temperatuur meter geeft altijd rood

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Verdulleme

temperatuur meter geeft altijd rood

Berichtdoor Verdulleme » 03 Mei 2018, 22:33

Dag,

de temperatuur meter van mijn serie III (24 volt variant) loopt helemaal naar boven zodra het contact aangezet wordt. Dus ook bij 20 graden of minder staat hij in het rood. De land rover is nieuw voor mij, ik weet niet wat voorgangers allemaal hebben uitgespookt.
De sensor lijkt het meest op PRC6663. Online wordt over de PRC2505 gerept. Deze is beduidend smaller dan de sensor in mijn blok.
Hij meet bij 20 graden 700 ohm. De wijzer begint netjes onderaan, er staat dan 25 volt op de meter. Deze zakt langzaam naar de 13,5 volt waarbij de wijzer geheel bovenin staat. Als ik een weerstand van 1K in het circuit opneem dan stopt de wijzer ruim onder het midden. De spanning is dan ong. 21 volt. De meter lijkt dus wel te werken.

Hoe kom ik erachter welke sensor in een 24 volt LR gebruikt dient te worden?
Of zijn de temperatuurmeters altijd voor 12 volt gemaakt?
Dan las ik nog dat er in het dashbord ook een spannings stabilisator is ingebouwd. Welke spanning dient deze af te geven?

Bij voorbaad dank
Arne

LaRoclassic7

Re: temperatuur meter geeft altijd rood

Berichtdoor LaRoclassic7 » 07 Mei 2018, 21:58

Ik had hetzelfde. Heb de series op bedrijfstemperatuur gereden (eventueel meten met een externe meter). Toen via trial en error een aantal weerstanden tussen de sensor en de meter gesoldeerd, zodat deze laatste in het midden (normaal) aangeeft. Weerstanden met krimpkous geïsoleerd.
Werkt perfect en kost paar dubbeltjes.
Mvg

Verdulleme

Berichtdoor Verdulleme » 07 Mei 2018, 22:40

Yep, zover ben ik ook op dit moment. Zit nu een 1k5 weerstand met de sensor in serie. Werkt aardig goed, al heb ik nog geen langere afstandanden gereden om het te testen. De wijzer stabiliseerd netjes in het midden.

Weet iemand of de sensor PRC2505 de juiste sensor is voor een 4 cyl 2,25L n/a benzinemotor uit 1979?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Mei 2018, 23:04

LaRoclassic7 schreef:Ik had hetzelfde. Heb de series op bedrijfstemperatuur gereden (eventueel meten met een externe meter). Toen via trial en error een aantal weerstanden tussen de sensor en de meter gesoldeerd, zodat deze laatste in het midden (normaal) aangeeft. Weerstanden met krimpkous geïsoleerd.
Werkt perfect en kost paar dubbeltjes.
Mvg

En ... als de motor straks roodgloeiend is staat de meter dan ook in het rood ?
Zoniet dan kost het iets meer dan een paar dubbeltjes.

Groeten MarcS

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 08 Mei 2018, 17:35

Prachtige ‘reparatie’. Je kunt ook het wijzertje gewoon in het midden tegen het glaasje aan plakken, wijst ‘ie ook altijd goed aan... :shock: :roll:
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 08 Mei 2018, 22:03

Maar nu serieus... er hoort ergens achter het dash een spanninsstabilisator te zitten die een keurige en stabiele 10V afgeeft voor de meters (die anders ook zouden fluctueren omdat de door de dynamo afgegeven spanning varieert).

Afgaande op je metingen, wat bedoel je met: de spanning is 21V als er een weerstand van 1K in het circuit staat. Weerstand in serie met de meter? En waar staat de die 21V over? Over de weerstand, de meter, of over het samenstel van meter en weerstand in serie?
Indien er 21V over der weerstand staat, zal er ongeveer 4 V over de meter staan. Dat is iets minder dan de helft van 10 V (die normaal over de meter staat met spanningsstabilisator), dan klopt de aanwijzing van ongeveer in het midden wel.

Dusss... even googlen op “BHA4602” , en bijv. op Ebay een stabilisatortje scoren en uitproberen?
Vincent

> www.titunet.nl <

Verdulleme

Berichtdoor Verdulleme » 17 Mei 2018, 21:35

Dank voor jullie reacties.

vandaag ben ik verder gaan zoeken. Heb afgelopen weekend een nieuwe sensor geplaatst, maakt geen verschil.
Meter loopt gelijk naar rood bij koude motor.
Het hele meterblok eruit gehaald en binnen aan een voeding gehangen met de 'oude' sensor eraan.Indien de + aan 24 volt wordt gehangen gaat de meter naar rood. Stel ik de voeding op 10 volt in dan lijkt het geheel goed te werken. sensor in de vriezer af laten koelen en na aansluiten blijft de meter overtuigend op 'koud' staan. Bij kamertemperatuur stijgt het wijzertje naar net boven het witte vlak. Bij opwarmen van de sensor in een pannetje water geeft de meter boven 'N' aan, nog niet in het rood.
Kortom, de tip van de spanningstabilisator lijkt de goeie te zijn.

Lijkt, .... want er zit geen spanningsstabilisator in mijn landy. Het is een ex military 24 volt FFR. Ik heb verder gezocht in de cloud, en het weinige aan electrische schema's wat ik van de 24 volt land rovers heb weten te vinden beamen dat deze varianten geen stabilisatoren in het dashbord hebben.
(zie fig 149 op http://www.winwaed.com/landy/mil/military.php - 50, 51 en 52 zijn de 3 meters in het dashbord. watertemp, olietemp en benzine. Deze hangen direct aan de accu spanning).
Om zeker te weten dat de goeie meters gebruikt zijn heb ik ze uit de behuizing gehaald. Alle 3 zijn 24 volt types.
Wat er niet klopt is me nog niet duidelijk, maar in ieder geval horen de 24 volt meters niet op 10 volt te draaien. Een gestabiliseerde 20 volt lijkt me wel logisch....

Morgen ga ik verder onderzoeken, of de bedrading wel in orde is, wat de meters doen als ik ze in de land rover met 10 volt voedt, etc.

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 17 Mei 2018, 21:55

En weet je wel zeker of er de originele meters inzitten, of toch later andere meters er ingezet zijn die wél een gestabiliseerde 10V voeding nodig hebben?
Er wordt over het algemeen nogal eens wat geprutst aan de oudjes ;)
Vincent

> www.titunet.nl <

Verdulleme

Berichtdoor Verdulleme » 18 Mei 2018, 21:50

Geen idee of het nieuwe of originele meters zijn. Ik heb de watertemp meter intern helemaal doorgemeten en ben erachter gekomen dat 1 van de 3 spoeltjes defect is. Tussen 1 van de middenpennetjes en massa. Bij de olietemp meter is die spoel wel intakt en meet ik 115 ohm naar massa. Die meter werkt ook normaal met 24 volt op de + aansluiting.
De meter reageert nog wel op de temp sensor, maar geeft door de 24 volt dus een verkeerde uitslag.

Nu heb ik een gestabiliseerde 10 volt voeding gemaakt en daar werkt de meter aardig op.
Nog niet met hete motor getest wat de uitslag is, maar met koude (15 graden) blijft de wijzer nu aan de onderkant van het witte vlakje hangen en na een paar minuten stationair zit hij tussen witte vlak en 'N'.

Kortom, sensor was goed, bedrading ook, maar de meter zelf niet. Zodra ik weer een langere rit kan maken (ben ondertussen ook met andere reparaties bezig) dan zal ik laten weten of het weer helemaal goed werkt.

Arne

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 21 Mei 2018, 23:31

Nu wordt het wat duidelijker...maar ... 3 spoeltjes in de meter, geen 2? Ik meen dat er in de 24V FFR kruisspoelmeters gebruikt werden (dus toch geen spanningsstabilisator)

Een kruisspoelmeter geeft het verschil tussen de gemeten spanning (Die van de sensor dus.) en een referentie spanning. En die referentie spanning is de voedingsspanning. Wat de werkelijke waarde van die voedingsspanning is, is niet interessant. Als de voedingsspanning van de meter niet juist is heeft de gemeten waarde exact dezelfde fout omdat de waarde is afgeleid van de foute voedingsspanning. Dat is het mooie van kruisspoelmeters en daarom hebben die dingen ook geen spanningsstabilisator nodig.
Eén spoel voert de volledige voedingspanning (is dus aangesloten op plus en min/massa), het andere spoeltje van plus via sensor naar massa. Zie schema:

Afbeelding
Vincent

> www.titunet.nl <

Terug naar “Techniek”