D2 TD5 2002, 2" lift, remleidingen en ABS kabels verlengen?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: D2 TD5 2002, 2" lift, remleidingen en ABS kabels verlengen?

Berichtdoor Edward » 03 Mei 2018, 16:35

Peilen is altijd noodzakelijk! Al heb je nog zo'n "stoere" auto. Stoere praat allemaal, maar de idioot die een rivier induikt zonder de diepte te controleren verdient het te verzuipen. En als een rivier zo snel stroomt dat ie je auto een meter opzij zet kun je ook beter omrijden........

Asontluchting etc heeft een D2 standaard tot op het schutbord. Remslangen vervang ik wel altijd voor langere want bij volledig uitveren wordt er net te hard aan de slang getrokken en dat vind een oudere slang nie fijn nie.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger

Berichtdoor Roger » 03 Mei 2018, 17:17

soms komt het tot over de motorkap bij het verlaten van de wal.
zodra je weer horizontaal rijdt valt het vaak wel mee en komt het zelden tot boven de wielen.
is dat wel het geval had je beter om kunnen rijden naar mijn idee, want er is wel degelijk aanzienlijk hoogteverschil daar en dus snel stromend water.
maar goed, alles hangt af van het weer.
veel of weinig regen, veel of weinig smeltwater van gletsjers.

goed kijken en peilen is natuurlijk het belangrijkste.
vooraf dus stoppen, uitstappen en de rivier "lezen".
neem daar ruim de tijd voor.
als je ziet dat je aan de overkant de rivier onmogelijk kunt verlaten heeft inrijden natuurlijk geen zin.
leg een traject in je hoofd vast.
alleen idioten rijden zonder kijken een rivier in, hoe goed voorbereid de auto ook is.
mijn defender had alleen een goed geplaatste snorkel en dat ging prima.
een stuurstang beschermplaat houdt bij constante snelheid het waterniveau in een motorruimte ook iets lager, vormt een beetje een boeggolf.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

islander

Berichtdoor islander » 03 Mei 2018, 17:20

het hangt er van af wa je wil zien in ijsland
Trek je het binneland in da spreken we van het moeten omrijde nie in 100km maar gemakkelijk 200km
en je rijdt er niet tegen 120 op deze banen
En een rivier moet nie diep zijn om je auto te verzetten terwijle je er doorrijd
En ja ik spreek uit ervaring

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 03 Mei 2018, 19:48

Edward schreef:En als een rivier zo snel stroomt dat ie je auto een meter opzij zet kun je ook beter omrijden........

Of, indien mogelijk, schuin met de stroom mee oversteken, dan wordt je als het ware naar de overkant geduwd.
En ja, ik spreek uit ervaring, heb met een standaard 109 en met een vrijwel standaard 110 (met iets verhoogde luchtinlaat) beide keren 4 weken op IJsland rondgereden (en bij voorkeur in de binnenlanden). MAAR ik heb wel een paar rivieren 'links' laten liggen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

dormos

Berichtdoor dormos » 04 Mei 2018, 13:23

Fijn om te lezen dat ik aardig op het goede spoor zit. Ga denk ik toch de langer remleidingen monteren. Had ze al liggen, maar ben er niet geheel gerust op of de oude na 16 jaar los gaan zonder dat er leidingen of nippels sneuvelen.

Trek je het binneland in da spreken we van het moeten omrijde nie in 100km maar gemakkelijk 200km

Ja, we trekken het binnenland in, want anders had ik met m'n gewone auto wel de rondweg kunnen rijden. Als een te linke rivier betekent 200 km omrijden dan is dat maar zo. Ga niet naar IJsland om overal via de kortste en snelste weg te komen. Juist het rijden op het soort wegen waar je geen 120 kunt/wilt rijden is de reden om naar IJsland te gaan.

Het gaat niet om de bestemming, maar om de reis ernaartoe (Boedha)

Groet,

Hans
110 2.5NA ex-MOD 1985 (verkocht)
Disco 2 TD5 2002 Automaat
Renault Twizy 2012
Dacia Logan MCV 0.9 TCe Bi Fuel 2017
Harley Davidson WLC 750 1950 (Liberator)

tim

Berichtdoor tim » 04 Mei 2018, 22:27

dormos schreef:
Het gaat niet om de bestemming, maar om de reis ernaartoe (Boedha)

Uitgaande van deze aanname , moet ik toch even een retorische vraag stellen; zou Boedha voor de Disco of een Defender hebben gekozen? :roll:
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 04 Mei 2018, 23:52

Ik heb mijn remleidingen bij 2" verhoging wel verlengd. Soms kwamen namelijk de standaard leidingen net wat te strak te staan.
Met het verlengen van de ABS kabels heb ik dan weer geen ervaring.

Maar zo te lezen ben je goed met de voorbereidingen bezig . Prima tips heb ik al gelezen en die heb ik destijds ook verzameld voor mijn reis kris kras door IJsland.

De eerste grote rivier die je gaat doorwaden is het spannends. Daarna nog een paar keer maar het gaat steeds makkelijker vooral bij de gemarkeerde oversteekplaatsen. Na 50 doorwadingen zou je overmoedig kunnen worden maar zolang je ieder situatie goed vooraf blijft bekijken en niet te hard er doorheen wilt gaan komt het helemaal goed. En ga je te diep, dan heb je altijd nog je achteruit.

Mijn mooiste ervaring is dat ik "straatje moest keren"in een rivier omdat ik de uitgang niet kon vinden. De uiteindelijke oplossing zonder om te draaien was doorrijden in de rivier totdat deze ophield en overging in een weg.

Veel plezier met de verder voorbereidingen en alvast een hele goede reis.
RaRo74
Het is een blauwe.............
Afbeelding

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 06 Mei 2018, 20:37

tim schreef:
dormos schreef:Het gaat niet om de bestemming, maar om de reis ernaartoe (Boedha)

Uitgaande van deze aanname , moet ik toch even een retorische vraag stellen; zou Boedha voor de Disco of een Defender hebben gekozen? :roll

Ik ben geen Boeddhist ... wat mij betreft gaat het vaak om de reis zelf en niet om de bestemming, en soms omgekeerd ... met een Defender is het altijd een "uitdaging" (om dat wat afgetrapte en verdorde begrip maar weer even op te weken).

Groeten MarcS

PS Ik ben net weer terug uit net voorbij België ... en ik heb de doorwading aldaar gewoon laten liggen, er is een voetbrug waarmee je droog naar de overkant komt, bij laag water gaat het ook met gewone laarzen ... na een onweersbui is alleen de voetbrug nog zeker (o ja voor de Bevers maakt het allemaal geen verschil).

Terug naar “Techniek”