Erik Peters schreef:Precies.Landmarcs schreef:De originele bumper zit "in" de type-goedkeur,Dat valt nog wel mee, als je op de RDW site op het onderstreepte woord klikt verschijnt de betekenisLandmarcs schreef:Hmmm...
Dat is dan een mooi stukje Kafka.
Ahh ... dan valt het nog mee, dan "mag" je bijvoorbeeld nog wel een militaire bumper ipv de originele bumper (zo lijkt mij althans).
En waar het de "Tubular bumpers" betreft, daar is het dan een kwestie van uitleg: Het is géén "afzonderlijke constructie" maar het is ook niet echt de "originele uitrusting" ... het is slechts een vrije interpretatie van de originele uitrusting (maar dat is het al gauw bij een lierbumper) zelfs een lierbumper met een semi-verborgen lier is geen "originele uitrusting", en ook de home-made aanpassingen van een bestaande "originele" bumper zijn dat niet.
Ik heb nooit zo'n barbeque-rekje (= koplampbeschermer) op de weegschaal gelegd, maar die moeten dus onder de 500 gr blijven.
Ik vind die barbeque-rekjes overigens maar niks, als je daar een fietser of voetganger mee raakt is de impact een stuk onaangenamer als met een ongetralied front, het slachtoffer verwordt met zo'n rekje snel tot barbeque-vlees (puur als barbeque-rekje deugen die rekjes ook al niet, je moet eerst de coating er afbranden).
En dan tenslotte "Kafka": Een regel de geldt voor voertuigen vanaf 31-12-2008 en een verplicht merkteken dat per 1-1-2016 nieuw is. Misschien waren er eerdere voorschriften die gelijkluidend waren, maar je moet dan met een soort regel-archeologie alles ontwarren en uitgraven.
Groeten MarcS
PS Het zou me niets verbazen als de bull-bars etc. door de EU in de ban zijn gedaan op instigatie van de Zweden. Lang geleden, nog voordat Zweden een EU-land was, moest mijn broertje de home-made koeienvanger van zijn AK-2CV zagen, ze waren toentertijd aldaar al langer verboden voor de lichtere voertuigen.