Heren,
Betreffende een defender td5:
Vandaag de krukas hoofd lagerkappen gedemonteerd voor het vervangen van de krukas lager schalen.
De lagerkappen hebben een referentienummer zodat deze gemonteerd worden op de juiste plek. De manual zegt het volgende:
Check that cylinder reference number is on each main bearing cap. Make suitable alignment marks between each main bearing cap and cylinder block.
Dit laatste (markering tussen hoofdlagerkap en cilinderblok) heb ik echter niet gemaakt. Voor degene die de lagerschalen van een td5 al eens vervangen hebben, maken jullie deze markering of gewoon zorgen dat lagerkap gemonteerd wordt volgens referentienummer?
groeten
Krukas Hoofd lagerkap Defender td5 Montage
- Erik Peters
Re: Krukas Hoofd lagerkap Defender td5 Montage
Waarschijnlijk is het mogelijk, maar niet wenselijk, om de lagerkappen andersom te monteren, ook al heb je referentienummer 1 bij hoofdlager 1. Ik vermoed dat je daarom een merkteken aan dient te brengen.
Maar een Td5 motor heb ik nog niet los gehad, dus meer kan ik er niet over zeggen.
Groet,
Erik.
Maar een Td5 motor heb ik nog niet los gehad, dus meer kan ik er niet over zeggen.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Oke,
indien dit de reden is voor het merkteken dan ben ik geholpen aangezien ik een foto had genomen hoe de kappen gemonteerd zaten.
groeten
indien dit de reden is voor het merkteken dan ben ik geholpen aangezien ik een foto had genomen hoe de kappen gemonteerd zaten.
groeten
Erik Peters schreef:Waarschijnlijk is het mogelijk, maar niet wenselijk, om de lagerkappen andersom te monteren, ook al heb je referentienummer 1 bij hoofdlager 1. Ik vermoed dat je daarom een merkteken aan dient te brengen.
Groet,
Erik.
Ik weet niet of dit bij TD5 ook zo is maar je hebt drijfstangen met lagerkappen die op het pasvlak gebroken zijn (bewust, is een techniek) tijdens het productieproces om een zo goed mogelijke passing te garanderen.
Zulke lagerkappen mag je dus niet 180 graden verdraaid monteren omdat dan de pasvlakken absoluut niet meer overeenkomen.
Maar als je, zoals je al aangeeft, foto's hebt gemaakt dan is merkteken zetten eigenlijk overbodig, mits je de foto's niet kwijtraakt voor je gaat monteren natuurlijk.
Merktekens zetten is eigenlijk de ouderwetse methode om te weten hoe iets gemonteerd zat en om ze correct terug te kunnen plaatsen.
Foto is de moderne variant.
Gert-Jan.
Zulke lagerkappen mag je dus niet 180 graden verdraaid monteren omdat dan de pasvlakken absoluut niet meer overeenkomen.
Maar als je, zoals je al aangeeft, foto's hebt gemaakt dan is merkteken zetten eigenlijk overbodig, mits je de foto's niet kwijtraakt voor je gaat monteren natuurlijk.
Merktekens zetten is eigenlijk de ouderwetse methode om te weten hoe iets gemonteerd zat en om ze correct terug te kunnen plaatsen.
Foto is de moderne variant.
Gert-Jan.
Crazy-G schreef:Foto is de moderne variant.
Gert-Jan.
Mits je op de foto ook daadwerkelijk kunt zien of de kan al dan niet 180 gedraaid is. Bij mijn motort zijn die kappen 100% symmetrisch en zonder merkteken is dus niet te zien of ze goed of gedraaid teruggezet worden....
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
lrseries3 schreef:indien dit de reden is voor het merkteken dan ben ik geholpen aangezien ik een foto had genomen hoe de kappen gemonteerd zaten.
Blijkbaar gaat dat goed komen . . . . . . als er een ref nummer op staat kun je vast op de foto zien hoe die om gemonteerd c.q. leesbaar was en heb je je orientatie.
Anders wordt het een gevalletje 50% kans
Gert-Jan.
Aangezien het voor een TD5 is en de lagerkappen genummerd zijn, is een foto nemen genoeg om ze correct terug te plaatsen.
Dit is dan ook gebeurd.
groeten
Dit is dan ook gebeurd.
groeten