Bij het vervangen van de brandplaatjes en de O-ringen heb ik de tuimelaaras (rocker shaft) losgemaakt. Netjes volgens de handleiding nieuwe bouten gekocht (LYG101510) en deze met 33 Nm vastgezet, om en om. Althans, ik dacht het met 33 Nm te doen.....
Een bout brak af, volgens de wet van Murphy natuurlijk de achterste, en een stukje bleef in de cilinderkop zitten. Ik zag het al voor me om de hele cilinderkop te moeten verwijderen, maar gelukkig is het mij gelukt door voorzichtig plannen en het juiste gereedschap.
Eerst een geleide-asje gemaakt met een diameter van 8 mm, een binnendiameter van 5.1mm en een lengte van 5cm. Hierdoor kon ik met een linksdraaiende metaalboor van 5mm precies in het midden van het achtergebleven stukje een gat boren met een haakse boormachine. Stap voor stap boren en de spaanders met een magneet verwijderen, je wilt niet dat die in je kop achterblijven.
Vervolgens een linksdraaiende tap erin geslagen voorzichtig. Met een beetje kracht kwam het stukje eruit!

De afgebroken bout...

En gelukkig, hij kwam eruit!

De boosdoener.

Moraal van het verhaal, controleer je momentsleutel of hij ook echt op 33 Nm staat en niet op 83 Nm!