accu beveiligingen tegen te ver ontladen
Re: accu beveiligingen tegen te ver ontladen
Een aanvulling: het is een goed idee om de accu te beveiligen tegen te diepe ontlading, zodat er nog voldoende energie rest om te starten. Een ander punt is dat startaccu's specifiek ontworpen zijn om te starten, ze kunnen korte tijd veel stroom leveren en dat jarenlang doen, als ze maar steeds weer goed geladen worden nat het starten. Die startaccu's zijn niet ontworpen om langdurig stroom te leveren, gebeurt dat toch, dan zal dat de levensduur aanzienlijk verkorten, ook omdat in dergelijke gevallen de accu verder ontladen wordt dan goed voor de accu is. Een 2e accu van een type dat wel ontworpen is om langdurig stroom te leveren kan dan een oplossing zijn die op den duur voordeliger uitvalt. Tevens mogen dat soort accu's dieper ontladen worden zonder daar schade van te ondervinden.
-
Landmarcs
Gerard4t schreef:.... Een ander punt is dat startaccu's specifiek ontworpen zijn om te starten, ze kunnen korte tijd veel stroom leveren en dat jarenlang doen, als ze maar steeds weer goed geladen worden nat het starten. ....
Ja, Ja, en toch is zelfs dit niet (helemaal) waar.
Eigenlijk is een start-accu slechts een aan de absurd hoge startstromen aangepaste accu. Door deze startstroom-kwaliteit kan de accu slechter tegen ander gebruik, en tegelijk zijn ook die start-kwaliteiten nog steeds beperkt - zo gebruik je beter slechts de laatste (of zo je wilt eerste) 20% van de volle capaciteit. Ook een start-accu lijdt onder de kortstondige hoge stroom, en het lijden wordt groter naarmate de accu kouder is en/of minder qua ladingstoestand. Daarom dus mijn suggestie mbt een Hi-Cap-booster, met zo'n booster lijdt de accu minder: de piek-startstroom komt dan voor een groot deel uit de condensatoren, de accu levert natuurlijk ook zijn aandeel maar door het verkleinen van de piek-startstroom gebruik je de capaciteit veel efficiënter, bij een lagere stroomsterkte is de capaciteit groter.
En ... zoals ik al schreef: Heb je geld (teveel) dan koop je een LiFePO accu, een accu die ongeveer doet wat je altijd al van een accu wilde.
Groeten MarcS
Ik sta geheel achter je aanvulling Marc. Het idee van een Hi-Cap booster is zo gek nog niet.
Zelf heb ik een naast de startaccu een standaccu voor kampeergebruik. Tussen de twee accu's zit een intelligent relais dat de accu's koppelt na het starten zodra de 13V wordt bereikt en weer afvalt als de spanning onder de 12,8V komt. Is het verschil in spanning tussen de accu's te groot, dan wordt er niet gekoppeld.
Ik heb er een gewoonte van gemaakt om het relais de beide accu's te laten koppelen voor het starten, zo staan er dan twee accu's parallel en wordt de startaccu ontzien, ze hebben beide nog maar ongeveer de helft te doen, dat scheelt dan in slijtage veel meer dan het dubbele.
Zelf heb ik een naast de startaccu een standaccu voor kampeergebruik. Tussen de twee accu's zit een intelligent relais dat de accu's koppelt na het starten zodra de 13V wordt bereikt en weer afvalt als de spanning onder de 12,8V komt. Is het verschil in spanning tussen de accu's te groot, dan wordt er niet gekoppeld.
Ik heb er een gewoonte van gemaakt om het relais de beide accu's te laten koppelen voor het starten, zo staan er dan twee accu's parallel en wordt de startaccu ontzien, ze hebben beide nog maar ongeveer de helft te doen, dat scheelt dan in slijtage veel meer dan het dubbele.
Gerard4t schreef:Ik heb er een gewoonte van gemaakt om het relais de beide accu's te laten koppelen voor het starten, zo staan er dan twee accu's parallel en wordt de startaccu ontzien, ze hebben beide nog maar ongeveer de helft te doen, dat scheelt dan in slijtage veel meer dan het dubbele.
Tja, mijns insziens doe je dan de intelligentie van het relais weer teniet...
Het “intelligente” relais zal de accus paralel schakelen als er geladen wordt, er komt dan op beide accus de laadspanning te staan en er zal geen vereffeningsstroom lopen. Schakel je ze handmatig vóór het starten paralel, dan loopt er wél een vereffeningsstroom...
De start accu is bovendien gemaakt voor startgebruik: korte tijd heel hoge stromen - dus dikke platen. De standaccu is daarentegen anders geconstrueerd, beter bestand tegen langdurige ontladingen met lagere stromen...
Maar ik heb wel eens het idee dat het met accus zo iets als met geloof, zoveel mensen zoveel meningen...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <
-
Landmarcs
VeeTee schreef:Gerard4t schreef:Ik heb er een gewoonte van gemaakt om het relais de beide accu's te laten koppelen voor het starten, zo staan er dan twee accu's parallel en wordt de startaccu ontzien, ze hebben beide nog maar ongeveer de helft te doen, dat scheelt dan in slijtage veel meer dan het dubbele.
Tja, mijns insziens doe je dan de intelligentie van het relais weer teniet...
Het “intelligente” relais zal de accus paralel schakelen als er geladen wordt, er komt dan op beide accus de laadspanning te staan en er zal geen vereffeningsstroom lopen. Schakel je ze handmatig vóór het starten paralel, dan loopt er wél een vereffeningsstroom...
De start accu is bovendien gemaakt voor startgebruik: korte tijd heel hoge stromen - dus dikke platen. De standaccu is daarentegen anders geconstrueerd, beter bestand tegen langdurige ontladingen met lagere stromen...
Maar ik heb wel eens het idee dat het met accus zo iets als met geloof, zoveel mensen zoveel meningen...
't Is een lastige vraag, de vraag wat in voornoemde situatie wijsheid is.
't Is bijv. bij koude zelfs zo dat je de start-accu beter even opwarmt, zelfs als je dat doet met stroom uit die start-accu.
Daarbij heb je dus een soort Baron van Munchhausen Bootstrap-methode waarbij je je zelf uit de miserie trekt.
Overigens is een diesel dus weer een tikje in het voordeel: nl gemiddeld een grotere accu (want voorgloeien + meer compressie), en ... door het voorgloeien wordt de accu zelf ook al een beetje voor-verwarmd waardoor de startstroom weer iets makkelijker geleverd wordt.
De winst van HiCaps is dat die dingen koude-onafhankelijk vermogen leveren, en zelfs meer naarmate de spanningsdip tijdens het starten groter is. Laat nu bij koude de spanningsdip van de accu groter zijn, dus in deze combinatie heb je "eindelijk" een passief-intelligente starthulp.
Vooralsnog leg ik gewoon 's winters de lader iets vaker aan de accu: Daar merk je ook een enorm positief effect van, ook na een nacht met min 16 is de accu dan letterlijk en figuurlijk startklaar. Als ik weer eens naar Zweden ga zal ik mijn broertje overhalen om samen met mij iets moois te klussen.
Groeten MarcS
Landmarcs schreef:Vooralsnog leg ik gewoon 's winters de lader iets vaker aan de accu: Daar merk je ook een enorm positief effect van, ook na een nacht met min 16 is de accu dan letterlijk en figuurlijk startklaar.
Dat positief effect kan ik beamen, alleen doe ik 't iets anders: ik heb permanent een 60W zonnepaneel op het dak. Die laadt beide accu's permanent bij (mits de zon schijnt
Vincent
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <
Wat een gedoe allemaal. Ik heb niks! Dwz niks buiten de standaard setup van de auto. Mijn accu heb ik net vervangen voor weer gewoon een ouderwetse lood accu. De vorige lijkt de originele nog te zijn en is dus 14 jaar lang meegegaan met gruwelijk veel korte ritjes.
De accu van m'n 130 staat nu als starthulp op de heftruck. Die wordt nooit bijgeladen tot zelfs de heftruck er niet meer op start en wordt dan opgeladen met een ouwe acculader.
Gaat inmiddels ook al weer 11 jaar mee. Problemen verzinnen die eigenlijk geen oplossing behoeven is vooral de kwaal bij laRo rijders..

De accu van m'n 130 staat nu als starthulp op de heftruck. Die wordt nooit bijgeladen tot zelfs de heftruck er niet meer op start en wordt dan opgeladen met een ouwe acculader.
Gaat inmiddels ook al weer 11 jaar mee. Problemen verzinnen die eigenlijk geen oplossing behoeven is vooral de kwaal bij laRo rijders..
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:Wat een gedoe allemaal. Ik heb niks! Dwz niks buiten de standaard setup van de auto. Mijn accu heb ik net vervangen voor weer gewoon een ouderwetse lood accu. De vorige lijkt de originele nog te zijn en is dus 14 jaar lang meegegaan met gruwelijk veel korte ritjes.
Gaat inmiddels ook al weer 11 jaar mee. Problemen verzinnen die eigenlijk geen oplossing behoeven is vooral de kwaal bij laRo rijders..![]()
Tja, Edward, we weten het, je bent nog tegendraadser als de gemiddelde LandRover-rijder, jouw accu gaat langer mee als jouw 130.
Bij mijn Td5 uit 1999 ging de accu moeilijker doen iets na de gemiddelde accu-leeftijd, en een klein jaartje later was die accu echt meer dan moe, en dus aan vervanging toe (wellicht was ie met een verstandig laad-programma nog een jaartje te handhaven geweest).
Bij mijn huidige "Puma" gaat het beter maar ik ben ook aardiger voor de accu.
Toch vrees ik dat als ik de Puma 3 weken laat staan - 's zomers - dat de accu het moeilijk krijgt (en dat terwijl de Puma toch makkelijker start, dwz met minder klemspanning toch wil aanslaan - de Td5 ging dan "klepperen"). Des winters is het allemaal toch nog weer net iets beroerder ... als ik de onbelaste (dwz in de auto maar zonder verdere activiteit) klemspanning naar 12 V (dus 12,0) zie teruglopen dan is het verstandig de accu een beetje te helpen.
Groeten MarcS
PS Edward, als ik dan echt zo'n overdreven pietje precies/zeurkous ben ... dan vind je het vast geen probleem om op afroep te komen duwen als ie dan toch niet start ?
Zie niet in waarom je je persoonlijk aangesproken moet voelen Marc?
De 130 stond wel vaker een maand of meer stil, dat is de reden waarom ik hem niet meer heb. Nooit problemen gehad met starten, ook geen idee wat de "klemspanning" was na 6 weken stilstand want dat meet ik niet. Interesseert me ook geen moer zolang ie maar gewoon start en dat heeft ie altijd gedaan.
De accu die ik nu nog heb van het ding is de accessoire accu die erin stond voor de lieren en de 18 extra lampen die aan het ding hingen. Ook dat is een gewone loodaccu die je niet leeg mag lieren want daar kunnen ze niet tegen.......... Ook weinig last van gehad.
Mocht ie stuk gaan koop ik gewoon een nieuwe. Net zoals de Disco gewoon een frisse heeft nu. Een gewone 95Ah loodaccu. Geen extra meters, geen extra laders, geen zonnepanelen, ontladingsbegrenzers of wat dan ook. Onbegrijpelijk dat het allemaal gewoon werkt...........
Vwb de vraag van TS: een beveiliging tegen het te ver ontladen van de startaccu snap ik dan weer wel. Die had ik dus in de vorm van een 2e accu die wel leeg mocht. Maar voor gewoon starten is de standaard set-up prima.
De 130 stond wel vaker een maand of meer stil, dat is de reden waarom ik hem niet meer heb. Nooit problemen gehad met starten, ook geen idee wat de "klemspanning" was na 6 weken stilstand want dat meet ik niet. Interesseert me ook geen moer zolang ie maar gewoon start en dat heeft ie altijd gedaan.
De accu die ik nu nog heb van het ding is de accessoire accu die erin stond voor de lieren en de 18 extra lampen die aan het ding hingen. Ook dat is een gewone loodaccu die je niet leeg mag lieren want daar kunnen ze niet tegen.......... Ook weinig last van gehad.
Mocht ie stuk gaan koop ik gewoon een nieuwe. Net zoals de Disco gewoon een frisse heeft nu. Een gewone 95Ah loodaccu. Geen extra meters, geen extra laders, geen zonnepanelen, ontladingsbegrenzers of wat dan ook. Onbegrijpelijk dat het allemaal gewoon werkt...........
Vwb de vraag van TS: een beveiliging tegen het te ver ontladen van de startaccu snap ik dan weer wel. Die had ik dus in de vorm van een 2e accu die wel leeg mocht. Maar voor gewoon starten is de standaard set-up prima.
Edward van Vugt
-
Landmarcs
Edward schreef:Zie niet in waarom je je persoonlijk aangesproken moet voelen Marc?![]()
Ik voel me aangesproken omdat ik denk (en hoop) dat je niet graag in het luchtledige wauwelt (en wat betreft dat wauwelen: dat valt best mee).
Ik begon ook met de instelling: het loopt wel los, maar omdat alarm en radio toch stiekem een beetje aan de accu sabbelt vond ik het prettiger iets meer info over de accu toestand te hebben ... en bij tijd en wijle bijladen (zeker bij ernstige koude) blijkt heilzaam.
Ieder 6 jaar een nieuwe accu kopen kan ook, 5-6 jaar is de statistisch gemiddelde levensduur, de accu onder de stoel doet er een jaartje aan levenduur bij.
Groeten MarcS