Gierend/ fluitend geluid Puma na 1500 toeren

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Persepolis

Gierend/ fluitend geluid Puma na 1500 toeren

Berichtdoor Persepolis » 30 Mar 2018, 19:22

Goedenavond,

Ik heb net een 110 Puma 2.4 gekocht en moet erg wennen aan de vreemde geluiden. Normaal rij ik in een 110 300 tdi met minder vreemde geluiden, namelijk motor geronk en motor geronk.

Wat mij erg opvalt aan de Puma is het gejank bij het een toerental hoger dan 1500- 1700 toeren.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen bij het verklaren waar dit gejank vandaan komt.

Wanneer komt die gejank voor en wanneer niet:

Wel (boven de1500-1700 toeren)
* Stilstand in zijn vrij gas gegeven
* Rijden tot 2000 toeren (waarschijnlijk daarna bij niet meer hoorbaar, door overstemming motor)
* gekoppeld uit laten rollen

Niet (onder de 1500 toeren en boven de 2000 toeren)
* ontkoppeld uit laten rollen

Waar moet ik met de omschrijving aan denken? Turbo?

Of is dit een normaal bijkomend geluid wij een Puma?

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen!

Groet
Mario Koks
Purmerend
Mario

Defender 110 300TDI 1990
Defender 110 Puma 2.4 2008

Landmarcs

Re: Gierend/ fluitend geluid Puma na 1500 toeren

Berichtdoor Landmarcs » 30 Mar 2018, 20:12

Dag Mario,

Een geluid beschrijven is moeilijk, nog moeilijker is aan de hand van de beschrijving beoordelen wat het is en/of het "normaal" is.

Ik ken in ieder geval wel een min of meer als fluitend te beschrijven geluid, een geluid dat ik dan vooral hoor wanneer ik hier de lokale "berg" op rijdt.
Nooit precies op het toerental gelet maar gezien het feit dat het bebouwde kom is (en zelfs 30 km/u vlgs de borden) zal ik het wel met een bescheiden toerental oprijden. Een oplettend oor hoort dan een soort fluittoon die bijna meer aan het gas als aan de toeren gekoppeld lijkt.

Mijn 2,4 Puma doet dat al vanaf nieuw en het lijkt onveranderlijk ... de dealer (ook die in Purmerend) vond het een normaal geluid.
Ik ben er inmiddels aan gewend, ik vind het inmiddels een geruststellend geluid, je hoort dat er "iets" werkt.

Maar goed, zoals gezegd, een geluid beoordelen kan je eigenlijk alleen goed als je het echt in de praktijk (en onder vergelijkbare omstandigheden) hoort. Mocht je in de buurt zijn dan wil ik best eens meeluisteren naar de fluittonen bij het oprijden van onze "berg".

Groeten MarcS

Persepolis

Re: Gierend/ fluitend geluid Puma na 1500 toeren

Berichtdoor Persepolis » 30 Mar 2018, 20:41

He Marc,
Ik maak graag van je uitnodiging gebruik. Wanneer zou je kunnen en waar? PB?
Groet
Mario
Mario

Defender 110 300TDI 1990
Defender 110 Puma 2.4 2008

Terug naar “Techniek”