Hallo, sinds kort hoor ik bij mijn defender td5 uit 2003 bij het intrappen van de koppeling een vreemd zacht licht schrapend geluid alsof er delen langs elkaar lopen of schuren. Het geluid is weg als ie in zijn versnelling staat en je er mee rijdt. Als ik tijdens het rijden de koppeling licht intrap hoor ik het geluid ook weer. Bij stilstand stationair laten draaien is het geluid er niet maar zodra ik de koppeling induw komt het weer naar voren.
Heeft iemand een idee waar dit geluid vandaan zou kunnen komen?
Groet, Sven
Defender TD5 2003: Vreemd geluid bij ontkoppelen
-
Landmarcs
Re: Defender TD5 2003: Vreemd geluid bij ontkoppelen
Dag Sven,
Misschien is het het dual-mass vliegwiel. Dit vliegwiel wil weleens desintegreren ... dan wordt het dus dual-mess.
Groeten MarcS
Misschien is het het dual-mass vliegwiel. Dit vliegwiel wil weleens desintegreren ... dan wordt het dus dual-mess.
Groeten MarcS
-
Disco RonL
op zich knap dat je dat geluid hoort in een defender tijdens rijden, goede nieuws is dat het niet in de aandrijving cq versnellingsbaken zit.
het lijk op de de druklager waarmee je de koppelingsdrukgroep indrukt. is niet zo erg, ik hoor dat al jaren in mn disco. om dit te vervangen moet de versnellingsbak eraf (of een stuk naar achteren). als je dat gaat doen vervang dan gelijk de drukgroep/koppelingsplaat.
het lijk op de de druklager waarmee je de koppelingsdrukgroep indrukt. is niet zo erg, ik hoor dat al jaren in mn disco. om dit te vervangen moet de versnellingsbak eraf (of een stuk naar achteren). als je dat gaat doen vervang dan gelijk de drukgroep/koppelingsplaat.
The difference between men and boys is the price of their toys 
Groetjes Ronald - Disco 300TDi 97 (verkocht)
Disco 2 TD5 2004
- Erik Peters
De mijne heeft het ook zo af en toe, en steeds vaker (een kreunend geluid bij het op laten komen van de koppeling). Volgens mij is het het toplager dat je hoort, althans het draaien van de prise-as in het vermoedelijk uitgedroogde bronzen lagerbusje.
Het zal wel deels samenhangen met het twee-massa vliegwiel, dat wat meer speling heeft gekregen in de loop der jaren, waardoor bij het op laten komen van de koppeling de prise-as soms iets 'uit het midden komt' en sterker tegen het toplager wordt 'gedrukt'.
Groet,
Erik.
P.S. Mijn 300 Tdi is ouder en heeft meer kilometers, maar daar hoor je het gekreun niet (en daar zit ook een prise-as in een bronzen toplager).
En een Td5 van kennissen maakte heel veel herrie; zo erg dat de omstanders omkeken om te zien wat er gebeurde.
Het zal wel deels samenhangen met het twee-massa vliegwiel, dat wat meer speling heeft gekregen in de loop der jaren, waardoor bij het op laten komen van de koppeling de prise-as soms iets 'uit het midden komt' en sterker tegen het toplager wordt 'gedrukt'.
Groet,
Erik.
P.S. Mijn 300 Tdi is ouder en heeft meer kilometers, maar daar hoor je het gekreun niet (en daar zit ook een prise-as in een bronzen toplager).
En een Td5 van kennissen maakte heel veel herrie; zo erg dat de omstanders omkeken om te zien wat er gebeurde.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Alvast bedankt voor de reacties,
dat van het toplager en de prise-as heb ik al eerder gehoord. Het is namelijk al sinds ik de defender heb (klein jaartje) al zo dat hij bij koud weer bij het starten heel even flink krast en kreunt maar dat is na pakweg 1 km rijden in de koudere seizoenen van het jaar altijd weg. In de zomer hoor je niks en kan je gewoon wegrijden zonder bijgeluiden. Bij warme motor hoor je nooit iets ook niet als het koud is.
Het geluid wat er nu bij is gekomen klinkt toch veel zachter en anders.....een meer zoemend geluid, beetje als een electro motortje en ook bij warme motor. Als je het koppelingspedaal half indrukt en ook het gaspedaal af en toe in drukt verandert het geluid ook mee in toonhoogte... Het hardere krassen van het toplager klinkt heel anders, dat ken ik inmiddels
Zou het nog iets anders kunnen zijn dan het toplager/koppelingsplaten?
dat van het toplager en de prise-as heb ik al eerder gehoord. Het is namelijk al sinds ik de defender heb (klein jaartje) al zo dat hij bij koud weer bij het starten heel even flink krast en kreunt maar dat is na pakweg 1 km rijden in de koudere seizoenen van het jaar altijd weg. In de zomer hoor je niks en kan je gewoon wegrijden zonder bijgeluiden. Bij warme motor hoor je nooit iets ook niet als het koud is.
Het geluid wat er nu bij is gekomen klinkt toch veel zachter en anders.....een meer zoemend geluid, beetje als een electro motortje en ook bij warme motor. Als je het koppelingspedaal half indrukt en ook het gaspedaal af en toe in drukt verandert het geluid ook mee in toonhoogte... Het hardere krassen van het toplager klinkt heel anders, dat ken ik inmiddels
Zou het nog iets anders kunnen zijn dan het toplager/koppelingsplaten?
- Erik Peters
Dan vermoed ik dat de voering van de koppelingsplaat zo goed als op is en dat het geluid wat je hoort, het geluid van metaal op metaal is.
Je hebt nog geen last van een slippende koppeling??
Groet,
Erik.
Je hebt nog geen last van een slippende koppeling??
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Heb nog geen last van een slippende koppeling gehad.
dat zou zeker betekenen dat de hele boel uit elkaar moet om bij de koppelingsplaten te komen
dat zou zeker betekenen dat de hele boel uit elkaar moet om bij de koppelingsplaten te komen
- Erik Peters
swdekam schreef:Heb nog geen last van een slippende koppeling gehad.
Hoe dan ook, uit elkaar zal het moeten indien je wat wilt repareren, of het nu het toplager, de koppelingsplaat of het druklager is.
Gewoon alles vervangen, ook het dual-mass vliegwiel en drukgroep.
Groet,
Erik.