Series 3 dieselpomp afstellen
Series 3 dieselpomp afstellen
Wie o wie kan mij helpen of uitlegen hoe een series 3 diesel pomp afgesteld moet worden. Het betreft een ex def 2.25.
Re: Series 3 dieselpomp afstellen
Beetje ervaring mag ook. 
In het kort: de krukas in een bepaalde stand: cilinder 1 op 13 graden BTDC in de compressie slag geeft een bepaalde referentie positie voor het asje dat de pomp aandrijft. Met de timing tool (een speciaal gereedschap) haal je de slack uit de aandrijving van de pomp en je markeert met de speciale markeerpunt bij de inpuitpomp de referentiepunt van de timing tool. Dan op de inspuitpomp de as ongeveer overeenkomstig de positie van de aandrijfas draaien en de pomp monteren met de markeerstreep bij de markeerpunt.
De inspuiting afstellen voegt weinig toe als oa:
- de tuimelaars zijn ingeslagen (geen goede klepspeling af te stellen)
- de timing ketting versleten is en daardoor de kleppen (via de nokken as die ook de inspuitpomp aanstuurt) niet goed op tijd kan aansturen
- de compressie slecht is
- de verstuivers niet op orde zijn
- en vast nog een hele reeks kwalen die bij oude dieseltjes kunnen opspelen.
Zelf heb ik een beetje gespeeld met de timing op mijn 2,25D, maar de grootste winst tot nu toe heb ik weten te halen uit het overhalen van de tuimelaars. Overigens heb ik geen timing tool. Een handige referentie die ik gebruik: series diesel landrover exhaust smoke
De inspuiting afstellen voegt weinig toe als oa:
- de tuimelaars zijn ingeslagen (geen goede klepspeling af te stellen)
- de timing ketting versleten is en daardoor de kleppen (via de nokken as die ook de inspuitpomp aanstuurt) niet goed op tijd kan aansturen
- de compressie slecht is
- de verstuivers niet op orde zijn
- en vast nog een hele reeks kwalen die bij oude dieseltjes kunnen opspelen.
Zelf heb ik een beetje gespeeld met de timing op mijn 2,25D, maar de grootste winst tot nu toe heb ik weten te halen uit het overhalen van de tuimelaars. Overigens heb ik geen timing tool. Een handige referentie die ik gebruik: series diesel landrover exhaust smoke

Dank! goeie link ook
ik heb een wp boek en daar staat het ook heel beknopt in.
Hier is het geval dat de pomp helemaal vervangen word.
Is er toevallig iemand met een tool of weet hoe te maken?
Hier is het geval dat de pomp helemaal vervangen word.
Is er toevallig iemand met een tool of weet hoe te maken?
Als de pomp helemaal vervangen wordt en de timing was ongeveer nog in orde, zou ik geen moeite doen met de timing tool. Zodra je de oude pomp en de nieuwe pomp naast elkaar op de werkbank hebt, het asje van de nieuwe pomp gelijk zetten met het asje van de oude pomp, monteren met nieuwe pakking en de fijn afstelling doen zoals gesuggereerd in de eerder gegeven link.
Zo'n timing tool is redelijk zeldzaam en nieuw aanschaffen duurder dan een inspuitpomp (revisie)
Zo'n timing tool is redelijk zeldzaam en nieuw aanschaffen duurder dan een inspuitpomp (revisie)

- Erik Peters
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Super bedankt:) hier kan ik wel weer verder mee.
Als je geen afstel tooltje hebt is er nog een manier. Wel ietwat omslachtig, maar deze manier elimineert wel de eventuele rek in de distributieketting en andere speling door slijtage.
Hieronder een citaat van het oude landrover prikbord.
"je heb niet beslist deze tool nodig.
een andere manier is ook mogenlijk.
n.l.met een stukje verstuiverleiding op de eerste verstuiveruitgang van de pomp aansluiten daarop een stukje doorzichtige slang hoe dunner de beter
dan de pomp ongeveer iin de middelste stand losjes vast zetten de motor zover draaien dat je net voor je inspuit merkteken zitdan heel voorzichtig daar naar toe draaien en dan precies op het moment dat je het merkteken tegen over het puntje draait moet de diesel in het slangetje stijgen.stijgt het dieselnivo al eerder dan staat de pomp te vroeg stijg het nivo later dan stat de pomp te laat.door nu (het liefst met 2 man,een kijken de andere de krukas draaien)telkens een beetje de pomp te draaien in de geconstateerde draai richting kom je op een gegeven moment op het punt dat de diesel stijgt op je merkteken . dus hoe dunner het doorzichtige gedeelte (glaasje van een thermometer is het beste) hoe nauwkeuriger je kunt afstellen .het is even wat werk maar het resultaat is super.de is de normale werkwijze van veel montuers die ervaring hebben met cav pompen"
Link naar het desbetreffende draadje.
http://www.laroprik.nl/viewtopic.php?f= ... ng#p406130
Groet,
Eric
Hieronder een citaat van het oude landrover prikbord.
"je heb niet beslist deze tool nodig.
een andere manier is ook mogenlijk.
n.l.met een stukje verstuiverleiding op de eerste verstuiveruitgang van de pomp aansluiten daarop een stukje doorzichtige slang hoe dunner de beter
dan de pomp ongeveer iin de middelste stand losjes vast zetten de motor zover draaien dat je net voor je inspuit merkteken zitdan heel voorzichtig daar naar toe draaien en dan precies op het moment dat je het merkteken tegen over het puntje draait moet de diesel in het slangetje stijgen.stijgt het dieselnivo al eerder dan staat de pomp te vroeg stijg het nivo later dan stat de pomp te laat.door nu (het liefst met 2 man,een kijken de andere de krukas draaien)telkens een beetje de pomp te draaien in de geconstateerde draai richting kom je op een gegeven moment op het punt dat de diesel stijgt op je merkteken . dus hoe dunner het doorzichtige gedeelte (glaasje van een thermometer is het beste) hoe nauwkeuriger je kunt afstellen .het is even wat werk maar het resultaat is super.de is de normale werkwijze van veel montuers die ervaring hebben met cav pompen"
Link naar het desbetreffende draadje.
http://www.laroprik.nl/viewtopic.php?f= ... ng#p406130
Groet,
Eric