Ik heb sinds een paar maanden de bijzondere situatie dat beide voorbanden van mijn Defender 90 in 1 maand tijd ongeveer 0,5 atmosfeer aan druk verliezen. De achterbanden houden prima hun spanning vast. Alle banden zijn tegelijk aangeschaft en in gebruik genomen. Banden zijn Continental Cross Contact in de maat 235/85/16 op aluminium deep-dish velgen. Spanning voor- en achterbanden respectievelijk 2,5 en 2.3 atm.
Graag wat tips om uit te zoeken waar het probleem kan zitten (velg/ventiel?).
Synchroon langzaam leeglopende voorbanden...
-
The_Dutchman
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 06 Jun 2011, 00:21
Re: Synchroon langzaam leeglopende voorbanden...
waarschijnlijk wat roestvorming aan de binnenkant van de velg
Precies daar waar de loodjes hebben gezeten.
Band eraf, schuren en glad maken en weer band erop
Soms stoppen ze ook wat lijm tussen de band en velg
Maar daar zou ik niet aan beginnen !
Precies daar waar de loodjes hebben gezeten.
Band eraf, schuren en glad maken en weer band erop
Soms stoppen ze ook wat lijm tussen de band en velg
Maar daar zou ik niet aan beginnen !
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Synchroon langzaam leeglopende voorbanden...
trix G4 schreef:Soms stoppen ze ook wat lijm tussen de band en velg
Maar daar zou ik niet aan beginnen !
Och, ik gebruik wel eens gekookte lijnolie (i.p.v. dat 'bandenvet', wat eigenlijk een soort zeep is).
Dat werkt prima. Wel het gereedschap na gebruik schoonvegen, want het droogt op, net als verf.
Vroeger hadden ze bij een mechanisatiebedrijf (hier vlak bij) speciaal spul van Michelin voor het monteren van (trekker)banden, dat zag er bijna hetzelfde uit (als lijnolie) en rook ook bijna zo.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: Synchroon langzaam leeglopende voorbanden...
Erik Peters schreef:Och, ik gebruik wel eens gekookte lijnolie (i.p.v. dat 'bandenvet', wat eigenlijk een soort zeep is).
Dat werkt prima. Wel het gereedschap na gebruik schoonvegen, want het droogt op, net als verf.
Wel oppassen met die poetslappen, niet op een hoop leggen, dan ontstaat broei en vliegt de boel in de fik.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Synchroon langzaam leeglopende voorbanden...
VeeTee schreef:Wel oppassen met die poetslappen, niet op een hoop leggen, dan ontstaat broei en vliegt de boel in de fik.
Dat is mij bekend, maar zo overvloedig, dat je een stapel in lijnolie gedrenkte lappen overhoudt, smeer ik het er niet op.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
The_Dutchman
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 06 Jun 2011, 00:21
Re: Synchroon langzaam leeglopende voorbanden...
trix G4 schreef:waarschijnlijk wat roestvorming aan de binnenkant van de velg
Precies daar waar de loodjes hebben gezeten.
Band eraf, schuren en glad maken en weer band erop
Dat lijkt mij inderdaad heel plausibel. Aluminium velgen roesten niet, maar de klemmetjes van de loodjes zijn van staal/ijzer. Ik rij komende zaterdag even langs een bandenboer.
Bedankt!
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Synchroon langzaam leeglopende voorbanden...
The_Dutchman schreef:Aluminium velgen roesten niet
Nee, maar ze kunnen wel oxideren en ook dan kan het gebeuren dat lucht ontsnapt tussen velg en hiel (van de band).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: Synchroon langzaam leeglopende voorbanden...
Als chemicus moet ik even reageren
Kwestie van (de juiste) definitie (gebruiken)... Roesten is ook oxideren, maar bij roesten spreek je specifiek over het oxideren van ijzer.
Dus eigenlijk zoiets als het gebruik van het - specifieke - woord "Jeep" voor elke 4x4 (of erger nog, voor een Land Rover)...
Kwestie van (de juiste) definitie (gebruiken)... Roesten is ook oxideren, maar bij roesten spreek je specifiek over het oxideren van ijzer.
Dus eigenlijk zoiets als het gebruik van het - specifieke - woord "Jeep" voor elke 4x4 (of erger nog, voor een Land Rover)...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
Re: Synchroon langzaam leeglopende voorbanden...
het ruw worden van het oppervlak tussen velg en band door invloeden van buitenaf, op welke wijze dan ook......
Groetjes van een Jeeprijder
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten