Darm van kleppendeksel naar lucht inlaatleiding turbo discovery2 td5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 741
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Carratraca Malaga Spanje

Re: Darm van kleppendeksel naar lucht inlaatleiding turbo discovery2 td5

Berichtdoor Roger » 04 Jan 2018, 16:53

ik blaas hem dan ook regelmatig door.
:D :D .

maar niet constant dat geef ik toe.
ik weet niks van nieuw rijden, maar denk wel aan mijn portemonnaie vwb brandstofverbruik
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Darm van kleppendeksel naar lucht inlaatleiding turbo discovery2 td5

Berichtdoor Landmarcs » 04 Jan 2018, 17:15

Edward schreef:Een Td5 is een hoogtoerig dieselblok. Als je die lang wilt rijden zul je hem in redelijkheid ook zo moeten gebruiken. Teveel motoren (en roetfilters) worden gesloopt met "het nieuwe rijden"....... :shock: :shock: :shock:

De uitspraak mbt de hoogtoerigheid mist de nodige nuance.

    Td5-Nm-kW-diagram.jpeg
Wat betreft dat nieuwe rijden: ook daar is niks mis mee, alleen de "nieuwe" uitleg die er aan gegeven wordt is goed fout.
Oorspronkelijk werd er gezegd dat je gewoon vlot kon wegrijden, als je daarna ook maar vlot opschakelde.
Dat wat tussen de oren is blijven zitten is het (overdreven) vlot opschakelen.
Het vermogen uit de motor wurgen bij een te laag toerental is niet bevorderlijk voor de levensduur.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Darm van kleppendeksel naar lucht inlaatleiding turbo discovery2 td5

Berichtdoor Edward » 04 Jan 2018, 18:09

En dat is precies wat je doet als je een Td5 rond de 200 rpm rijdt. Sowieso moet je een motor warm rijden op toeren en niet op koppel. Dat het koppel piekt kort boven de 2000 rpm maakt dat mensen daar op gaan rijden. Dat is funest voor je blok.

Wil je lang doen met je Td5 blok rij je hem tussen de 2200 rpm en 3500 rpm met de ondergrens alleen als ie echt goed warm is....... ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gwen75
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 Dec 2017, 14:06

Re: Darm van kleppendeksel naar lucht inlaatleiding turbo discovery2 td5

Berichtdoor Gwen75 » 04 Jan 2018, 20:46

Edward
Wat bedoel je met een hoogtoering motor en wat is hoog ongeveer

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Darm van kleppendeksel naar lucht inlaatleiding turbo discovery2 td5

Berichtdoor Roger B. » 04 Jan 2018, 21:03

dat schrijft ie toch? 2200-3500 toeren, waarbij je de lage toerentallen vermijd als je de motor belast...

dus beter in een lagere versnelling meer toeren als ie moet werken dan andersom, niet denken dat het een vrachtwagen is die niet boven de 2500 toeren komt
gone

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Darm van kleppendeksel naar lucht inlaatleiding turbo discovery2 td5

Berichtdoor Landmarcs » 04 Jan 2018, 21:18

Roger B. schreef:dat schrijft ie toch? 2200-3500 toeren, waarbij je de lage toerentallen vermijd als je de motor belast...


Uiteindelijk zeggen we hetzelfde ... als je vermogen vraagt houdt dan minimaal 2000 rpm aan, en moet ie echt werken begin dan met 2200 rpm.

Rolt ie eenmaal en heb je geen tegenwind, helling of zware aanhanger ... dan rolt ie prima (en zuinig en rustig) met 2000 rpm in 5º plus overdrive, je hebt dan zelfs nog iets reserve (een Defender rijdt dan netjes 100+).

De Disco Td5 levert wat meer vermogen, dat is een reden waarom je bij de Disco iets makkelijker verder doortrekt.

Groeten MarcS

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Darm van kleppendeksel naar lucht inlaatleiding turbo discovery2 td5

Berichtdoor Roger B. » 04 Jan 2018, 21:39

ik trek een defender net zo makkelijk naar 3500-4000 toeren, alleen hoor je dat wat meer in een defender, maar als je met wat gewicht er achter een beetje vlot door wil moet je niet bij 2300 al naar de volgende versnelling, dat doet ie veel lekkerder als je pas bij 3500 ofzo schakelt........ maar er zijn ook lui die zo'n Td5 afwurgen door volgas van 1500-2200 toeren door te "accelereren"en dan te schakelen naar de volgende versnelling, liefst nog met 3 ton kar er achter ook.... daar mol je zo'n Td5 dus echt wel mee :roll:
gone

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Darm van kleppendeksel naar lucht inlaatleiding turbo discovery2 td5

Berichtdoor Landmarcs » 04 Jan 2018, 22:38

Zoals ik al zei:  Het lijkt misschien anders maar we zijn het (in belangrijke mate) eens.
Met de kanttekening dat de Defender Td5 voorbij de 3500 rpm weinig meer doet.
Het duurt echt een eeuwigheid voordat je 150 km/u op de teller haalt.
In de 5º plus overdrive gaat het (iets) vlotter.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
nocoffee
Berichten: 35
Lid geworden op: 05 Sep 2017, 12:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: Darm van kleppendeksel naar lucht inlaatleiding turbo discovery2 td5

Berichtdoor nocoffee » 05 Jan 2018, 09:17

(met het risico steeds verder off-topic te geraken...)
Misschien een hele erge Defender-newbie vraag, maar in de pre-puma modellen zonder toerenteller is het tamelijk lastig het toerental te bepalen? Is hier een trucje voor? :oops:
Defender 110 TD5 CSW (2001)

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Darm van kleppendeksel naar lucht inlaatleiding turbo discovery2 td5

Berichtdoor Landmarcs » 05 Jan 2018, 09:30

Goedemorgen "nocoffee",

Truukje nummer één:  Zeg bij de bestelling dat je er een toerenteller in wil :D

Truukje nummer twee: Heb je een Td5 kijk dan even: er is een speciale Td5 oplossing voor die teller
        Een oplossing waar mijn dealer indertijd geen weet van had
Truukje nummer drie: De poormans solution: maak een uitdraai van de Ashcroft Calculator
        Die calculator geeft zowel grafisch als in tabel een overzichtje met snelheid en rpm
Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten