LARO 109 rijdend maken

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Xander65

LARO 109 rijdend maken

Berichtdoor Xander65 » 15 Feb 2018, 16:16

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, samen met mijn LARO Estate 109 bj80 met een benzine 2.3 motor. (dit is toch een serie3?)
Deze LARO heeft een harde chassis maar bumpy plaatwerk, op veel plekken zit een dikke laag plamuur.
Deze laat ik vooralsnog even zitten, ik wil eerst er een tijdje mee rijden , de auto heeft zoveel charme dat er met een gedeukte uiterlijk ook rond te toeren is.
Omdat de (hulp) koppelingscylinder (met de "drive-pin") in het geheel vast gekoekt was heb ik de motor en versnelling bak eruit gehaald omdat ik anders de koppelingscylinder niet meer gemonteerd kreeg.
Nu alles eruit is vraag ik me af wat ik het best kan doen? welke onderdelen en/of slijtdelen kan ik het best vervangen of preventief repareren?
De bedoeling is dat technisch betrouwbaar auto heb om daar een 2 jaar mee rond te rijden, daarna wil ik graag de auto verder restaureren.
De motor draait verder goed maar ik heb verder nog niet met de auto kunnen rijden.
Alle tips zijn welkom, bedankt alvast.
Gr Xander

Erik Peters

Re: LARO 109 rijdend maken

Berichtdoor Erik Peters » 15 Feb 2018, 20:01

Ja, een 109 uit 1980 is een series III.

Ben je van plan om over twee jaar weer de motor en transmissie eruit te halen, of laat je die dan lekker zitten tijdens de restauratie?
Als de koppelingsplaat nog voldoende dikte heeft kun je daar nog wel 2 jaar mee rijden. Wel even controleren of de koppelingsplaat niet vast 'geplakt/geroest' zit aan het vliegwiel en/of drukgroep. Als de auto lang heeft stilgestaan kan dat voorkomen.

Als je alles gewoon wilt laten zitten, dan is het misschien wijs om nu de koppelingsplaat, drukgroep en druklager te vervangen en eventueel de bedieningsgaffel (of daar een plaatje achterlassen zodat je er niet 'doorheen' trapt als het scharnierpunt dun is geworden), alhoewel ik bij mijn Series III (1973) in 12 jaar tijd geen gaffel vervangen heb.

Toen ik in 2008 de motor uit mijn 300 Tdi heb gehaald om goed bij het verbrandde schutbord te kunnen komen, heb ik, nadat ik even naar de dikte van de koppelingsplaat had gekeken, de motor er zo weer ingehangen. Nu zo langzamerhand (na 20 jaar) wordt het tijd om de koppeling te vervangen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

thor_mathieu

Berichtdoor thor_mathieu » 16 Feb 2018, 07:35

check ook je motorolie (filter) en vul je transmissie als dat nodig is
loop alles smeer nippels na en vergeet niet je assen te vullen

dat zal het zaakje ook soepeler laten lopen
1974 Series 2a 109"

Xander65

Berichtdoor Xander65 » 19 Feb 2018, 15:05

dank voor jullie reacties.
Als ik hem ga restaureren ben ik wel van plan om het helemaal te strippen, dus ook motor, versnellingsbak, assen , etc, etc, alles wat aan de chassis geschroefd zit. Ik moet daarna ook de huid restaureren, veel aluminium is nu ingedeukt en zit een dikke laag plamuur op.
Ik heb in de auto nu de bodemplaten weggehaald, de motor en versnellingsbak eruit getakeld, dus alles is nu open.
Ik ga in ieder geval koppelingsplaat, drukgroep en druklager vervangen, zit nu allemaal vastgekoekt.
De bedieningsgaffel is ook de reden waarom ik de koppeling eruit moest halen, de gaffel was uit de hulpkoppeling gevallen en is er in gemonteerde toestand niet meer terug in te krijgen.
Ik ben op zoek of er ook nog tips zijn om dan bv. ook electra, (benzine) leidingen, koelsysteem onderdelen,stuuronderdelen, etc,etc te vervangen cq. na te kijken, schoon maken, etc?
Het gaat er dus vooralsnog om dat ik 2 jaar betrouwbaar kan rijden, dus alle tips zijn welkom.

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 19 Feb 2018, 17:18

hmm 2 jaar betrouwbaar rijden met een series? succes :P

Met electra, kijk of je overal goede massa hebt. Bij een oudere landrover kan dat nog wel eens problematisch zijn en dan een storing najagen is nogal een klus. Alu en staal koud op elkaar geeft wat aparte effecten met corrosie en electrische weerstand als gevolg (ben zelf erg blij met extra massa draden naar alle hoeken van mijn 109)

verder kijk goed naar speling op alle draaiende delen en wordt goede vriendjes met een oliekan en een vetspuit. Speling in het stuurhuis is ook een redelijk aparte hobby. In beperkte mate is dat bij te stellen zoals in het handboek staat, maar eenmaal wat aan het slijten, ligt een kostbare revisie op de loer. Zelf doen of een gereviseerd vervangingsstuurhuis halen loopt qua kosten wenig uit elkaar. Het is niet perse een moeilijke klus, maar de onderdelen zijn misschien wat lastig aan te komen.

succes :)
Fenna
Afbeelding

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Feb 2018, 19:07

Tja, de Phoenix van Fenna staat al minstens twee jaar heel geduldig en betrouwbaar te wachten op zijn herrijzenis.
Hopen dat dat geduld wordt verzilverd met vele jaren van betrouwbaar rijden.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 19 Feb 2018, 19:15

fenix2 schreef:hmm 2 jaar betrouwbaar rijden met een series? succes :P

Dat kan wel, maar je hoeft er niet op te rekenen dat je in die twee jaar niks hoeft te doen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”