AT banden met een sneeuwvlokje
AT banden met een sneeuwvlokje
Ik kom regelmatig bij onze oosterburen, ik kan nog wel even op mijn BFG AT met M+S eronder rijden, maar in de loop van het jaar zal ik toch weer wat anders moeten. Dan zijn ze redelijk versleten. Ik wil dan eigenlijk wel banden met een sneeuwvlokje ipv alleen M+S. Zijn er All Terrain banden met het sneeuwvlokje of zal je dan toch winterbanden moeten nemen? iemand ervaring hiermee?
-
Landmarcs
Re: AT banden met een sneeuwvlokje
Dag Juko,
Er zijn er meer, AT-banden met M+S & Sneeuwvlokjes-markering.
Eentje waar ik zelf geen ervaring mee heb, maar die hoog op mijn lijstje staat als ik weer nieuwe banden moet kopen, is de Nokian Rotiiva AT.
De recensies zijn nogal lovend (in hoeverre je recensies moet geloven ??), het design toont in ieder geval "goed".
De Nokian Rotiiva AT zie er uit als een heel goed compromis, vrij veel lamellen en een modern AT profiel (en niet al te beroerd geprijsd).
Je kan natuurlijk volgend najaar ook naar een echte winterbanden-set kijken ... en dan hopen op een beetje aantrekkelijke prijzen. De winterbanden in de "Defendermaat" 235/85x16 lijken dit jaar de bitcoin achterna te gaan (de "tegenwaarde" van mijn winterbanden is ondanks drie jaar gebruik alleen maar gestegen).
Kan je winterbanden tegen een correcte prijs kopen dan zijn er twee "minpunten"
1º je hebt ook een extra set velgen nodig, 2º je moet de tweede bandenset opslaan,
maar ook twee a drie "pluspunten"
1º echte winterbanden zij beter als compromis-banden, 2º je zomerbanden slijten niet zolang je op winterbanden rijdt
Groeten MarcS
Er zijn er meer, AT-banden met M+S & Sneeuwvlokjes-markering.
Eentje waar ik zelf geen ervaring mee heb, maar die hoog op mijn lijstje staat als ik weer nieuwe banden moet kopen, is de Nokian Rotiiva AT.
De recensies zijn nogal lovend (in hoeverre je recensies moet geloven ??), het design toont in ieder geval "goed".
De Nokian Rotiiva AT zie er uit als een heel goed compromis, vrij veel lamellen en een modern AT profiel (en niet al te beroerd geprijsd).
Je kan natuurlijk volgend najaar ook naar een echte winterbanden-set kijken ... en dan hopen op een beetje aantrekkelijke prijzen. De winterbanden in de "Defendermaat" 235/85x16 lijken dit jaar de bitcoin achterna te gaan (de "tegenwaarde" van mijn winterbanden is ondanks drie jaar gebruik alleen maar gestegen).
Kan je winterbanden tegen een correcte prijs kopen dan zijn er twee "minpunten"
1º je hebt ook een extra set velgen nodig, 2º je moet de tweede bandenset opslaan,
maar ook twee a drie "pluspunten"
1º echte winterbanden zij beter als compromis-banden, 2º je zomerbanden slijten niet zolang je op winterbanden rijdt
- (en uiteindelijk kan je je oude winterbanden nog zomers op rijden).
Groeten MarcS
BFG AT heeft een sneewvlokje! prima band, als je voor nieuwe gaat, neem dan de AT KO2. deze is stiller en schijnt nog beter te zijn.
Gr. Rangie
Range Rover Evoque 2.2 sd4 prestige
'per aspera ad astra'
'per aspera ad astra'
Ps: ik rij zelf op michelin winterbanden 
Gr. Rangie
'per aspera ad astra'
'per aspera ad astra'
-
Landmarcs
Rangie schreef:BFG AT heeft een sneewvlokje! prima band, als je voor nieuwe gaat, neem dan de AT KO2. deze is stiller en schijnt nog beter te zijn.
Rangie,
De BFG AT was ooit een prima band misschien wel de beste, maar dat was vroeger, misschien is de BFG AT KO2 (veel) beter als de oude, maar het nog steeds traditionele ontwerp geeft te denken. In een degelijke vergelijkende test bleek zelfs de Cooper AT3 beter als de (oude) BFG AT.
En, de BFG AT is bijna € 20 duurder als de Nokian Rotiiva AT (een lastig puntje is dan: wat wordt de levensduur, de oude BFG AT was ooit fameus, maar dat combineert weer niet met winterse grip).
Groeten MarcS
MarcS , de Nokian lijken me goede banden. verkrijgbaarheid is wat lastiger denk ik. De dichtstbijzijnde dealer zit 40 km verder. Misschien dat mijn lokale bandenboer hem ook kan leveren.
de BFG AT bevallen op zich best goed, het rubber is wat hard aan het worden, maar ze slijten erg langzaam.
de BFG AT bevallen op zich best goed, het rubber is wat hard aan het worden, maar ze slijten erg langzaam.
-
Landmarcs
juko schreef:MarcS , de Nokian lijken me goede banden. verkrijgbaarheid is wat lastiger denk ik. De dichtstbijzijnde dealer zit 40 km verder. Misschien dat mijn lokale bandenboer hem ook kan leveren.
Dag Juko,
Kijk bijv. hier: https://banden.autoweek.nl/nokian/rotii ... 20r-14480/
Je krijgt ze desgewenst gewoon thuis bezorgd.
Ik heb ruim 3 jaar terug zo ook mijn Nokian Hakkapeliitta LT2 besteld en gekregen.
(Die zijn nu kennelijk out-of-stock bij de internet-leveranciers, de laaste melding was ruim dubbel de "beste" prijs.)
In ieder geval waren de oude BFG AT eindeloos qua duurzaamheid (ik ken iemand die er 200.000 km meer deed ... uiteindelijk waren het slicks). Het hardere rubber is minder bij gladheid, en met de jaren wordt het steeds harder.
Mijn huidige Conti CC AT zomerband is ook tamelijk slijtvast en kent dus ook zijn beperkingen bij gladheid - een echte zomerband dus.
Groeten MarcS
Stomme vraag, maar waarom wordt die Nokian overal zomerband genoemd?

Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:Stomme vraag, maar waarom wordt die Nokian overal zomerband genoemd?![]()
Dat doet meneer Nokia om te beginnen zelf ... waarschijnlijk omdat:
- 1º het meer een jaar-rond band is, en 2º ze graag (ook) winterbanden verkopen.
Je had tot voor kort een interessant wat traditioneler alternatief: De Cooper M+S, ook een AT-winterband, een band met een traditioneler profiel.
Deze Cooper M+S lijkt verdwenen, hij is althans al langer out-of-stock.
O ja, de moderne, echte, winterbanden zijn meestal unidirectioneel, dat maakt ze nog beter in de sneeuw (het profiel is daarop afgestemd) maar het geeft ook een knelpunt bij voor bijv. een reserve-wiel. Ik heb daarom een Cooper M+S als reserve (een Nokian Rotiiva AT had ook gekund).
De unidirectionele banden zijn ook "lastiger" met het laatste oprijden, maar daar hebben banden-bakkers natuurlijk ook geen enkel belang bij.
Groeten MarcS
Dus deze is ook inzetbaar als 4 seizoenen band?
Edward van Vugt