TD5 Disco II 2002: Electronic Traction Control, werkt het?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Erik Peters

Re: TD5 Disco II 2002: Electronic Traction Control, werkt het?

Berichtdoor Erik Peters » 28 Feb 2018, 23:03

Landmarcs schreef:
Roger schreef:............... maar ik denk dat ik het verkeerd begreep, ik meende dat je een LSD in de tussenbak bedoelde, niet in de assen.
dan gaat mijn verhaal natuurlijk niet op. (minder in iedere geval). :D :D :D

Roger,

Erik bedoelt zo lijkt mij echt een LSD in de tussenbak.

Precies, netjes in de tussenbak op de plaats van het standaard (langs)diff. Al dan niet met een difflock, wat je alleen nodig zou hebben indien je cross-axle zou staan.
Alleen zijn ze momenteel uitverkocht en op de site van Ashcroft staat dat ze waarschijnlijk eind april een nieuwe zending krijgen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger

Berichtdoor Roger » 01 Mar 2018, 09:57

ok.
dan had ik het in eerste instantie toch goed gelezen en dan gaat mijn verhaal dus toch op.

:D :D

maar ik keek op de Ashcroft site en zag daar alleen de standaard LSD voor de Assen staan en dacht dat ik het verhaal dus verkeerd had begrepen.

dan ben ik ook wel in de markt voor zo'n upgrade eerlijk gezegd.

plaats je dat dan in de standaard behuizing van de tussenbak of moet ook de behuizing worden aangepast?

(aan de andere kant als je dan toch gaat sleutelen wellicht dan gelijk maar goed ook en een bedienbaar difflock plaatsen, hahaha)
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 01 Mar 2018, 10:34

Roger schreef:plaats je dat dan in de standaard behuizing van de tussenbak of moet ook de behuizing worden aangepast?

Naar ik begrepen heb, haal je het standaard Land Rover diff eruit, zet lagers over en je plaatst het nieuwe diff gewoon in de standaard behuizing, en als je ook al een sper had, dan plaats je die ook gewoon weer terug.

Waarschijnlijk heeft 'JoostKenya' ook zo'n ding in de tussenbak van zijn racer als ik de reviews op de site van Ashcroft bekijk.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Frank110V8

Berichtdoor Frank110V8 » 01 Mar 2018, 11:07

Land Rover was 20 jaar geleden zijn tijd ver vooruit en dacht met hun eerste generatie de middensper niet meer nodig te hebben. Helaas moet bij deze eerste generatie het wielsnelheids verschil vrij groot zijn voordat de TC in werking treed. Landrover SA was daarom not amused toen Andrew een slechte resentie over dit model gaf. Bij de Disco 3 en 4 is de techniek zoveel verbetert dat de TC inderdaad de difflock vrijwel kan overnemen. vandaar dat Andrew met de Disco 4 over een zeer moeilijk pad boven en beneden kwam.

Waarschijnlijk had je wel door die waterbak met ijs gekomen als je meer wielsnelheid had gehad. (Bagger)water tussen de remblokken is al niet echt bevorderlijk voor de remwerking en weinig wielsnelheid kan de TC niet verwerken. (Te veel wielsnelheid ook niet trouwens).
De tussenbak die je in je link hebt is ook een Disco 2 bak zonder middendiff sper. op de site van VIS landrover kan je de verschillen zien en ook een ombouwset. http://www.vislandrovers.nl/index.php/r ... 27lt230%27
Een bak van een Defender of Discovery 1 heeft het wel.

Succes
Landrover 110 3.9V8i met automaat verkocht,
Nu Defender110 TD5 camper

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 01 Mar 2018, 11:24

Frank110V8 schreef:De tussenbak die je in je link hebt is ook een Disco 2 bak zonder middendiff sper.

Als ik een foto van die bak bekijk, ben ik andere mening toegedaan.

Groet,

Erik.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Mar 2018, 11:45

Frank110V8 schreef:....
Helaas moet bij deze eerste generatie het wielsnelheids verschil vrij groot zijn voordat de TC in werking treed....

Daar ben ik het niet mee eens, praktijk ervaring en ook de verschillende beschrijvingen leren dat bij een kortstondig verschil tussen links en rechts (in de band-afdruk in de klei komt dat neer op ± 10-15 cm blokkeren) de ABS al werkt (dit bij remmen met een bescheiden gangetje). Zou het systeem nog vlotter ingrijpen dan krijg je een probleem bij een krappe bocht, dan gaat het alleen nog goed als ook de mate van insturen verrekend wordt.

Probleem met de ETC als pseudo-Diff-Lock oplossing is dat op het moment dat een wiel grip heeft en en andere doorslipt dat doorslippende wiel een rem-ingreep krijgt en wellicht weer grip vindt, maar tegelijk gaat er dan zoveel vermogen naar het wiel met grip dat dat zijn grip verliest. Verder is er als nadeel van de traction-control dat als die alsmaar moet remmen er ook motorvermogen "zoek" raakt.

Ik ken dit effect ook wel met mijn 110 met dus Diff-Lock ... je wilt bij gladheid soms geen ABS/ETC en soms zelfs Lock's op de gewone differentieels.
Gemiddeld is ABS/ETC echter uiterst effectief, een LSD zou de tussenbak nog beter maken ... en eventueel een LSD in de assen.
Gewone vaste sperren hebben natuurlijk een evident voordeel van het echt vaste, maar rijdend in de sneeuw of andere gladde omstandigheden zorgt echt gesperd er ook voor dat er bijna permanent een wiel moet "uitbreken" en dat kan dan net het verschil maken tussen rijden en glibberen.

Toch kwam ik met Michelin XPC banden, en dus vooral dankzij de ABS/ETC, een weg omhoog waar anderen echt meer nodig hadden (omlaag wilde je dan toch kettingen). En nu met echte winterbanden heb ik gekeken: de auto houdt grip op plekken waar ik mij niet staande houdt, zelfs met een wandelstok ga ik tegen de vlakte -- juist als je rustig rijdt en dus de wielsnelheidsverschillen laag houdt kan de traction-control ook genuanceerd ingrijpen (ik rijd dan wel met Diff-Lock zodat grip-problemen gereduceerd zijn tot de problemen per as).
En ... het gaat dus wel mis als je in diepere sneeuw rijdt met glibberige tussen- of onderlagen: dan heb je meer vermogen nodig en dan krijg je door de grotere wielspin-effecten ook grotere variatie in het vermogen op de wielen die wel grip hebben.

Groeten MarcS

Eelkes

Berichtdoor Eelkes » 01 Mar 2018, 11:47

Frank110V8 schreef:De tussenbak die je in je link hebt is ook een Disco 2 bak zonder middendiff sper.

Nee, sper zit er gewoon in:

Screen Shot 2018-03-01 at 11.40.49.jpg

En dit zegt Vis Landrovers over sperdifferentielen voor de Disco 2:
Screen Shot 2018-03-01 at 11.43.00.png
Land Rover Discovery 2 2002 TD5 Epsom Green 961/HAF

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Mar 2018, 11:52

Ohhh ... nu lees ik bij VIS :
    Sommige Discovery’s hebben een Borg-Warner tussenbak met ketting aandrijving. Deze is uitwisselbaar met de Borg-Warner van de Range-Rover Classic (zie onder). Let goed op de ingeslagen nummers.

Dus misschien, als VIS gelijk heeft, zou Mr Andrew St-Pierre White een klein puntje kunnen hebben (als uitzondering die de regel bevestigt)

Groeten MarcS

Frank110V8

Berichtdoor Frank110V8 » 01 Mar 2018, 14:21

Deze heeft inderdaad wel de interne delen.
Onderstaande vond ik op een zuid Afrikaans forum:
If the transfer box serial number starts with 41D or 42D then it has the CDL spigot.

If it the serial number starts with 61D, 62D, 69D or 70D then it doesn't have the CDL spigot.

LT230 without difflock.jpg
LT230 without difflock

LT230 with difflock.jpg
LT230 with difflock

Montage hendels D1 in D2 als alternatief op het VIS ombouwset: http://www.discovery2.co.uk/D1_to_D2_cdl.html
Bij deze ombouw is de bak wel lasting terug te plaatsen de Vis versie heft kabels ipv stangenstelsel.

In de video's waar Andrew naar verwijs vertelt de instructeur dat de Disco 4 in rockcrawl gevoeliger is. als in zand stand of weg stand.
https://www.youtube.com/watch?v=JIlQtB4 ... QgYYxu_ASJ
Landrover 110 3.9V8i met automaat verkocht,
Nu Defender110 TD5 camper

Terug naar “Techniek”