TD5 Disco II 2002: Electronic Traction Control, werkt het?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Waterrover
Beheerder

Re: TD5 Disco II 2002: Electronic Traction Control, werkt het?

Berichtdoor Waterrover » 28 Feb 2018, 11:23

Zelf rij ik met een D2-G4 versie (met fabrieks diff-lock). In de nu 14 jaar dat ik deze auto heb, heeft de TC het uitstekend gedaan. Het systeem heeft als voordeel dat je geen aandrijving strak kan draaien zoals bij gebruik van een diff-lock. Bij het beklimmen van steile hellingen was ik ook wel nieuwsgierig of dit uitsluitend met de TC kon, en meestal gaat dat prima. Deze grijpt automatisch in en remt het doorslaande wiel af. Echter met een combinatie van beide, diff-lock + TC haal je het maximum uit de tractie die de D2 je kan bieden. Dit in combinatie met een automaat werkt prima, het is dan mogelijk om zelfs heel langzaam met enkele centimeters vooruitgang ,een obstakel te nemen. (rock crawling) Dit is lastiger met een koppeling die je moet laten slippen. De D2 heeft overigens geen visco-koppeling, ook niet in de automaatbak!

Chris

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Feb 2018, 11:43

dormos schreef:Hoi Marc,

Ik lees wat jij schrijft, en ik hoor wat Andrew Saint Pierre White zegt, maar dat zegt mij niet zoveel. Ik heb niet echt de indruk dat jij vaak aan tussenbakken sleutelt, hooguit aan fietsen. Dan blijft het voor mij forum/internet wijsheid, en dan is vooralsnog zijn verhaal net zo valide als dat van jou.

Tja, je vraagt hoe het zit en vervolgens zegt het je niet zoveel.
Het klopt dat ik niet vaak aan tussenbakken sleutel ... maar of dat uitmaakt voor de correctheid van de antwoorden ... ik ken goede sleutelaars die niet echt weten waaraan ze sleutelen (nu ja, het is de vraag of het dan wel goede sleutelaars zijn), en wat betreft die sleutelaars: ook mbt fietsen wordt soms baarlijke nonsens uitgekraamd.
Je mag mij geloven - bijv. omdat ik kan lezen en daarbij een vervelend goed geheugen heb, of je gelooft mij niet, maar geloof dan alleen jezelf, zeker als "iedereen" zegt dat dat je ASPW niet moet geloven. Misschien, als je mij niet gelooft, kan je kijken wat anderen, bijv. Ashcroft, zeggen ... ik heb het even voor je opgezocht:

Identifying your Unit
    If you have a 5 speed Defender, Disco 1 or 2 or Range Rover classic pre 1989 you will have the LT230
    The Range Rover classics post 1989 and the P38 Range Rovers were fitted with the Borg Warner
het is dus nog iets anders als ik dacht (behoudens het kleine voorbehoud mbt de allereerste 110-en, daarvoor moet je diep in de Ashcroft-site zoeken).

dormos schreef:Waarom doen de automaatversies van de D2 het in het terrein dan zoveel beter dan de handbak?
Wie weet wat het verschil in tussenbak is tussen een automaat en handbak D2?

Een automaat doet het niet zoveel beter in het terrein ... dwz ... een handbak kan vrijwel hetzelfde alleen ligt het dan aan de bestuurder of hij de juiste keuzes maakt. Een automaat schakelt voor jou, en vaak vlotter als de beste coureur met een R380 kan halen, dat is de winst. Een klein verlies mbt de automaat is dat die niet weet wat een goede bestuurder ziet aankomen, een automaat anticipeert dus niet.
Verder ben ik nieuwsgierig wie kan vertellen wat het verschil tussen die tussenbakken is (want vlgs mijn info is er technisch gezien géén verschil).

Groeten MarcS

Roger

Berichtdoor Roger » 28 Feb 2018, 12:04

Maar zit er bij de automaat nu een difflock/visco in de tussenbak of kletst Andrew Saint Pierre White uit z'n nek?

Groet,

Hans

kletst uit zijn nek dus. ( niet mijn woorden)

er zit geen visco in tussenbak van een D2, hooguit een (al dan niet bedienbaar) mechanisch difflock, onafhankelijk of de hoofdbak automaat of handmatig is.

cheers
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Feb 2018, 13:03

Roger schreef:kletst uit zijn nek dus. ( niet mijn woorden)

Ik ben blij dat Roger bijval geeft ... voor je het weet wordt het een "referendum" ... en een referendum geeft beslist niet per sé de beste antwoorden, zelfs de meerderheid heeft lang niet altijd gelijk (dat zie je bijv. ook aan Trump, die overigens niet met een meerderheid gekozen is).
In het Frans (even aansluitend bij Roger's domicilie) zou je zeggen dat Mr Andrew Saint Pierre White het warme water niet heeft uitgevonden.

Groeten MarcS

Roger

Berichtdoor Roger » 28 Feb 2018, 13:25

:D

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 28 Feb 2018, 15:56

Eelkes schreef:Ik probeer eerst maar eens een tussenbak met diff lock op de kop te tikken, of een upgrade setje te bestellen bij Ashcroft.

En ik zag net op de site van Ashcroft dat ze ook een automatisch slipdifferentieel leveren voor in de tussenbak (Ashcroft LT230 ATB Diff), ten minste als ze weer voorradig zijn. Momenteel zijn ze op. Niet dat je je dan helemaal zonder sper kunt redden (in geval van cross-axle), maar ook hier kan de standaard sper ingebouwd/gebruikt worden. Met name op wisselende ondergronden (en hogere snelheden) schijn je een beter voertuig gedrag te krijgen.

Groet,

Erik.

p.s. en veel minder speling in de aandrijflijn na verloop van tijd (door het verslijten van de bronzen schijfjes in het originele diff.).
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger

Berichtdoor Roger » 28 Feb 2018, 17:02

dat zou een leuke tussenoplossing zijn waarbij je niet je middenconsole en pookje hoeft te verwijderen en aan te passen.
het is op zich niet dramatisch om dat te doen, maar er is wel altijd risico dat je iets breekt of beschadigt zodra je hard plastic delen moet verwijderen.
bovendien moet je iets van 14 popnagels uitboren, slijpen en een nieuw setje mbt pookje en kabel, plus in veel gevallen het inwendig deel van je tussenbak aanschaffen.

derhalve wellicht iets goedkoper misschien ook, zeker als je het moet uitbesteden.

ik zou zelf toch nog steeds de voorkeur aan een handmatig en dus rigide tussendif geven.

Roger
D2 TD5 2004 automaat

Roger

Berichtdoor Roger » 28 Feb 2018, 17:11

............... maar ik denk dat ik het verkeerd begreep, ik meende dat je een LSD in de tussenbak bedoelde, niet in de assen.
dan gaat mijn verhaal natuurlijk niet op. (minder in iedere geval). :D :D :D

Roger
D2 TD5 2004 automaat

Eelkes

Berichtdoor Eelkes » 28 Feb 2018, 17:23

Zo'n automatisch slipdiff is ook erg mooi, dank voor het attenderen, wist dat niet.

Nu heb ik even deze op het oog Gereviseerde LT230 1.2 TD5 Discovery tussenbak, heb even met de verkoper gesproken, hij wist niet precies wanneer en door wie de bak gereviseerd was. Maar daar is de prijs ook naar.
Wat Roger zegt, het is weer veel inbouwwerk, dat zou iets eenvoudiger zijn met die ATB Diff van Ashcroft.... Lastige keuze.
Land Rover Discovery 2 2002 TD5 Epsom Green 961/HAF

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Feb 2018, 18:47

Roger schreef:............... maar ik denk dat ik het verkeerd begreep, ik meende dat je een LSD in de tussenbak bedoelde, niet in de assen.
dan gaat mijn verhaal natuurlijk niet op. (minder in iedere geval). :D :D :D

Roger,

Erik bedoelt zo lijkt mij echt een LSD in de tussenbak.
En ... mij lijkt het een erg goede up-grade, zelfs voor een tussenbak die al wel een bedienbaar Diff-Lock heeft.
Zelfs als je niet racet dan is in bijv. sneeuw de keuze wel; of niet "Lock-en" een lastige. Met Diff-Lock krijg je een mooie "vaste" aandrijving naar beide assen maar ook gegarandeerd wielslip bij iedere bocht. Je zou dan het liefst een bescheiden percentage voorwielsip willen zodat de voorwielen net iets beter trekken. Met een LSD draait alles netjes mee zolang er geen extreme verschillen zijn en zijn ze er wel dan houdt je tractie.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”