AT banden met een sneeuwvlokje

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: AT banden met een sneeuwvlokje

Berichtdoor Edward » 08 Jan 2018, 19:19

Mmhhhh, die had ik eigenlijk ook in het vizier. :roll: :roll:

Nou, het zal er wel vanaf hangen welke op dat moment beter verkrijgbaar en betaalbaar is. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 08 Jan 2018, 19:50

Ik heb GG AT3 255/55R18 op de P38, en ook een tijd op de D2 (zelfde wielen) gereden, voor een ietwat grovere band erg stil en comfortabel, geen klachten over weggedrag maar wel al 3 keer lekke band gehad, terwijl ik hiervoor 3 jaar geen lekke band gehad heb... kan toeval zijn natuurlijk..... wat ik wel opvallend vind is hoe weinig de band inzakt als er nog slechts 0,5bar in zit... je ziet dat de wang iets bol staat, maar de velg zit bij lange na niet op het loopvlak.

Ze beginnen na een dikke 50.000km wel aardig richting tijd voor nieuwe te gaan met nog een mm of 4 a 5 restprofiel (rij erg veel snelwegkm)
gone

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 08 Jan 2018, 20:36

Hoe doen de GG AT3's het eigenlijk offroad? Met het fijnere profiel t.o.v. de AT2 lijkt deze band sneller vol te lopen...zoals te zien in de sneeuw. Ik heb sinds voorjaar 2015 de AT2, hoewel in het begin tevreden lijkt de band nu te verharden en voel ik de band toch wat glijden op een te snel genomen bocht met regen. Tijdens vakantie wanneer de auto rond de 2880kg weegt is dit sterker en kom ik toch wat grip tekort. Wel doet de band het offroad (nog) goed, niet alleen prima tractie, ook in zand en modder. Het profiel maakt zich bij elke omwenteling redelijk goed schoon. Vooral slechte wegen met veel gaten kan de band goed aan. In al die jaren nog maar één lekke band gehad (spijker). Dus vroeg ik mij af of de AT3 een verbetering is t.o.v. de AT2, behalve dan het sneeuwvlokje dan. Ik heb er ongeveer 40.000 km ermee gereden en qua profilage ben ik van 11mm naar 6 á 7 mm gegaan.

Chris

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Jan 2018, 20:41

Tja, het mooist is een praktijk-vergelijking, maar da's gewoonlijk lastig.

Qua uiterlijk valt bij de GG AT het "repeterende" profiel-patroon op.
Zo'n patroon was vroeger het "best" haalbare want een hele band doorrekenen was ondoenlijk.
De band werd dus via trial-and-error op ervaring en goed gevoel gemaakt ... en dan is een repeterend patroon makkelijker.

Moderne doorgerekende banden - zoals de Nokian Rotiiva AT - hebben vaak een combinatie van langs-profieldelen in de centrale zone, en meer blokkenprofiel langs de rand. Een dergelijke combinatie geeft meer grip, meer tractie en minder geluid.

Verder zie je in vergelijk met de moderner ogende Nokian Rotiiva AT voor de zuinigheid een lagere score - soepel en slijtvast zijn factoren die een band zuinig maken - en qua grip bij regen zijn de twee vergelijkbaar, in geluid scoort de Nokian 1 dB lager (da's een onhoorbaar verschil, maar wel stiller - geluid is verder subjectief, nl ook de "klank" speelt mee in de impressie).

Dus op basis van een "visuele test" van vooral het uiterlijk zou ik zeggen dat de Nokian zou moeten winnen.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 08 Jan 2018, 20:57

op een grasmat na een week elke dag redelijk moesson trok ik met de D2 met vakantie bagage, makkelijk de schamel van de plek (1200 a 1300 kg) ook op andere plekken (welliswaar droger) op gras was wegrijden met de beladen schamel (dik 4 ton) geen enkel probleem.

Laatst in weeze in natte sneeuw een bunker op (grasbeton) wilde echt niet (4 spinnende wielen) in het bos in het offroad terrein geen enkel probleem.

Nou doe ik met deze auto geen erg gekke offroad dingen, maar ben met deze banden nooit tekort gekomen, ook niet vol beladen met gereedschap in sappig bos naar een bosbouwmachine rijdend, en na gedane arbeid het bos weer uit
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Jan 2018, 22:14

Roger B. schreef:....
Nou doe ik met deze auto geen erg gekke offroad dingen, maar ben met deze banden nooit tekort gekomen, ook niet vol beladen met gereedschap in sappig bos naar een bosbouwmachine rijdend, en na gedane arbeid het bos weer uit

Dag Roger B.
Ik geloof graag dat de GG AT gemiddeld goed presteren. Mijn opmerkingen zijn erop gericht dat het aannemelijk is dat het beter kan.
Een band met een gedifferentieerde opbouw zal het beter doen. Een band met repeterende blokken breekt gemiddeld eerder uit, verliest "eerder" grip als een band met een combinatie van langs-profiel-blokken in de midden-zone en dwarse profielblokken aan de rand.
Dit alles natuurlijk in samenhang met de rubber-samenstelling, dus uiteindelijk weet je pas welke werkelijk de "beste" is in een vergelijkende test.
Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 08 Jan 2018, 22:17

geef alleen aan, nav chris zijn vraag wat mijn ervaringen off the road zijn met de band
gone

sketcher

Berichtdoor sketcher » 09 Jan 2018, 10:24

Roger B. schreef:Ze beginnen na een dikke 50.000km wel aardig richting tijd voor nieuwe te gaan met nog een mm of 4 a 5 restprofiel (rij erg veel snelwegkm)

Dat maak je behoorlijk wat KM'S, De Geberal Grabber AT3 is pas krap anderhalf jaar uit, Werden pas September 2016 gelanceerd. Kan natuurlijk maar ik merk dat de General grabber wel vaak door elkaar gehaald worden.

Persoonlijk vind ik het niet zo erg dat ze slijten. Mijn grootste bezwaar tegen mijn oude AT2's is dat die van mij in elk geval relatief snel uitdroogdde en zo gevaarlijk veel grip verliezen. Dat merkte ik vooral bij vochtig weer. Had nog veel profiel over maar was gewoon niet meer veilig. Dat de AT3's sneller zou slijten is ook niet zo raar aangezien het rubber ook een stuk zachter is om de sneeuwvlok te kunnen bemachtigen. Ongetwijfeld komt dat de band niet ten goede in de zomer maar heb er zelf nooit iets van gemerkt.

Voor de duidelijkheid, wat betreft General grabber banden:
Eerst was er de AT2 met het laten we zeggen geleend profiel (van BF Goodrich dacht ik). Goede band, liet het wat afweten in modder en was bekend om zijn kwetsbare sidewall. Aleen M+S.
Afbeelding

Toen kwam GG met de AT. Beetje verwarrend maar deze kwam dus later. Met meer road biast profiel. Zou stiller zijn etc. Nooit echt een succes geworden, in elk geval in mijn kring kozen de meeste toch voor de AT2. Ook alleen M+S
Afbeelding

In September 2016 werd de AT3 geïntroduceerd. Zou sterkere zijwangen hebben en een heleboel andere verbeteringen waaronder betere prestaties in modder. Tot op heden ben ik er erg tevreden mee. Deze heeft wel het sneeuwvlokje. Het profiel lijkt erg op dat van de AT2 maar het rubber is zachter en heeft wat lamellen. Ik heb ze in 255-60-r18.
Afbeelding
Paul,
2000 Discovery II, Td5 Niagara Grey. "The Dark Knight", geen asfalt princess wordt wel vertroetelt.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 09 Jan 2018, 10:51

ECHT GGAT3 en echt pas in maart vorig jaar gemonteerd... als ik ze niet terug op de P38 gezet had in augustus en niet al twee maanden in de lappenmand zat waren ze ondertussen al kaal geweest. Nu de P38 geen werkauto meer is rijden ze een stuk minder.

(september 2015 tot juni 2017 met de P38 170.000 km gereden, met de D2 van juni 2017 tot november 2017 34.000 km)
gone

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 13 Jan 2018, 19:50

Deze Michelin zag ik ook nog voorbij komen, iemand met deze band ervaring? Deze band zou volgens MIchelin de grip van een offroad band bieden en het comfort van een wegband. Profiel begint met 10mm. Volgens mij geen sneeuwvlokje. maar schijnt het wel goed te doen met sneeuw en gladheid. In vergelijking met de AT3 zou deze net iets beter presteren?

Deze band lijkt wat op de Pirelli Scorpion AT/R. Ook deze band deed het onder allerlei omstandigheden goed, maar is niet meer in de maat van 255/55R18 verkrijgbaar.

Chris
Bijlagen
imagesNNVOIXP9.jpg
Pirelli Scorpion AT/R
imagesNNVOIXP9.jpg (9.22 KiB) 4617 keer bekeken
520x540_desktop_latitude_cross.png
Michelin Latitude Cross

Terug naar “Techniek”