Swivel housing

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Swivel housing

Berichtdoor Landmarcs » 12 Jan 2018, 14:29

Erik Peters schreef:
Roger B. schreef:toch wordt dat van die disco2 assen best wel vaak gedaan..... persoonlijk vind ik ze ook een stuk onderhoudsvriendelijker

Best mogelijk en waarschijnlijk hoef je niet de naven te demonteren om de remschijven te vervangen, maar koop dan gewoon een Disco II.
En dat heeft Edward dan ook gedaan. ;)

Precies, Edward heeft er ook een Disco 2 "bovengestoken".

Maar dan verder ... hoe vaak moet je nu de remschijven vervangen?
Als je een beetje zuinig rijdt niet al te vaak is mijn ervaring.
Wiellagers en oliekeringen gaan ook niet om de haverklap stuk.
Met andere woorden: de laatste keer bij mij kwam neer op het vervangen van de hele auto :ugeek:

Groeten MarcS

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 16 Jan 2018, 19:09

Als je zon kit koopt bij paddock o.i.d. koop dan wel de EOM versie Dus met een G achter het artikel nummer. Dan heb je iig ook gelijk goede lagers er keerringen.

Deze hebben wij al heel vaak gemonteerd op het werk en zijn van goede kwaliteit
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

conny

Berichtdoor conny » 17 Jan 2018, 12:58

Die hoezen om de bollen werkt ook niet; heb ik gedaan bij de 80 ;) en die kwamen uit Australie. Blijkbaar wordt het daar gebruikt in de mijnbouw. Na verloop van tijd scheuren die toch een beetje en dan heb je gelijk apk afkeur: als het rubber is en het is gescheurd, is het afkeur. Dan mag je ze er weer onder vandaan pielen.
Elk jaar die bollen vullen met vet bij de grote beurt; dan gaat het het langste mee.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Jan 2018, 23:02

Conny,

Er zijn ook leren hoezen (dat was vroeger de "norm") ... niet dat ik er veel van verwacht.
Zit het mee dan houden ze vuil buiten, zit het tegen dan houden ze vuil en drassige viezigheid binnen.
Grootste nadeel is dat je niks ziet totdat je ze openmaakt.
Houd je van klussen dan is het leuk: je moet ze ook goed vet houden.

Groeten MarcS

PS Nav remblokjes : ik mag hopen dat die 3,5 ton zijn eigen remmen heeft

Edward

Berichtdoor Edward » 17 Jan 2018, 23:29

Als je van onderhoud houdt: maat van me smeert al 30 jaar de swivels van z'n destijds nieuwe 110 (jaja, ik heb ouwe vrienden...) in met gewoon ordinair vet. Dat werkt ook prima. Vuil zit er buitenop maar niet door en door dus het schuurt de swivels niet en hoewel het hok nog maar net de 3 ton aangetikt heeft in al die jaren rijdt die gek nog steeds met volledig originele assen op de remmerij na :shock: :shock:

En Marc, je hebt écht geen trekhaak hè? :lol: :lol: Natuurlijk remt die 3.5 ton zelf maar je zult toch echt eerst de oplooprem aan de praat moeten krijgen en dat vergt erg veel van de remmen van het trekkend voertuig. Maar ja, schijven en blokken kosten geen knoop. Een luchtreminstallatie is mij te duur. Wellicht dat m'n nieuwe kar elektrische remmen krijgt..... ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”