sleepoog / jate ring

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: sleepoog / jate ring

Berichtdoor Landmarcs » 02 Feb 2018, 16:44

marcanon schreef:zit er nog verschil in het soort date ring

Dag "marcanon",

Die dingen heten JATE-ring (en dat JATE komt van: Joint Air Transport Establishment ).

Het verschil tussen de verschillende varianten is wat je ziet ... en bovendien: de mooi gebogen zijn (of komen over een met) de originele.

Let op dat er afhankelijk waar je de "ring" wilt monteren verschillende breedte-maten zijn.

Als je heel precies bent zou je het chassis willen versterken ... maar achter moet dan ook de tank "even" opzij.
Dus zijn de meesten niet "heel precies", en zolang je niet heel lomp gaat rukken gaat het meestal goed.

Vóór moet je ook even kijken naar de eventueel aanwezige stuurstangbeschermplaat. Sommige platen zitten danig in de weg voor JATE-rings.
Heb je nog geen stuurstangbeschermplaat dan denk ik dat die aanbevelenswaardig is, dan kan je eventueel ook kijken naar eentje met ogen.   Persoonlijk zou ik er eentje zoeken die goed breed is - zoals beide onderstaande - en liefst eentje die dicht op de stuurstang zit (opdat die stuurstang ook echt beschermd wordt. Er zijn er ook die in het Frans ook wel "ski" genoemd worden, platen die dicht onder de bumper beginnen (en dus meer "looks" met zich meebrengen ... soms houden die ruim vóór de te beschermen stuurstang op: zulke platen zijn mijns inziens vooral bedoeld voor het visuele effect.

Stuurstangbeschermplaat.jpg
    Standaard Defender + imitatie JATE

Stuurstangbescherming Mariniers.jpg
    Mariniers Defender + Military grade bumper

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 02 Feb 2018, 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.

marcanon

Berichtdoor marcanon » 02 Feb 2018, 17:04

Dag MarcS,

Dat ze jate ringen heten dat wist ik al wel, maar de spellingcorrectie wist het niet. (ik heb de tekst maar even aangepast voordat ik nog mee op date gevraagd wordt)
Mogelijk toch maar eerst dan maar naar een stuurstangbeschermingsplaat kijken die ook geschikt is voor sleepogen.

gr marco
Land Rover Defender 110 X-Tech 2,4d 2009 Fire edition

ppw

Berichtdoor ppw » 02 Feb 2018, 17:41

zijn er plenty... en ook niet de hoofdprijs....http://www.paddockspares.com/off-road/u ... inium.html
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Feb 2018, 18:53

ppw schreef:zijn er plenty... en ook niet de hoofdprijs....http://www.paddockspares.com/off-road/u ... inium.html

Ja. ja, ze zijn er wel, misschien ook "plenty", maar deze voldoen zo te zien niet aan mijn criterium: dicht op de stuurstang.
Ik heb zelfs de indruk dat deze als een onhandig grond-anker (of minstens als schraper) kan gaan werken als je achteruit gaat.

Bovendien vraag ik me af of je voor zo'n plaat niet beter af bent met staal.
De gewichtswinst van aluminium ben je snel kwijt door de grotere dikte die nodig is om een minimum stevigheid te hebben.

O ja, op zuiver intuïtie prefereer ik ook liever een beschermplaat met steunen die aan de buitenzijde van het chassis zitten.
Mij lijken de langere vrije einden links en rechts bij steunen aan de binnenzijde een stuk kwetsbaarder.
Ja daartegenover komt dan de kwetsbaarheid van de plaat tussen de twee steunen ... maar die lijkt mij toch kleiner.

Groeten MarcS

ppw

Berichtdoor ppw » 02 Feb 2018, 19:31

volgens mij is ideale stuurstangbeschermer een U profiel .... :mrgreen: :mrgreen: kan 'm even niet vinden, maar is zoiets, ( ik heb een simpelere versie)aan de voorkant dan... achter ook zoiets als diff beschermer... ;)
Afbeelding
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 02 Feb 2018, 19:59

Er is wel iets verschil tussen de stuurstang die voor de vooras zit (wat hoger en waar de stuurdemper aan vast zit) en de spoorstang, die achter de vooras en net iets onder de vooras uit steekt. Die laatste wil nog wel eens krom, tenminste dat is mij met mijn 300 Tdi wel eens gebeurt. Ook zat daar nog een aluminium U-profiel (NRC9713) onderaan de staart van het differentieel, met als gevolg dat de spoorstang daar langs schuurde.
@ ppw; je bedoelt NRC9713 naar ik aanneem (Nu QEU101060).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

ppw

Berichtdoor ppw » 02 Feb 2018, 20:16

Erik Peters schreef:Er is wel iets verschil tussen de stuurstang die voor de vooras zit (wat hoger en waar de stuurdemper aan vast zit) en de spoorstang, die achter de vooras en net iets onder de vooras uit steekt. Die laatste wil nog wel eens krom, tenminste dat is mij met mijn 300 Tdi wel eens gebeurt. Ook zat daar nog een aluminium U-profiel (NRC9713) onderaan de staart van het differentieel, met als gevolg dat de spoorstang daar langs schuurde.
@ ppw; je bedoelt NRC9713 naar ik aanneem (Nu QEU101060).

Groet,

Erik.

yup.... weet niet of je alaska off road warriors hebt gezien... met een sukkel in een rare combi 90.... die wel heel alaska door tuft, maar strand omdat hij deze ( MUST! in mijn ogen) simpele bescherming mist.... besides... snap niet dat het er niet standaard op zit...
maar ik heb dus een U profiel om m'n stuurstang.... niet spoorstang...en is geen alu..... maar gewoon gietijzer U profiel.... :mrgreen:
― Robert Downey Jr.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Feb 2018, 20:21

Ter bescherming van de spoorstang bestaan er ook nog kokers die aan de vooras en de twee hockey-sticks hun steun vinden*.
Een of twee nadelen: 1º Raakt de spoorstang alsnog krom dan loopt het ook direct goed aan, 2º De voor-stabilisator-stang zit meestal/altijd in de weg en zal dan moeten vervallen.
Er is een andere oplossing - je ziet 'm op mijn mariniers-foto: Een as-brede beschermplaat onder de vooras (met een bult voor het differentieel.
Ook hier weer "ieder voordeel hep se nadeel": Zo'n plaat beschermt veel maar schept ook veel modder mee ... en de bodemvrijheid is kleiner, met wat pech zuigt de vooras zich lekker vast in de klei, moet je daarna nog harder sjorren om de auto los te krijgen (want uitgraven is ook zo wat).

Groeten MarcS

PS Vlgs mij zit er standaard zo'n spoorstang-beugeltje op het differentieel, het zat althans op mijn Td5 en nu ook weer op de Puma.
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 02 Feb 2018, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 02 Feb 2018, 20:34

ppw schreef:besides... snap niet dat het er niet standaard op zit...

Op alle 110's die ik (gehad) heb (zat) zit zo'n ding, dus ik weet niet anders of het is standaard. Misschien alleen standaard op een (110) stationwagon??
De 90 van kennissen had het niet en na een ontmoeting met een dikke beuk stond de spoorstang onder een hoek van 90 graden.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

ppw

Berichtdoor ppw » 02 Feb 2018, 20:42

aha.... voor zover ik weet ( en in ben uiteraard beperkt in mijn kunde.... :mrgreen: :roll: ) zat dat op oudere modellen niet...
en ik heb liever een sturende 110 die welliswaar vast zit... maar dat komt wel weer goed... met lieren/klapblokken enz. en verder rijden.... kromme stuurstang is einde oefening.... ( al heb ik voor komend bikkelweekend reserve bij me.... :? :roll: ) verleden jaar bij min 5 de Wolf van m'n zwager mogen fixen door de off road skills van m'n zusje... :roll: :? :mrgreen: :mrgreen: )
― Robert Downey Jr.

Terug naar “Techniek”