Timing pointer 2,25 petrol serie IIa 1967

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
jeroen109IIa

Timing pointer 2,25 petrol serie IIa 1967

Berichtdoor jeroen109IIa » 14 Mar 2018, 10:46

Hallo,

Bij het deels vervangen van de ontsteking van mijn Laro IIa 1967 bleek bij het afstellen van de ontsteking de timingpointer bij het vliegwiel niet meer aanwezig te zijn. (ouder type 2,25)
Nu is de ontsteking op gevoel afgesteld, maar ik werd wel gewaarschuwd dat als de ontsteking niet 100% goed staat dit voor langere afstanden voor grote problemen kan zorgen. (gaten in zuigers, etc)
Ik heb wat pdf jes met partnumbers, maar hier staat de timerpointer early petrol dus helaas niet op. Ergens op internet is de ERC2250 geopperd, maar bij diverse Engelse webshops wordt weer genoemd dat dit de timerpointer voor diesels is. Voor de fuel injection. Deze timer pointer lijkt ook te verschillen (weer een ander boekje) van de timer pointer voor 2,25 petrol engines.

Vraag: Wie kan mij helpen aan het goede partnummer voor een timerpointer op het vliegwielhuis voor een 2,25 liter petrol engine? De webshops die ik gevonden heb tonen geen foto van het artikel dus ik zal het van een nummer moeten hebben ben ik bang.

Erik Peters

Re: Timing pointer 2,25 petrol serie IIa 1967

Berichtdoor Erik Peters » 14 Mar 2018, 13:26

De timingpointer geeft toch ook het bovenste dode punt (TDC) aan. Dit bovenste dode punt is bij een diesel of een benzine hetzelfde. Het zou kunnen dat de merktekens voor het bovenste dode punt op het vliegwiel verschillen tussen een benzine en diesel. Misschien maakt het niet uit, een benzine of diesel timingpointer.
Volgens het werkplaatshandboek dien je bij afstellen van de ontsteking de merktekens aan de voorkant op/bij de krukaspulley te gebruiken en de voorontsteking is afhankelijk van het octaangetal van de benzine.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Rudolfo1

Berichtdoor Rudolfo1 » 15 Mar 2018, 08:19

Het probleem bij mijn Lightweight IIA met gereviseerde leger motor van 1968 was dat er geen merktekens stonden op de krukaspulley. Er stonden wel merktekens op het vliegwiel maar er was maar een heel klein inspectieluikje binnen om doorheen te kijken. Ik heb toen een kleine webcam er doorheen gefrummeld en na montage van de pointer zelf een merkteken op de pulley gezet. Wit puntje verf op het merkteken en het afstellen en controleren van de ontsteking met de stroboscoop was een fluitje van een cent. Niet vergeten dat je het hier niet hebt over een high tech motor. Op het gehoor kon je ook nog een fijnafstelling doen. In principe kan je ieder vast punt gebruiken als pointer maar het voordeel van dit puntje is dat het dicht bij de krukaspulley zit.

gr Ruud
LWIIA 1971 na bijna 18 jaar bezit voor twee weken geleden verkocht

jeroen109IIa

Berichtdoor jeroen109IIa » 15 Mar 2018, 10:10

Erik bedankt voor je heldere inzicht. TDC lijkt mij ook TDC of dit nu een diesel of een benzine motor is.
De pointer zou dan inderdaad dezelfde locatie moeten aanwijzen.
Hooguit is de afstand tot het vliegwiel verschillend. Maar hier is wel wat op te bedenken.
Mijn motor is van 1967. Ik heb ook geen merktekens op de krukaspulley. Het is inderdaad een goed idee om bij de krukaspully ook een pointer te plaatsen en merktekens (of alleen het 6 graden teken voor een octaangehalte tussen de 90 en 96) op de pully te maken. Bedankt voor deze tip Rudolf.

Heeft er iemand ervaring met schades door te vroege of te late ontsteking? Hoe precies komt heter met deze oudere motoren op aan?

Mijn laro rijdt zowel op benzine als op LPG. Benzine heeft een octaangehalte van 95 ron, LPG is te vergelijken met 100 ron. Zijn er LPG rijders onder ons die de ontsteking nog vroeger hebben gezet? Op bijvoorbeeld 7 of 8 graden? Of lekker op 6 graden laten staan?

Groeten Jeroen

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 15 Mar 2018, 11:02

Heeft er iemand ervaring met schades door te vroege of te late ontsteking? Hoe precies komt heter met deze oudere motoren op aan?

Mijn laro rijdt zowel op benzine als op LPG. Benzine heeft een octaangehalte van 95 ron, LPG is te vergelijken met 100 ron. Zijn er LPG rijders onder ons die de ontsteking nog vroeger hebben gezet? Op bijvoorbeeld 7 of 8 graden? Of lekker op 6 graden laten staan?

Groeten Jeroen

Meestal wordt de vervroeging hetzelfde gelaten, echter wanneer de motor alleen op gas zou werken dan kan je de ontsteking bij lagere toerentallen, (ongeveer tot 2500 tp/m) 15% vroeger zetten, rij je meer hogere toerentallen dan verdient een latere ontsteking á 15% de voorkeur. Bij langdurig snel rijden zou je een iets koudere graad bougie kunnen gebruiken om zo "high speed knock" wat motorschade veroorzaakt, te voorkomen. Dit kan optreden wanneer de samenstelling van het autogas door veel propeen een laag octaangehalte zou hebben. De normaal voorgeschreven bougies kan je beter blijven gebruiken wanneer veel stadsritten worden gereden en de motor wat olie verbruikt. Zo voorkom je vervuiling van de bougies.

Chris

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Mar 2018, 11:12

Dag Jeroen,

Als je het mooier dan ooit wilt maken dan zou je kunnen kijken naar een betere elektronische ontsteking.
Ik weet uit goede bron dat bijv. een 123-ignition (waar ik geen aandelen in heb) een oude motor ineen heel mooi rond laat lopen en je hebt daarbij ook de mogelijkheid om twee vervroegingskurves in te stellen, één voor LPG en één voor benzine.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”