110, 1991, 2,8 H Intern. Vraag over olie

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Everhard Mulder
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 Mei 2012, 21:12

110, 1991, 2,8 H Intern. Vraag over olie

Berichtdoor Everhard Mulder » 14 Mei 2018, 20:47

Ik moet binnenkort motorolie verversen. Ik deed altijd 15W40 in de hs intern, mineraal van Kroon Olie. Maar die verkoopt de auto-onderdelenzaak hier in de buurt niet meer. Ze gaven me nu van MPM 15w40 Motor Oil, turbo universal. Op de (4 liter)fles staat niet dat het minerale olie is, wel dat er "calcium long chain alkaryl sulphonate" in zit.
Verdere (voor mij) geheimtaal die erop staat: ACEA E2,A3/B4 , API SL/CG-4, Allison C4, Carterpillar To-2, MAN M 271, MB-approval 228.1
Volgens de verkoper zou dit gewone minerale olie moeten zijn.
Ik twijfel toch een beetje.
Is dat terecht of kan ik deze gebruiken?
Dank vast!
Everhard Mulder

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: 110, 1991, 2,8 H Intern. Vraag over olie

Berichtdoor VeeTee » 14 Mei 2018, 23:28

Waarom - en waaraan - twijfel je? of het minerale is? Volgens het specificatieblad wel...

De "geheimtaal" zijn codes voor bepaalde specificaties, uitleg over bijv. de ACEA indeling kun je op web vinden, bijvoorbeeld hier.

Volgens de specificatie een universele motorolie voor (turbo)dieselmotoren, met dezelfde viscositeit als je oude olie. Over de kengetallen (coderingen) van je oude olie zeg je niks, dus dat kun je niet vergelijken. Maar de gegeven nieuwe codering stemt overeen met het bedoelde gebruik.

Die "calcium long chain alkaryl sulphonate" is een van de toevoegingen, zoals er veel meer inzitten:
Detergent sulfonates are one of the main families of lubricant additive components that help increase the performance and life of the engine. Lubrizol alkaryl sulfonates ( are critical engine oil additives that clean the engine and provide antirust protection. Their detergent action helps neutralize acids produced during fuel combustion that can damage engine parts. The detergent also helps keep small particles suspended so that they can be removed by the oil filter and not build up in the engine.

Bron: Lubrizol.com

Dus het lijkt mij een prima vervanger, ik zie geen reden om te twijfelen. Just my 2 cents, ik ben ook maar ik ben een amateur ... ;)
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Crazy-G
Berichten: 250
Lid geworden op: 29 Okt 2014, 18:05

Re: 110, 1991, 2,8 H Intern. Vraag over olie

Berichtdoor Crazy-G » 15 Mei 2018, 07:19

En als je blijft twijfelen gewoon even bij Winparts of zo je oude olie bestellen . . . . . wordt het bij je thuis afgeleverd.

Gert-Jan.

Everhard Mulder
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 Mei 2012, 21:12

Re: 110, 1991, 2,8 H Intern. Vraag over olie

Berichtdoor Everhard Mulder » 15 Mei 2018, 10:36

Wat een heerlijk forum is dit toch! Dank voor de tips, ik ga de olie gebruiken!
Everhard


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten