Ik loop vast met een storing, die normaliter toch niet zo lastig zou moeten zijn om op te lossen....
Sinds een paar dagen werkt mijn dimlicht niet meer van mijn defender TD5, bouwjaar 2000. Onderstaand wat wél en niet werkt, en de resultaten van hetgeen ik dusver al gemeten heb:
- stadslicht ok
- dimlicht werkt niet
- grootlicht: flitsfunctie werkt (grote hendel naar je toe), groot licht schakelaar (grote hendel van je af) werkt niet.
Gecontroleerd:
- 10Amp zekeringen van groep 15 en 16 (dimlicht links en rechts) ok
- driestanden schakelaar ok.
- voeding op bruine draad (aanvoerspanning) is ok. Ook afgaande kanten dimlicht en stadslichtschakeling is ok.
- voor alle zekerheid driestandenschakelaar gebypassed en schakeldraden kort gesloten = geen verschil.
- géén spanning op groep 15 en 16 (dimlicht) ná bedienen van driestandenschakelaar (zekering zit ná schakelaar blijkt)
- wél spanning op groep 19 en 20 (stadslicht) ná bedienen van driestandenschakelaar (ter controle van meting dimlichtgroep)
- dimlichtrelais (onder zekeringen) gewisseld = geen verschil. Met sleutel op contact hoor ik hem klikken bij in- en uitnemen.
Op internet wat zitten zoeken en er blijkt achter de klokken een zalmkleurig relais te moeten zitten, wat ervoor zorgt dat in de stadslichtstand de dimlichten op halve stand mee branden met de zijlampen. Ik kan alleen dit relais nergens vinden!! (om gek van te worden gewoon....
Wie kan me uit de brand helpen en komt met een paar goede tips / eigen ervaring oplossingen?
Hoor graag! Grt, Joris