwkoppeing vrij te geven.
-
Bas88pickup
Zin en onzin over het 4x4 gebruik...
Het is alweer geruime tijd geleden dat ik in een series gereden heb, maar in de 8 jaar dat er 1 tje voor de deur stond heb ik em goed leren kennen.
Inschakelen van de 4x4 in hoge gearing; kan gewoon tijdens het rijden( wel ff koppeling intrappen), gele pook naar beneden en door. Lage gearing inschakelen: stoppen! Koppeling in, en rode pook naar achter, als de gele omlaag was, dan komt die nu omhoog.
Van laag naar hoog kan gewoon rijdend, wel met gevoel en beleid, maar het is er voor ontworpen, uiteraard koppeling intrappen tijdens laag hoog schakelen.
Achteruit rijden na 4x4 gebruik: flauwekul, dat doe je eigenlijk alleen maar als je op een harde ondergrond hebt gereden en een wind up hebt; dat merk je echt wel...de auto begint dan goed te schudden en bonken. 4x4 gebruik je alleen op losse ondergronden, moet je iets zwaars trekken, dan begin je in laag en schakel je door naar hoog.
Life’s easy!
(Difflock is voor defenders etc, niet voor series, tenzij omgebouwd)
Het is alweer geruime tijd geleden dat ik in een series gereden heb, maar in de 8 jaar dat er 1 tje voor de deur stond heb ik em goed leren kennen.
Inschakelen van de 4x4 in hoge gearing; kan gewoon tijdens het rijden( wel ff koppeling intrappen), gele pook naar beneden en door. Lage gearing inschakelen: stoppen! Koppeling in, en rode pook naar achter, als de gele omlaag was, dan komt die nu omhoog.
Van laag naar hoog kan gewoon rijdend, wel met gevoel en beleid, maar het is er voor ontworpen, uiteraard koppeling intrappen tijdens laag hoog schakelen.
Achteruit rijden na 4x4 gebruik: flauwekul, dat doe je eigenlijk alleen maar als je op een harde ondergrond hebt gereden en een wind up hebt; dat merk je echt wel...de auto begint dan goed te schudden en bonken. 4x4 gebruik je alleen op losse ondergronden, moet je iets zwaars trekken, dan begin je in laag en schakel je door naar hoog.
Life’s easy!
(Difflock is voor defenders etc, niet voor series, tenzij omgebouwd)