Dag Laro liefhebbers, ik heb een vraag. Sinds 1,5 jaar ben ik de trotse eigenaar van een 110 uit 1991. Helaas heb ik olie lekkerij aan de versnellingsbak. Met eigenlijk weinig kennis van auto techniek en wel twee rechter handen had ik me voorgenomen om het meeste sleutelwerk zelf te gaan doen. Nu vind ik deze klus best spannend. Of valt het allemaal wel mee. Hoor graag van jullie hoe ik dit het beste aan kan pakken en wat ik aan onderdelen tegen kan komen die ik mogeljk zou moeten vervangen. Alvast bedankt voor de tips en tricks.
grtz Martin
olielek versnellingsbak
Re: olielek versnellingsbak
Hallo Martin,
Als je begint met sleutelen aan welke auto dan ook, dan is de allerbeste investering die je kunt doen: het werkplaats handboek voor die auto in huis halen.
Hou ook goed in de gaten met welke klus je bezig bent, want voor je het weet trek je je hele auto uit elkaar (mijn 109 begint eindelijk weer een beetje een auto te worden na groot herstelwerk onderhuids)
Bij een lekkage hoeft de plaats waar het druppelt helemaal niet de plaats te zijn waar het ook lekt, dus kijk goed hoe de spoortjes vloeistof lopen en maak desnoods zoveel mogelijk van de omgeving van de lekkage schoon om de verse spoortjes goed te zien. Als je de lekkage hebt gevonden, wijst het werkplaatshandboek wel naar de juiste procedures hoe het verholpen moet worden en bij twijfel is er dit forum
succes, Fenna
Oh ja, bij technische vragen helpt het enorm als je in de onderwerptitel aangeeft om wat voor auto het gaat, welk model, uitvoering, bouwjaar, motor, versnellingsbak ed
Als je begint met sleutelen aan welke auto dan ook, dan is de allerbeste investering die je kunt doen: het werkplaats handboek voor die auto in huis halen.
Hou ook goed in de gaten met welke klus je bezig bent, want voor je het weet trek je je hele auto uit elkaar (mijn 109 begint eindelijk weer een beetje een auto te worden na groot herstelwerk onderhuids)
Bij een lekkage hoeft de plaats waar het druppelt helemaal niet de plaats te zijn waar het ook lekt, dus kijk goed hoe de spoortjes vloeistof lopen en maak desnoods zoveel mogelijk van de omgeving van de lekkage schoon om de verse spoortjes goed te zien. Als je de lekkage hebt gevonden, wijst het werkplaatshandboek wel naar de juiste procedures hoe het verholpen moet worden en bij twijfel is er dit forum
succes, Fenna
Oh ja, bij technische vragen helpt het enorm als je in de onderwerptitel aangeeft om wat voor auto het gaat, welk model, uitvoering, bouwjaar, motor, versnellingsbak ed

Regelmatig voorkomende lekkages bij de Lt77 is de aansluiting tussen hoofd- en tussenbak. Ook de uitgaande assen lekken bij de keerring.
In het eerste geval moeten bak en tussenbak van elkaar.
In het laatste geval meteen controleren of de uitgaande assen( voor en achter) slijtagesporen vertonen.
De ( laat ik toelichten, mijn) praktijk heeft geleerd dat dergelijke lekkages toch na verloop van tijd weer terugkomen.
Groet, Paul
In het eerste geval moeten bak en tussenbak van elkaar.
In het laatste geval meteen controleren of de uitgaande assen( voor en achter) slijtagesporen vertonen.
De ( laat ik toelichten, mijn) praktijk heeft geleerd dat dergelijke lekkages toch na verloop van tijd weer terugkomen.
Groet, Paul
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)
-
The_Dutchman
Ik zou eerst even kijken hoe serieus de lekkage is. Ligt er na 1 dag een plasje olie of een enkel druppeltje? Mijn vorige LaRo lekte ook een beetje op de aansluiting tussen hoofd- en tussenbak. Bleek op jaarbasis nog geen kopje olie te zijn dus ik heb het lekker gelaten zoals het was.
Maak je verder geen zorgen, er is altijd wel wat te sleutelen aan een LaRo dus een werkplaats- en onderdelen handboek is het eerste wat ik zou verkrijgen.
Maak je verder geen zorgen, er is altijd wel wat te sleutelen aan een LaRo dus een werkplaats- en onderdelen handboek is het eerste wat ik zou verkrijgen.
Daar maak je toch wel even een vergissing; dat is geen lekkage. Dat is een high tech track & trace systeem.

Dank voor de reacties mensen. Top!
Mijn 110 is een 200tdi.
De lekkage is toch wel best fors hoor. Mijn oprit ziet er niet zo fraai meer uit zeg maar. Ik heb de hele bak al een keer schoon gemaakt met remmerspray, en constateerde toch wel lekkerij tussen bak en tussenbak. Het lijkt erop dat de sealkit (zo noem ik het maar) is verweerd. Van een monteur begreep ik dat met alles loshalen en goed schoonmaken (keerringen controleren)en opnieuw bevestigen incl nieuwe sealkit je de boel weer in orde hebt.
De haynes manuel is wat jullie bedoelen denk ik, qua werkplaatsboek?
Met wat beter weer ga ik er maar voor. Want wil er dolgraag weer mee aan de rit
Grtz Martin
Mijn 110 is een 200tdi.
De lekkage is toch wel best fors hoor. Mijn oprit ziet er niet zo fraai meer uit zeg maar. Ik heb de hele bak al een keer schoon gemaakt met remmerspray, en constateerde toch wel lekkerij tussen bak en tussenbak. Het lijkt erop dat de sealkit (zo noem ik het maar) is verweerd. Van een monteur begreep ik dat met alles loshalen en goed schoonmaken (keerringen controleren)en opnieuw bevestigen incl nieuwe sealkit je de boel weer in orde hebt.
De haynes manuel is wat jullie bedoelen denk ik, qua werkplaatsboek?
Met wat beter weer ga ik er maar voor. Want wil er dolgraag weer mee aan de rit
Grtz Martin
Hallo Martin,
De Haynes is een leuk leesboek, maar met werkplaatshandboek bedoel ik het door landrover zelf uitgegeven boekwerk voor de werkplaats. Voor de 110 zal die als digitale kopie wel te vinden zijn met wat gericht zoekwerk op internet (ben zelf meer thuis in de series manuals en waar die te vinden) en anders in gedrukte vorm bij verschillende landrover onderdelen leveranciers. (de laatste keer dat ik bij Vis was, nog in Scheveningen, hadden ze daar een hele reeks manuals van verschillende modellen en bouwjaren in het schap staan.
groetjes, Fenna
De Haynes is een leuk leesboek, maar met werkplaatshandboek bedoel ik het door landrover zelf uitgegeven boekwerk voor de werkplaats. Voor de 110 zal die als digitale kopie wel te vinden zijn met wat gericht zoekwerk op internet (ben zelf meer thuis in de series manuals en waar die te vinden) en anders in gedrukte vorm bij verschillende landrover onderdelen leveranciers. (de laatste keer dat ik bij Vis was, nog in Scheveningen, hadden ze daar een hele reeks manuals van verschillende modellen en bouwjaren in het schap staan.
groetjes, Fenna

Qua digitale manuals is hier wel het een en ander te vinden: http://www.landroverweb.com/landrover/p ... v8-petrol/
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
Dag Laroers,
Wederom dank voor de reacties en de link naar de 110 manuels. Als ik t klusje gefixt heb horen jullie van mij.
Grtz Martin
Wederom dank voor de reacties en de link naar de 110 manuels. Als ik t klusje gefixt heb horen jullie van mij.
Grtz Martin