Pakking Carterpan TD5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
def92

Pakking Carterpan TD5

Berichtdoor def92 » 10 Mar 2018, 17:22

Bij het vervangen van de pakking van het carter van een td5 staat er in de manual om RTC3254 (een of ander sealant) op 3 locaties te smeren nl. daar waar distributiedeksel aan het blok vastzit en bij de keering achter het vliegwiel.

Is dit nodig? Zoja, is een gewone vloeibare pakking voldoende?

groeten

Gerard4t

Re: Pakking Carterpan TD5

Berichtdoor Gerard4t » 10 Mar 2018, 17:45

Ik heb een keer de pakking vervangen, geen sealant gebruikt en toch lekvrij.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 10 Mar 2018, 19:37

Gerard4t schreef:Ik heb een keer de pakking vervangen, geen sealant gebruikt en toch lekvrij.

Tja, blijkbaar kan het zonder, maar Land Rover adviseert niet voor niets om een "vloeibare" pakking op siliconenbasis te gebruiken.
Mij dunkt dat een ander merk siliconen pakking ook kan voldoen. Wel alles goed schoonmaken/ontvetten.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 11 Mar 2018, 07:17

Ik denk ook niet dat ze het niet voor niets adviseren, maar ik wist het niet toen ik de nieuwe pakking ging plaatsen. Ik heb ook geen resten gevonden van vloeibare pakking.
Bij het kleppendeksel heb ik wel vloeibare pakking toegepast bij het halve maantje, maar daar lekt het al weer. Geen probleem, zo wordt de olie automatische ververst, als je het peil goed houdt. :lol:

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 19 Apr 2023, 07:32

@Gerard4t

Ik wil deze pakking ook gaan vervangen een dezer dagen, tegelijk met seals in de swivelbollen en nieuwe spoorstangkogels ed.
De spoorstang haal ik dus weg. Stuurstang ook ivm onderhoud.
Kan de carterpan er dan onderuit gehaald worden, of blijft die op de vooras liggen?

Groet Johan
Defender 130 2002

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Apr 2023, 09:32

JohanFreelander schreef:Ik wil deze pakking ook gaan vervangen een dezer dagen, tegelijk met seals in de swivelbollen en nieuwe spoorstangkogels ed.
De spoorstang haal ik dus weg. Stuurstang ook ivm onderhoud.
Kan de carterpan er dan onderuit gehaald worden, of blijft die op de vooras liggen?

De carterpan kan er zelfs onderuit zonder dat je spoorstang en stuurstang verwijdert.   Dwz, het ging gemakkelijk, maar dat was wel op een brug en ik kan me niet herinneren* of het nodig was de auto iets "uit" de veren te tillen.
  *  het was in de tijd van het beruchte pompboutje, dus een "eeuwigheid" geleden, dat ik erbij stond en zo nu en dan een handje hielp.

Groeten MarcS

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 19 Apr 2023, 11:01

Klopt, bij mijn Defender 110 kon de pan er zo af.
Ik heb wel van te voren een stuk karton gepakt en de carterpan nagetekend met gaten waar de bouten zitten. Zo kan je alle bouten opvolgorde houden; ze hebben verschillende lengten.
Bij mij had ik de pan er afgehaald om de bout van de oliepomp na te kijken of daar wel borgmiddel op was gebruikt, het bleek zo te zijn
Wat mij verder opviel was dat er maar heel weinig vuil op de bodem van de pan zat, niet meer dan een donker laagje.
Veel sleutelplezier!

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 19 Apr 2023, 12:06

Heren, dat is goed nieuws!

De mijne is net de 400K Km gepasseerd, dus de oliepompbout laat ik voor wat het is.
Ik hoop de auto wat meer lekvrij te krijgen, ik was bang dat als je alles van onder de auto moet doen het geen succesverhaal zou worden.
Ik ga inderdaad de afbeelding op karton tekenen en gaatjes erin boren.
Kan ik gelijk de volgorde van aanhalen op zetten. Die schijnt ook nauw te komen.

Bedankt!
Groet Johan
Defender 130 2002

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Apr 2023, 12:42

Gerard4t schreef:Bij mij had ik de pan er afgehaald om de bout van de oliepomp na te kijken of daar wel borgmiddel op was gebruikt, het bleek zo te zijn
Wat mij verder opviel was dat er maar heel weinig vuil op de bodem van de pan zat, niet meer dan een donker laagje.

Bij mij gen borgmiddel maar wel goed vast.   Ten gevolge van de controle zat ie daarna ook met borgmiddel vast.
Dat er later alsnog motorschade ontstond was de schuld van de berger.

Bij de mijne was het carter ook opvallend proper.   Het rotor-filter van de Td5 werkt kennelijk heel goed.

JohanFreelander schreef:Kan ik gelijk de volgorde van aanhalen op zetten. Die schijnt ook nauw te komen.

Wellicht is er in een eerder leven van deze Td5 niet goed op de montage van de carterpan gelet.
Ik herinner me een heel schone carterpan, ook van buiten.   Het is een groot ding en nogal licht, dus zou het maar zo zo kunnen zijn dat een minder nauwkeurig monteren tot een slechte passing leidt (of er was sprake van een wat eigenwijze pakking, die niet netjes recht gelegd is).   Het zag er zo uit dat het heel strak moest passen ... en dat deed het ook.
Mijn Td5 had wel wat olie-lekkage, maar dat kwam van hoger.

Groeten MarcS

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 19 Apr 2023, 19:03

Klinkt als monteren met wat langere draadeinden onder in het blok. Komt de carterpan precies op de juiste plek.
Bij mijn blok lekt de carterpakking en misschien de voorste krukaskeerring.
De andere mogelijkheden wel geëlimineerd denk ik.

Groet Johan
Defender 130 2002

Terug naar “Techniek”