Weet iemand het aanspanmoment voor de 3 bouten van de achterste schokdemper bracket die aan het chassis zit? Dit is voor een defender td5.
groeten
Aanspankoppel achterste schokdemper bracket
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Aanspankoppel achterste schokdemper bracket
Ik weet zo niet of het M10 of M12 bouten zijn (dan moet ik onder de auto gaan meten en het is donker). De bouten hebben hoogstwaarschijnlijk een kwaliteit van 8,8 met een standaard spoed (M10 x 1,5 of M12 x 1,75). Bij voorkeur nieuwe borgmoeren gebruiken.
Het aantrekkoppel wordt niet specifiek vermeld in het werkplaatshandboek, dus kun je uitgaan van standaard waarden en die kun je in deze tabel vinden.
Groet,
Erik.
Het aantrekkoppel wordt niet specifiek vermeld in het werkplaatshandboek, dus kun je uitgaan van standaard waarden en die kun je in deze tabel vinden.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: Aanspankoppel achterste schokdemper bracket
Erik,
Bouten zijn M10 * 1.5.
Heb ergens gelezen dat dit 44 Nm moet zijn en dit komt in de buurt van de tabel.
Nu vraag ik dit aangezien ik bout op 30 Nm had aangetrokken (met 30 mm rondel, veerrondel en nieuwe moer) en het chassis plaatselijk begon in te deuken : zie foto.
Dit is een nieuw chassis van Richards chassis...
Op oud chassis ook eens geprobeerd. Ook hier deukt het iets wat in...
groeten
Bouten zijn M10 * 1.5.
Heb ergens gelezen dat dit 44 Nm moet zijn en dit komt in de buurt van de tabel.
Nu vraag ik dit aangezien ik bout op 30 Nm had aangetrokken (met 30 mm rondel, veerrondel en nieuwe moer) en het chassis plaatselijk begon in te deuken : zie foto.
Dit is een nieuw chassis van Richards chassis...
Op oud chassis ook eens geprobeerd. Ook hier deukt het iets wat in...
groeten
Erik Peters schreef:Ik weet zo niet of het M10 of M12 bouten zijn (dan moet ik onder de auto gaan meten en het is donker). De bouten hebben hoogstwaarschijnlijk een kwaliteit van 8,8 met een standaard spoed (M10 x 1,5 of M12 x 1,75). Bij voorkeur nieuwe borgmoeren gebruiken.
Het aantrekkoppel wordt niet specifiek vermeld in het werkplaatshandboek, dus kun je uitgaan van standaard waarden en die kun je in deze tabel vinden.
Groet,
Erik.
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Aanspankoppel achterste schokdemper bracket
In de tabel staan de maximale waarden, dus het kan maar zo ietsje minder zijn.def92 schreef:Heb ergens gelezen dat dit 44 Nm moet zijn en dit komt in de buurt van de tabel.
In het chassis zitten halfronde afstandhouders. Bij gebruik van grotere en dikkere schijven heb je kans dat de buitenkant (van de schijf) wel net draagt op het halfronde binnendeel, waardoor je de plaat niet naar binnen (en het schijfje niet krom) trekt. Mooier is het om een buisje in het (iets vergrote) gat te lassen. Maar dat wil met een verzinkt chassis wat moeilijker.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: Aanspankoppel achterste schokdemper bracket
Ik was gisteren al op zoek gegaan naar dikkere en grotere schijven. grootste dat ik vond was M10 30 MMBuitendiameter en 2.5mm Dik. Rondel Trok nog krom. 2 op elkaar was iets beter. Ik denk dat Spacer van M10 x 35 x 5mm dik wel moet werken. Maar die zijn natuurlijk weer niet overal te vinden.
Als dit nog niet lukt, gat groter boren en buisje in plaatsen. Lassen is in principe toch niet nodig?
Alvast bedankt voor je feedback!
Als dit nog niet lukt, gat groter boren en buisje in plaatsen. Lassen is in principe toch niet nodig?
Alvast bedankt voor je feedback!
Erik Peters schreef:In de tabel staan de maximale waarden, dus het kan maar zo ietsje minder zijn.def92 schreef:Heb ergens gelezen dat dit 44 Nm moet zijn en dit komt in de buurt van de tabel.
In het chassis zitten halfronde afstandhouders. Bij gebruik van grotere en dikkere schijven heb je kans dat de buitenkant (van de schijf) wel net draagt op het halfronde binnendeel, waardoor je de plaat niet naar binnen (en het schijfje niet krom) trekt. Mooier is het om een buisje in het (iets vergrote) gat te lassen. Maar dat wil met een verzinkt chassis wat moeilijker.
Groet,
Erik.
Re: Aanspankoppel achterste schokdemper bracket
Daar hoort volgens mij een buisje in gelast te zitten
Ook een mooie boel; heb je een mooi gegalvaniseerd chassis, doe je het mooi verven en dan raakt het zo beschadigd!
Probeer anders langere bouten en een dikke schetsplaat ertussen, zodat het chassis niet indeukt en je meer "vlees" hebt voor het opvangen van de krachten.
Probeer anders langere bouten en een dikke schetsplaat ertussen, zodat het chassis niet indeukt en je meer "vlees" hebt voor het opvangen van de krachten.
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Aanspankoppel achterste schokdemper bracket
conny schreef:Daar hoort volgens mij een buisje in gelast te zitten![]()
Volgens mij niet. In het chassis zit een krom gebogen plaat als 'afstandhouder', alleen is die kromming zo ruim dat je wel een plaat/schijf van 5 cm diameter nodig hebt.
def92 schreef:Als dit nog niet lukt, gat groter boren en buisje in plaatsen. Lassen is in principe toch niet nodig?
Aan de buitenkant in ieder geval niet, daar laat je het buisje gewoon tegen de chassisplaat aan komen. Aan de binnenkant is het misschien voor de krachtverdeling beter van wel, maar zoals gezegd zink last moeilijk, en als je het gat op de exacte buitenmaat van het buisje boort kan het misschien wel zonder lassen.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Aanspankoppel achterste schokdemper bracket
Zit het met een los buisje uiteindelijk niet gewoon los.
Een eventuele ring aan de achterkant "hamert" op het chassis zodat er steeds meer ruimte komt.
Blijft een "foute" constructie, zo zonder serieuze afstand-houder of ingelaste buis.
NB Een te goed passend buisje heeft weer als risico dat de bouten vastroesten.
Goeten MarcS
Een eventuele ring aan de achterkant "hamert" op het chassis zodat er steeds meer ruimte komt.
Blijft een "foute" constructie, zo zonder serieuze afstand-houder of ingelaste buis.
NB Een te goed passend buisje heeft weer als risico dat de bouten vastroesten.
Goeten MarcS
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten