D2 '02 TD5 Nieuwe zomerbandenset, tips?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Eelkes

D2 '02 TD5 Nieuwe zomerbandenset, tips?

Berichtdoor Eelkes » 31 Mar 2018, 12:37

Ik ben op zoek naar een set zomerbanden die ongeveer de verhouding 80/20 heeft qua road/off road, niet teveel lawaai, goed bij nat wegdek en liefst ook nog zuinig en goedkoop, kortom een schaap met vijf poten ;-)

Na wat rondgekeken te hebben kwam ik tot het volgende lijstje:

1. General Grabber AT3 (misschien wel erg veel off road)
  2. General Grabber HTS 60 (mooie tussenweg on/off road)
  3. Goodyear Wrangler HP All Weather
  4. Nexen N Fera RU1 (erg stil en zuinig, off road weet ik zo nog niet)
  5. Hankook Dynapro HP2

Overigens alles in de maat 255/65 R16 109H, deze maat heb ik ook op mijn reservewiel liggen.

Iemand nog een goede suggestie waar ik ook eens naar moet kijken? Ik ben mij ervan bewust dat de juiste band kiezen voor iedereen erg persoonlijk is, maar ik hoor graag nog wat tips om niets over het hoofd te zien.
Land Rover Discovery 2 2002 TD5 Epsom Green 961/HAF

Waterrover
Beheerder

Re: D2 '02 TD5 Nieuwe zomerbandenset, tips?

Berichtdoor Waterrover » 31 Mar 2018, 15:33

Eelkes schreef:Ik ben op zoek naar een set zomerbanden die ongeveer de verhouding 80/20 heeft qua road/off road, niet teveel lawaai, goed bij nat wegdek en liefst ook nog zuinig en goedkoop, kortom een schaap met vijf poten ;-)

Na wat rondgekeken te hebben kwam ik tot het volgende lijstje:

1. General Grabber AT3 (misschien wel erg veel off road)
  2. General Grabber HTS 60 (mooie tussenweg on/off road)
  3. Goodyear Wrangler HP All Weather
  4. Nexen N Fera RU1 (erg stil en zuinig, off road weet ik zo nog niet)
  5. Hankook Dynapro HP2

Overigens alles in de maat 255/65 R16 109H, deze maat heb ik ook op mijn reservewiel liggen.

Iemand nog een goede suggestie waar ik ook eens naar moet kijken? Ik ben mij ervan bewust dat de juiste band kiezen voor iedereen erg persoonlijk is, maar ik hoor graag nog wat tips om niets over het hoofd te zien.

Ik zou gewoon een set goede banden nemen! Zelf ben ik in exact dezelfde maat aan het kijken naar een vervanging van mijn huidige set banden. Ik heb nu de Grabber AT2 er onder zitten. Wanneer je grotendeels op de weg en af en toe in het terrein zit dan kan je Michelin Latitude Cross overwegen. Niet goedkoop maar ze gaan lang mee, zie de reviews op het net.

Aangezien ik wel offroad rij, twijfel ik nog over de nieuwe Grabber AT3 of de BFG TA/KO2. Beiden voorzien van het sneeuwvlokje en kunnen ook in de winter gebruikt worden. (ook legaal waar een winterband in de landen om ons heen verplicht is) De Good Year heb ik na 50.000 km vervangen vanwege het "cuppen" van de band terwijl er nog 6 mm aanwezig was.

De beste zomerband die ik gehad heb was de Pirelli Scorpion ATR, deze is er nog in 235/70R16 en was zowel op de weg als in het terrein goed.

Chris

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 31 Mar 2018, 16:59

Als 235/70x16 een te overwegen alternatief is dan is de keuze ineens reuze - kijk bijv. hier: autoweek-banden-site.

Zo heb je de Cooper Discoverer AT3 bijvoorbeeld: een zomerband met een onwaarschijnlijk vriendelijk profiel, maar tevens een band die heel goed uit een vergelijkende prktijk-test kwam. Of de Nokian Rotiiva AT, een moderne zomerband die desondanks een sneeuwvolkje heeft (een band ook erg goede reviews voor de sneeuw krijgt).

En ... 80/20 in on/off-road verhouding is natuurlijk een erg zuinig compromis. Mijns inziens zoek je beter naar een stille "vriendelijke" AT-band, en dan liefst eentje het een hoge score op de natte weg.

Groeten MarcS

Eelkes

Berichtdoor Eelkes » 01 Apr 2018, 10:14

Dank voor de tips, die Cooper Discoverer AT3 SPORT 235/70 R16 106 T lijkt mij wel wat. Overigens heb ik er nu de Cooper Discoverer MS Sport 255/65 R16 109 T M+S op liggen die mij prima bevallen maar wat wel een echte winterband is.
Even rondgekeken en als het goed is passen deze maten op de standaard Discovery 2 met 16" velgen:
  1. 255/65R16
  2. 205/80R16
  3. 235/70R16
  4. 275/60R16
  5. 225/75R16

Stel dat ik 4 x de 235/70 R16 erop laat zetten, en ik moet een keer mijn reservewiel gebruiken die 255/65R16 is. Dat zou toch geen probleem moeten zijn? Is iets minder hoog, maar ik kan er mee naar een garage rijden lijkt me.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Apr 2018, 11:18

Eelkes schreef:
  1. 255/65R16
  2. 205/80R16
  3. 235/70R16
  4. 275/60R16
  5. 225/75R16
Stel dat ik 4 x de 235/70 R16 erop laat zetten, en ik moet een keer mijn reservewiel gebruiken die 255/65R16 is. Dat zou toch geen probleem moeten zijn? Is iets minder hoog, maar ik kan er mee naar een garage rijden lijkt me.

Dag Eelkes,

Reken even mee: 0,65 x 255 = 165,65 en 0,70 x 235 = 164,5
Nominaal is de straal van een 235/70x16 dus zelfs ruim een millimeter kleiner.
Je hebt dan dus een extra breed thuiskomertje (meestal is het thuiskomertje een extra smal bandje).

Je kan ook kijken of je het reserve-wiel kan verkopen en een bijpassend reservewiel tegen niet al te veel verlies kan terugkopen.
Dat laatste loont vooral als je nog een tweede reservewiel koopt en zo dus een paar reservewielen hebt die je getweeën over een paar jaar inzet om zo al je banden naar gelang de omstandigheden op te rijden.

Ik weet niet of de Cooper Discoverer AT3 SPORT 235/70 R16 ook een sneeuwvlokje heeft. Als je geen aparte winterbandenset wilt aanhouden (voor winterbanden geldt overigens in het bijzonder dat smaller beter is) kan je wellicht nog eens goed kijken naar de alternatieven die in ieder geval op papier als winterband gelden (voor bijv. Duitsland in de winter is dat een must).
Er zijn in ieder geval een paar zulke "universele" AT-banden (Nokian, General Grabber, ..., verwacht niet teveel - wellicht scoort de Nokian daar het best, tenminste als ik de reviews mag geloven)

Qua comfort lever je waarschijnlijk niet veel in: de nominale hoogte van de banden is gelijk, de 2 cm breedte-verschil merk je maar beperkt (breder geeft soms meer last bij spoorvorming, breder egaliseert evenwel ook iets meer een gat in de weg).

Groeten MarcS

Ziehier een kiekje van de Nokian Rotiiva AT - een moderne band die op mij erg evenwichtig over komt.
    Het is dat ik nog een paar jaar met mijn huidige banden doe anders stonden ze hoog op mij band-lijstje
    Nokian Rotiiva AT 235-70R16.jpg

Roger

Berichtdoor Roger » 01 Apr 2018, 22:45

ik koop altijd gewoon 5 nieuwe banden en rouleer het reservewiel iedere 5000km.
zo zijn alle banden altijd evenveel versleten en gebruik je ook je reservewiel gewoon.
en je hebt altijd dezelfde banden overal en met een gelijk verslijtpatroon.

uiteindelijk niks duurder en tegelijkertijd check je iedere keer je remblokjes en schijven even.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Apr 2018, 23:59

Roger schreef:ik koop altijd gewoon 5 nieuwe banden en rouleer het reservewiel iedere 5000km.
zo zijn alle banden altijd evenveel versleten en gebruik je ook je reservewiel gewoon.
en je hebt altijd dezelfde banden overal en met een gelijk verslijtpatroon.

uiteindelijk niks duurder en tegelijkertijd check je iedere keer je remblokjes en schijven even.

Per twee rouleren heeft voordelen. Als je er slechts eentje hebt om te rouleren slijten ze gelijk op.
Heb je er twee dan kan je naar keuze de twee beste voor doen en de twee second-best achter - als je verwacht meer grip nodig te hebben.
Voor meer alledaags gebruik kan je dan juist de second-best voor doe en de meest versleten achter.
Zo heb je indien gewenst altijd redelijk veel profiel, en kan je wanneer het kan de oudere banden op rijden - en daarbij zorg je ervoor dat je niet met een te groot voor-achter verschil rijdt.
Zo kan je bovendien twee nieuwe banden kopen en zit je niet met de twijfel of je de oude nog verder op moet rijden danwel een volledige set nieuw moet kopen. Het vraag een keer de investering in een 2º reservewiel maar daarna is het goedkoper. (Nog goedkoper is het zo nu en dan een ongebruikt reservewiel tweede hands te kopen ... dat deed ik in mijn XPC-tijden.)
O ja, heb je een keertje de pech dat je een band naar god rijdt dan is het ook makkelijker als je met paren van ± gelijke slijtage werkt,
Met mijn winterbanden is het makkelijker ... winterbanden rijdt je niet echt op, althans niet als winterband (eigenlijk hoop ik de winterbanden tzt als poor-mans-winterbanden te verkopen, dus nog vóór ze op 50% zitten - dan zijn ze nog prima voor een paar keer op en neer naar de wintersport, maar niet voor het echte werk). Met winterbanden is het extra lastig dat de betere gewoonlijk uni-directioneel zijn, dus daar is het alleen maar wisselen tussen voor en achter (als reserve heb ik daar du een bi-directionele winterband).

En remblokjes en schijven check is dus al tweemaal per jaar tijdens de winterbanden-wissel, en dan nog een derde keer bij de APK.

Groeten MarcS

Eelkes

Berichtdoor Eelkes » 09 Apr 2018, 14:50

Het zijn overigens de 235/70 R16 109 T NOKIAN Rotiiva AT XL geworden. Ben benieuwd.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Apr 2018, 18:24

Eelkes schreef:Het zijn overigens de 235/70 R16 109 T NOKIAN Rotiiva AT XL geworden. Ben benieuwd.

Ook hier heerst benieuwdheid ... ook naar een kiekje van het geheel en de band zelf.

Uiteindelijk is het net als met pudding: je weet pas hoe het (be)valt als ie op is.
De eerste 5000 km komt bijna ieder band wel door, pas na de nodige kilometers en allerlei weers- en weg-omstandigheden
(en eventueel ook die stukjes waar de weg weg was) weet je of je echt blij blijft.

Groeten MarcS

Eelkes

Berichtdoor Eelkes » 10 Apr 2018, 21:11

Dit is ook nog wel een idee ;-)
Afbeelding

Terug naar “Techniek”