Goedeavond allemaal,
Ik heb een probleem met mijn Range Rover Classic. Er ligt een 3.5L V8 EFI in. Probleem doet zicht voor op benzine én LPG.
Er slaan vonkjes over van de bougiekabels naar de carrosserie en het motorblok, te zien in het donker. Wanneer je contact maakt tussen de buitenmantel van een willekeurige kabel en de motor, zie je ook kleine vonkjes. Verder lichtflitsjes bij de meeste bougiekappen.
Ik had alles wat met de ontsteking te maken heeft enkele jaren geleden vervangen, liep toen probleemloos, zonder vonken.
Zojuist wéér vervangen: Rotor, verdeelkap, bougiekabels en bougie's. De eerste drie van het merk Lucas, de bougies Champion RN9YC. Alle onderdelen die eraf kwamen zagen er nog geweldig goed uit.
De bobine heb ik ongeveer een jaar geleden vervangen (Lucas), geen los aangehangen condensator oid, eerder een draadje over gehad op dit forum.
Elektrodenafstand van de bougies is goed en timing staat op 9 graden voor BDP.
Veiligheidsrelais van de LPG zit aangesloten op een kabel die om de bobinekabel is gewikkeld (om spanning op te pikken), altijd zo geweest.
Het 'voelt aan' als teveel weerstand of een aarde probleem, maar kan me dit niet voorstellen als álles nieuw is. De motor loopt verder lekker en heeft normaal vermogen. Probleem doet zich ook voor met NGK BP6ES dus lijkt me niet dat het komt door ontstoorde bougies (teveel weerstand).
Voordat ik alles had vervangen sloeg de vonk ook door op de verdeelkap (die in perfecte conditie lijkt te verkeren). Na alles te hebben vervangen slaat de vonk alleen nog over van de bougiekabels. Verder leek het vonken vóór het vervangen ook iets minder te worden bij gas geven, nu maakt dat geen verschil.
Ik ben benieuwd of iemand een idee heeft wat hier aan de hand is, ik loop even vast. Bedankt voor de reacties alvast!
Vonken bougiekabels (nieuw) RRC 3.5L V8 EFI
Re: Vonken bougiekabels (nieuw) RRC 3.5L V8 EFI
Niemand enig idee?
Elektronische ontsteking is een 35DLM8 (ETC6268). Bobine is een Lucas DLB198 (RTC5628). Dit hoort volgens mijn research écht bij elkaar
Ik meet 12 ohm tussen de plus en de min op de bobine (zou deze weerstand op de primaire spoel niet 1,5 ohm moeten zijn?) en 8,9 kilo-ohm tussen de bobinekabel en plus/min (zou zover ik kan terugvinden tussen 7,5 en 10KO moeten zitten). Op een andere (oude) DLB198 die ik heb liggen meet ik ook 12 ohm tussen de plus en de min en 7,1KO tussen de bobinekabel en plus/min. (wellicht kan iemand iets met deze waardes)
Ik meet tijdens draaien 12,8 volt tussen de plus en de aarde (carosserie), en 13,2 volt tussen de min van de bobine en de aarde (carosserie) (??)...
Als ik mijn andere DLB198 monteer meet ik tussen de plus en de aarde 13,2 volt en 14 volt (laadspanning dynamo) tussen de min en de aarde (??)...
Ik kan bovenstaande metingen niet helemaal verklaren...
Nogmaals; de motor loopt dus best lekker en ik merk geen vermogensverlies. Echter; er blijven vonken trekken tussen de bougiekabels en de motor. Verder is het vonken na vernieuwen van eerdergenoemde onderdelen wel veel minder maar nog duidelijk zichtbaar (in het pikkedonker) onder de bougiekappen en wanneer je een schroevendraaier tegen de buitenmantel van een bougiekabel en de motor zet. Lichte schitteringen, geen flinke vonken.
Ik heb een extra kabel tussen de motor en de min van de accu getrokken (om uit te sluiten dat de motor slecht geaard is) al gaf een weerstandsmeting 0 ohm aan, dit maakt geen verschil.
Elektronische ontsteking is een 35DLM8 (ETC6268). Bobine is een Lucas DLB198 (RTC5628). Dit hoort volgens mijn research écht bij elkaar
Ik meet 12 ohm tussen de plus en de min op de bobine (zou deze weerstand op de primaire spoel niet 1,5 ohm moeten zijn?) en 8,9 kilo-ohm tussen de bobinekabel en plus/min (zou zover ik kan terugvinden tussen 7,5 en 10KO moeten zitten). Op een andere (oude) DLB198 die ik heb liggen meet ik ook 12 ohm tussen de plus en de min en 7,1KO tussen de bobinekabel en plus/min. (wellicht kan iemand iets met deze waardes)
Ik meet tijdens draaien 12,8 volt tussen de plus en de aarde (carosserie), en 13,2 volt tussen de min van de bobine en de aarde (carosserie) (??)...
Als ik mijn andere DLB198 monteer meet ik tussen de plus en de aarde 13,2 volt en 14 volt (laadspanning dynamo) tussen de min en de aarde (??)...
Ik kan bovenstaande metingen niet helemaal verklaren...
Nogmaals; de motor loopt dus best lekker en ik merk geen vermogensverlies. Echter; er blijven vonken trekken tussen de bougiekabels en de motor. Verder is het vonken na vernieuwen van eerdergenoemde onderdelen wel veel minder maar nog duidelijk zichtbaar (in het pikkedonker) onder de bougiekappen en wanneer je een schroevendraaier tegen de buitenmantel van een bougiekabel en de motor zet. Lichte schitteringen, geen flinke vonken.
Ik heb een extra kabel tussen de motor en de min van de accu getrokken (om uit te sluiten dat de motor slecht geaard is) al gaf een weerstandsmeting 0 ohm aan, dit maakt geen verschil.
-
Frank110V8
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 14 Mar 2013, 09:33
- Locatie: Schiedam
Re: Vonken bougiekabels (nieuw) RRC 3.5L V8 EFI
Ik zou voor High Preformance kabels kijken als ik jou was. Deze hebben een dikkere mantel. Met regen vochtige lucht zal je meer problemen krijgen
Succes
Succes
Landrover 110 3.9V8i met automaat verkocht,
Nu Defender110 TD5 camper
Nu Defender110 TD5 camper
Re: Vonken bougiekabels (nieuw) RRC 3.5L V8 EFI
Hoi Frank,
Dat zou wellicht iets kunnen schelen, meer weerstand in de mantel zal de vonkoverslag wel verminderen.
Echter; ik heb er nét nieuwe kabels op gezet en liever zou ik kunnen verklaren waarom goede kwaliteit kabels (huidige kabels van Lucas, vorige Bosch) doorslaan. Dit zou niet moeten kunnen het hele ontstekingssysteem gewoon origineel is / bij elkaar past. Er is dus iets anders aan de hand.
Dat zou wellicht iets kunnen schelen, meer weerstand in de mantel zal de vonkoverslag wel verminderen.
Echter; ik heb er nét nieuwe kabels op gezet en liever zou ik kunnen verklaren waarom goede kwaliteit kabels (huidige kabels van Lucas, vorige Bosch) doorslaan. Dit zou niet moeten kunnen het hele ontstekingssysteem gewoon origineel is / bij elkaar past. Er is dus iets anders aan de hand.
Re: Vonken bougiekabels (nieuw) RRC 3.5L V8 EFI
Even een update:
Omdat ik het probleem toch vooral in de weerstand zocht heb ik de elektrodeafstand van de Champion bougies verkleint van 0,9 naar 0,7mm zodat de vonk gemakkelijker kan overspringen.
Het vonken is nu véél minder. Alleen hele kleine flikkeringen onder de bougiekappen en op de kabel van bobine naar verdelerkap wanneer ik een schroevendraaier tegen de buitenmantel van de kabel en de motor houdt. Nauwelijks waarneembaar.
Je zou zeggen dat hij z'n spanning nog net niet gemakkelijk genoeg kwijt kan aan de bougies?
Of hebben mensen dit wel eerder meegemaakt met spiksplinternieuwe bougiekabels van Lucas en is de isolatiewaarde van deze kabels gewoon niet hoog genoeg?
Omdat ik het probleem toch vooral in de weerstand zocht heb ik de elektrodeafstand van de Champion bougies verkleint van 0,9 naar 0,7mm zodat de vonk gemakkelijker kan overspringen.
Het vonken is nu véél minder. Alleen hele kleine flikkeringen onder de bougiekappen en op de kabel van bobine naar verdelerkap wanneer ik een schroevendraaier tegen de buitenmantel van de kabel en de motor houdt. Nauwelijks waarneembaar.
Je zou zeggen dat hij z'n spanning nog net niet gemakkelijk genoeg kwijt kan aan de bougies?
Of hebben mensen dit wel eerder meegemaakt met spiksplinternieuwe bougiekabels van Lucas en is de isolatiewaarde van deze kabels gewoon niet hoog genoeg?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten