Ik heb een tijd geleden een Land Rover Discovery 2 Td5 gekocht en rijdt daar lekker mee rond.
Nu heb ik hem vandaag laten keuren bij de RDW voor grijs kenteken.
Niet zo'n probleem .... dacht ik, maar ze doen moeilijk over het motornummer.
De motor is in het verleden blijkbaar een keer gewisseld.
Probleem is dat ik nu de herkomst van de motor aan moet tonen en ik geen idee heb waar die vandaan komt.
Ik heb bij de verkoper geïnformeerd, maar dat is een handelaar die weet het ook niet en kan me niet verder helpen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Graag hulp hierin want een bijkomend probleem is dat ik er nu niet meer mee mag rijden.
motor identificatie-probleem Td5
motor identificatie-probleem Td5
groeten Erik
Range Rover Sport TDV8 HSE 2014
Discovery 2 Td5 2003
Freelander Td4 HSE 2005
Discovery 2 Td5 2003
Freelander Td4 HSE 2005
Re: motor identificatie-probleem Td5
vraag je aan Bowie bijv. een factuur, met motornummer... en herkomst... ( ge-antidateerd
) en laat je die aan RDW zien...
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
-
Landmarcs
Hmmm ... ze maken het wel heel lastig, die mannen van de RDW.
Als je een auto koopt dan kan je op geen enkele manier weten of het motorblok origineel bij de auto hoort ... het enige waar je op kan "vertrouwen" zijn de blauwe ogen van de verkoper.
Kennelijk weet de RDW wel welk motorblok-nummer bij een chassisnummer "hoort", of ze het ook omgekeerd kunnen nazoeken weet ik niet.
Nu creëren ze een omgekeerde bewijslast: je moet als eigenaar maar bewijzen waar het motorblok vandaan komt.
Was het zo dat je makkelijk de motorblok-nummers bij de koop kon controleren dan zou je nog kunnen zeggen dat er sprake is van kwade trouw als je je in onschuld wil wassen ... nu je evenwel dat nummer normaal niet kan checken zou ik zeggen dat je ervan uit moet gaan dat er sprake is van te goedr trouw totdat het tegendeel blijkt.
Maar goed, je wordt hier geen snars wijzer van. Misschien kan een LandRover dealer, of LandRover Nederland de origine van het blok achterhalen, wellicht kunnen ze omgekeerd zoeken en er een oorspronkelijk chassisnummer bij vinden ?? Zo ja dan ben je in ieder geval weer een stukje verder.
Groeten MarcS
Als je een auto koopt dan kan je op geen enkele manier weten of het motorblok origineel bij de auto hoort ... het enige waar je op kan "vertrouwen" zijn de blauwe ogen van de verkoper.
Kennelijk weet de RDW wel welk motorblok-nummer bij een chassisnummer "hoort", of ze het ook omgekeerd kunnen nazoeken weet ik niet.
Nu creëren ze een omgekeerde bewijslast: je moet als eigenaar maar bewijzen waar het motorblok vandaan komt.
Was het zo dat je makkelijk de motorblok-nummers bij de koop kon controleren dan zou je nog kunnen zeggen dat er sprake is van kwade trouw als je je in onschuld wil wassen ... nu je evenwel dat nummer normaal niet kan checken zou ik zeggen dat je ervan uit moet gaan dat er sprake is van te goedr trouw totdat het tegendeel blijkt.
Maar goed, je wordt hier geen snars wijzer van. Misschien kan een LandRover dealer, of LandRover Nederland de origine van het blok achterhalen, wellicht kunnen ze omgekeerd zoeken en er een oorspronkelijk chassisnummer bij vinden ?? Zo ja dan ben je in ieder geval weer een stukje verder.
Groeten MarcS
Tsja, ik was op veel voorbereid, maar deze had ik niet aan zien komen.
Men wil weten: "Motorblok afkomstig van het voertuig met Nederlands kenteken, cq. identificatienummer..................."
Hoe kom ik daar in godsnaam achter.
Men wil weten: "Motorblok afkomstig van het voertuig met Nederlands kenteken, cq. identificatienummer..................."
groeten Erik
Discovery 2 Td5 2003
Freelander Td4 HSE 2005
Discovery 2 Td5 2003
Freelander Td4 HSE 2005
-
Landmarcs
wgdw schreef:Tsja, ik was op veel voorbereid, maar deze had ik niet aan zien komen.
Je zou aan een LandRover dealer (of LR-NL) kunnen vragen of zij het oorspronkelijk bijpassend VIN kunnen achterhalen.
't Is overigens wel een beetje raar dat de RDW wel kan zien dat het een niet origineel bij de auto passend motor-nummer is, maar niet waar het motor-nummer dan wel bij zou horen.
Gezien de Europese vrije markt van goederen en diensten kan het mijns inziens niet zo zijn dat het een NL-auto moet zijn.
(Ik kan me wel voorstellen dat ze eisen stellen aan de milieu-prestaties van het ruil-blok, dwz. een ouder blok zou niet aan de voor het bouwjaar van de auto geldende eisen kunnen voldoen.)
Groeten MarcS
PS Misschien moet je je probleem eens bij de Nationale Ombudsman aankaarten. Het is al met al een nogal Kafkaëske toestand. Als goedwillende burger weet je niet waar je aan toe bent, en/of hoe je moet voorkomen dat je auto ineens zijn status verliest.
Het zure is dat ik indertijd de Disco met een volledig ingevuld onderhoudsboekje heb gekocht en hier stond niets vreemds in, dus ook geen motorwissel.
Ik ben er in ieder geval goed ziek van.
Morgen maar eens contact opnemen met de Ombudsman, dank voor de suggestie.
Ik ben er in ieder geval goed ziek van.
Morgen maar eens contact opnemen met de Ombudsman, dank voor de suggestie.
groeten Erik
Discovery 2 Td5 2003
Freelander Td4 HSE 2005
Discovery 2 Td5 2003
Freelander Td4 HSE 2005
Hoe naar of rot t ook is.
De verkoper is het adres waar je moet zijn.
Deze heeft je in principe een ondeugdelijk product verkocht.
Dus is het ook aan hem om het probleem op te lossen.
Handelaar of niet, als autobedrijf kun je iets meer bij de rdw klaarspelen dan als consument.
Desnoods geld terug of andere wagen.
Handelaar of niet, als autobedrijf kun je iets meer bij de rdw klaarspelen dan als consument.
Desnoods geld terug of andere wagen.
-
Landmarcs
j-jk schreef:Hoe naar of rot t ook is.
Tja, da's nog maar de vraag.
Het is nieuw beleid van de RDW om zo streng naar een motor-wissel te kijken.
Het is ook de vraag of dat nieuwe beleid wel deugt, of het wel op harde regelgeving gestoeld is.
De handelaar verkocht dus wellicht gewoon een deugdelijk product.
Als je bij mij een willekeurig boek uit de kast trekt is het ook maar de vraag of ik nu zo zonder voorbereiding kan vertellen hoe ik aan het boek kom ... toch weet ik zeker dat de boeken bij mij in de kast door mij of mijn wederhelft eerlijk gekocht zijn (nieuw of antiquarisch), of dat we het boek geschonken hebben gekregen.
En er is niemand die komt zeggen: Ohh ... hebt u geen bewijs van de herkomst ? ... dan voorlopig maar even niet verder lezen !
Groeten MarcS
PS Het is nog doller: Als de RDW naar mijn auto kijkt en maar zo zou zeggen "het motornummer klopt niet" dan heb ik geen poot om op te staan. Mijn auto heeft gewoon de originele motor, althans de motor die er in zat toen ik de auto nieuw kocht. Maar bewijzen dat dat de originele motor is die ik zo in de auto kocht kan ik niet (al was het maar omdat ik nooit naar het motornummer heb gekeken, en nog minder een dossier van een en ander heb). Voor hetzelfde geld klopt de RDW-administratie niet, of klopt de Solihull-administratie niet, en is er helemaal geen sprake van een motor wissel.
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 19 Apr 2018, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik snap wat je zegt marc, ervaar hetzelfde met mijn series 2a.
Hoe ouder auto's worden hoe moeilijker het voor de rdw lijkt te zijn.
Mijn punt is meer wat voor regelgeving dan ook, de ts heeft als consument (ga ik tenminste vanuit omdat hij naar grijs gaat keuren)
de auto gekocht van een bedrijf.
En daarbij geld heel simpel hetgeen wat ik aanhaalde.
Namelijk dat er een deugdelijk product verkocht moet worden met een reeele levensduur.
Als die auto niet door de keuring komt vanwege een foute motor. dan is dat linksom of rechtsom het probleem van de verkoper.
Nu heb je natuurlijk weer het punt dat gelijk hebben en krijgen 2 compleet verschillende dingen zijn.
Maar een auto zonde apk is niet bruikbaar, waarvoor die verkocht is.
Hoe ouder auto's worden hoe moeilijker het voor de rdw lijkt te zijn.
Mijn punt is meer wat voor regelgeving dan ook, de ts heeft als consument (ga ik tenminste vanuit omdat hij naar grijs gaat keuren)
de auto gekocht van een bedrijf.
En daarbij geld heel simpel hetgeen wat ik aanhaalde.
Namelijk dat er een deugdelijk product verkocht moet worden met een reeele levensduur.
Als die auto niet door de keuring komt vanwege een foute motor. dan is dat linksom of rechtsom het probleem van de verkoper.
Nu heb je natuurlijk weer het punt dat gelijk hebben en krijgen 2 compleet verschillende dingen zijn.
Maar een auto zonde apk is niet bruikbaar, waarvoor die verkocht is.
j-jk schreef:Maar een auto zonde apk is niet bruikbaar, waarvoor die verkocht is.
Daar is geen sprake van.
Ts heeft het over een uitgebreide controle ivm verandering "kleur"kenteken, en is in die hoedanigheid tegen staand beleid van de rdw gelopen.
De herkomst van het huidige blok is de leverancier van de auto, te weten de handelaar.
Die heeft de auto zoals die nu ter inspectie bij de rdw is aangeboden verkocht aan de eigenaar.
Zaak is dus dat je dat zwart op wit gaat krijgen.
Er is geen wet in dit land te vinden die het je verbied om een blok te wisselen, mits dit blok naast mileueisen zoals marc aangeeft niet van diesfstal ed afkomstig is.
Nou kan de rdw een beetje op eigen houtje wel de wet omdraaien, alsin dat jij ineens moet gaan aantonen, maar er is ook nog zoiets als een hardheidsclausule.
Tenzij de rdw kan aantonen dat dat blok als gestolen geregistreerd staat, heb je niets te vrezen bij wellicht uiteindelijk een hekje bij een rechter.
Vraag nadrukkelijker opheldering van de rdw; staat dit blok als gestolen te boek?
Zo niet, moet je dan ook met een kassabonnetje van je aftermarket velgenset komen opdraven?
En ga achter een verlaring van de handelaar aan dat de auto zoals die onlangs bij de rdw is langgeweest ook in die hoedanigheid is aangeschaft.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is