accu beveiligingen tegen te ver ontladen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gerard4t

Re: accu beveiligingen tegen te ver ontladen

Berichtdoor Gerard4t » 11 Mei 2018, 11:03

VeeTee schreef:
Gerard4t schreef:Ik heb er een gewoonte van gemaakt om het relais de beide accu's te laten koppelen voor het starten, zo staan er dan twee accu's parallel en wordt de startaccu ontzien, ze hebben beide nog maar ongeveer de helft te doen, dat scheelt dan in slijtage veel meer dan het dubbele.

Tja, mijns insziens doe je dan de intelligentie van het relais weer teniet...

Het “intelligente” relais zal de accus paralel schakelen als er geladen wordt, er komt dan op beide accus de laadspanning te staan en er zal geen vereffeningsstroom lopen. Schakel je ze handmatig vóór het starten paralel, dan loopt er wél een vereffeningsstroom...
De start accu is bovendien gemaakt voor startgebruik: korte tijd heel hoge stromen - dus dikke platen. De standaccu is daarentegen anders geconstrueerd, beter bestand tegen langdurige ontladingen met lagere stromen...

Maar ik heb wel eens het idee dat het met accus zo iets als met geloof, zoveel mensen zoveel meningen... ;)

Ik ga je even tegenspreken, het is namelijk andersom: Beide accu's in rust is gelijke klemspanning (ongeveer, want de startaccu wordt licht belast door de elektronica). Zou er gestart worden zonder de accu's eerst parallel de schakelen, dan loopt na het starten de spanning van de startaccu op tot 13V en schakelt het intelligente relais de accu's parallel, waarbij het klemspanningsverschil een stuk groter is dan als de accu's in rust zijn. Er blijven nog genoeg functies van het relais over, o.a. niet inschakelen bij een spanningsverschil groter dan 8V en het toch bijschakelen als je vergeten bent de accu's vooraf te koppelen.

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 11 Mei 2018, 22:46

Gerard4t schreef:Ik ga je even tegenspreken, het is namelijk andersom: Beide accu's in rust is gelijke klemspanning (ongeveer, want de startaccu wordt licht belast door de elektronica). Zou er gestart worden zonder de accu's eerst parallel de schakelen, dan loopt na het starten de spanning van de startaccu op tot 13V en schakelt het intelligente relais de accu's parallel, waarbij het klemspanningsverschil een stuk groter is dan als de accu's in rust zijn. Er blijven nog genoeg functies van het relais over, o.a. niet inschakelen bij een spanningsverschil groter dan 8V en het toch bijschakelen als je vergeten bent de accu's vooraf te koppelen.

Ik heb geleerd dat op met elkaar verbonden punten dezelfde spanning staat... dus, als de motor draait, en de dynamo laadt, staat er in de regel 13,8 - 14.2 V op de uitgang van de dynamo, en dus op op de pluspool van de startaccu, en via het gesloten intelligente relais dan ook op de pluspool van accu 2. Mocht accu 2 deels ontladen zijn, dan levert de dynamo in de regel genoeg stroom (70A) om beide accu’s tegelijk te laden. Ik denk niet dat er op deze manier een vereffeningsstroom loopt tussen beide accu’s.

Bovendien, ik neem aan dat men bij vele proffessionele installaties, zoals brandweerwagens, reddingsboten, etc. etc. die op deze wijze funcioneren, wel nagedacht heeft over het hoe en waarom...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Mei 2018, 00:44

VeeTee schreef:Bovendien, ik neem aan dat men bij vele professionele installaties, zoals brandweerwagens, reddingsboten, etc. etc. die op deze wijze funcioneren, wel nagedacht heeft over het hoe en waarom...

Tja ... misschien zijn de verschillende professionele installaties niet direct gericht op het verlengen van de levensduur van de start-accu.
Aangenomen dat de tweede accu geschikt is om ook als halve startaccu mee te doen zorgt het doorverbinden vóór het starten ervoor dat de start-stroom en het verbruikte start-vermogen gehalveerd wordt (gezien vanuit het accu-oogpunt), wellicht wordt het start-vermogen meer dan gehalveerd (want van de dubbele accu-combi zakt de klemspanning minder in en dus is het starten effectiever).

Op het moment dat de tweede accu allerlei andere zaken moet bedienen (zoals bijv een koelkast) is het natuurlijk wel verstandig de twee accu's los te koppelen, is de tweede aardig leeggetrokken dan start je op de eerste.
Terug naar de situatie van de twee gekoppelde accu's: die werken dus gewoon als samen als een dubbel zo grote start-accu: starten gaat daarmee langer goed.

En tenslotte, nu even niet aan de orde maar als het kouder is dan is zelfs een bescheiden vereveningsstroom zo kwaad nog niet: zo'n vereveningsstroom warmt de accu een beetje op, en opgewarmd doet een accu het beter als bij winterse kou.

Groeten MarcS

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 12 Mei 2018, 06:13

Hieraan toegevoegd, behalve de proffessionele ervaring, ook mijn eigen ervaring: vóór de Land Rover heb ik ruim 20 jaar zo’n installatie op een (zeegaand) zeiljacht gehad. Daarmee ook nooit problemen gehad, de accu’s gingen altijd zeer lang mee - en dan is met gebruik op een boot meestal wat extremer: minder gelegenheid om te laden (want je zeilt), maar korte stukjes haven in haven uit op de motor, en redelijk verbruik op de tweede accu (‘s nachts de navigatielichting, en dat was geen LED toen).
Ook nu in mijn Defender heb ik 10 jaar deze setup met 2de accu, Cyrix relais, zonnepaneeltje en af toe wat extra sap via de Ctek lader. Eénmaal in die tijd een accu vervangen, maar wie weet zat die er ook al in vanaf het begin (was origineel Land Rover), en ik kocht hem met 12 jaar oud...
Dus je hoort mij niet klagen niet over de levensduur van accu’s...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Terug naar “Techniek”