onze defender Puma 110 start niet.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
twdi
Berichten: 164
Lid geworden op: 08 Nov 2015, 21:57

onze defender Puma 110 start niet.

Berichtdoor twdi » 28 Dec 2017, 11:19

Als ik de sleutel omdraai hoor ik de startmotor wel tikken maar dat is het.
De dashboard verlichting knippert wat.

Ziet dit er bekend uit?

https://www.dropbox.com/s/5gb9rmie5zzdu ... 7.mp4?dl=0

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 741
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Carratraca Malaga Spanje

Re: onze defender Puma 110 start niet.

Berichtdoor Roger » 28 Dec 2017, 11:59

accu leeg of dood
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: onze defender Puma 110 start niet.

Berichtdoor Landmarcs » 28 Dec 2017, 12:22

Precies, een knipperend dashbboard wijst sterk in de richting van een accu ver beneden peil.
Waarschijnlijk ging ook het nood-alarm af (of jankte een beetje mee), dat reageert op onderspanning).

Je kan kijken of langere tijd aan een (druppel)lader (met een beperkt vermogen) de accu nog helpt, maar gezien de lagere temperaturen weet ik niet of het nog wil helpen -- een lege accu kan erg slecht tegen koude, dan loopt de capaciteit snel terug: misschien helpt het opladen een beetje, misschien kan je nog goed doen om na het eerste opladen de accu nog een "opdonder" te geven met een lichte overspanning (15V of nog iets meer, en dat liefst bij +10 of zelfs kamertemperatuur).

Soms helpt ook tweemaal voorgloeien: de accu warmt door de grotere stromen iets op, en ondanks het verbruik kan door de opwarming de capaciteit uiteindelijk beter zijn.

O ja: Wat is de boordspanning zo "kaal", en op het moment dat je de sleutel omdraait en er voorgegloeid wordt ... en dan tenslotte op het moment van starten? (En zitten de accu-klemmen goed vast op propere accu-polen?)

En als laatste toegift: Als het nog de originele accu is dan "is ie wel aan vervanging toe" na zo'n 9 jaar.


Groeten MarcS

twdi
Berichten: 164
Lid geworden op: 08 Nov 2015, 21:57

Re: onze defender Puma 110 start niet.

Berichtdoor twdi » 29 Dec 2017, 11:45

We hebben de pech-hulp gebeld en na 2 pogingen startte de auto direct nadat hij zijn draagbare accu aangesloten had.
We hebben geen idee hoe oud de accu is, maar er staat nog wel een land-rover logo op. Wellicht is het dan toch nog een originele die aan vervanging toe is. Hij adviseerde ook ook om er een wat zwaardere accu in te zetten. De auto moet voor februari toch apk gekeurd worden dus dan laten we ook de accu nakijken/vervangen.

Het wordt nu ook tijd om start-kabels aan te schaffen want we hebben een national luna powerpack waarmee de herstart ook mogelijk moet zijn geweest. Hij adviseerde wel om de "gamma draadjes" te laten liggen. Heeft iemand een goed advies voor degelijke kabels?

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 741
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Carratraca Malaga Spanje

Re: onze defender Puma 110 start niet.

Berichtdoor Roger » 29 Dec 2017, 12:12

dus jullie hebben een starthulp, maar niet eens geprobeerd daarmee te starten????

waarvoor aangeschaft dan???

:D :D :D :D

ook al zijn het gamma draadjes, een keertje starten moet ie wel kunnen trekken als je de kabelklemmen goed met de accu verbindt.
ze zullen wellicht een beetje warm worden als het starten te lang duurt, maar een relatief nieuw dieseltje start doorgaans in minder dan een seconde.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: onze defender Puma 110 start niet.

Berichtdoor Erik Peters » 29 Dec 2017, 13:13

Roger schreef:ook al zijn het gamma draadjes, een keertje starten moet ie wel kunnen trekken als je de kabelklemmen goed met de accu verbindt.
ze zullen wellicht een beetje warm worden als het starten te lang duurt, maar een relatief nieuw dieseltje start doorgaans in minder dan een seconde.
Nou, een startmotor voor een diesel heeft doorgaans de nodige Ampères nodig om vlot rond te gaan en al die Ampères door dunne draadjes wil niet goed. Al wel vaker iemand starthulp gegeven, soms lagen de startkabels er al bij, doorgaans werden die wel heet en starten ho maar. Dan pakte ik mijn eigen startkabels maar weer.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 741
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Carratraca Malaga Spanje

Re: onze defender Puma 110 start niet.

Berichtdoor Roger » 29 Dec 2017, 13:25

hahaha.
het maakt absoluut verschil inderdaad.
ik heb ook een setje goedkope liggen die ik voor mijn grasmaaiers gebruikte.
dat ging wel.
maar als ik ze gebruikte voor mijn TD5 werden ze al snel warm.
ik kreeg hem er altijd mee aan de praat, maar was blij dat ik geen minutenlang hoefde te starten.
:D :D
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: onze defender Puma 110 start niet.

Berichtdoor Landmarcs » 29 Dec 2017, 13:39

twdi schreef:We hebben geen idee hoe oud de accu is, maar er staat nog wel een land-rover logo op. Wellicht is het dan toch nog een originele die aan vervanging toe is. Hij adviseerde ook ook om er een wat zwaardere accu in te zetten. De auto moet voor februari toch apk gekeurd worden dus dan laten we ook de accu nakijken/vervangen.


Als het een 90-100 AH en 800 CCA (Start-amperes, oftewel Startstampers) accu is dan is ie groot genoeg, en dus wellicht de originele van 9 jaar oud.

Groter als dit hoeft echt niet, en als je even zoekt dan zijn deze accu's voor schappelijke prijzen te "krijgen", zelfs thuisbezorgd.
Blijft altijd de vraag welke de beste is, misschien is de goedkoopste zelfs de beste, en anders bijv een niet te dure Varta.
Duurdere accu's beloven veel, maar of je de meerprijs echt terug ziet in een navenant langere levensduur ??
(En heb je zo'n dure en houdt ie er na 5 jaar mee op, dan heb je vooral een duurdere strop.)

Qua startkabels: Dikkere zijn natuurlijk beter. Met dunne gaat het vaak ook nog wel (zolang het dunne draadje niet door zijn dunte gebroken raakt of los van de "knijper"). Met een (te) dunne startkabel doe je er wel goed aan om de te starten auto niet direct te starten maar eerst even de vermoeide accu wat op te laden via die dunne draadjes.
    Het is overigens soms echt gênant wat men als startkabel durft te verkopen, draadjes dunner als die voor de deurbel, wel veel dik plastic isolatie materiaal zodat het toch wat lijkt als je het beet pakt. Kijk naar wat er als draad in de "knijper" uit de isolatie komt.
En ... als je de Defender niet al te intensief gebruikt dan is een druppellader een aanbeveling. De accu moet de slaap-stroom van het alarm leveren, en eventueel ook accessoires als radio en klokje, na een week is dat niet heel veel, maar het kan net het verschil zijn ... een accu die niet goed geladen is wordt sneller "moe", zeker als het dan ook nog eens kouder weer wordt. O ja, zelfs als je wel redelijk regelmatig rijdt is eens in de zoveel tijd de accu goed doorladen bevorderlijk voor de levensduur: De spanningsregelaar+dynamo doet weliswaar z'n best, maar het is beslist niet de beste manier om accu's te laden en/of op peil te houden.

Groeten MarcS

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: onze defender Puma 110 start niet.

Berichtdoor Landmarcs » 01 Jan 2018, 10:16

Goedemorgen twdi,

Ik word nu wel nieuwsgierig hoe het staat met het starten van de "Puma" (in het nieuwe jaar).
Heb je de oude (en wellicht originele) accu al eens doorgemeten en na doorladen weer eens doorgemeten ?

Het nieuwe jaar begint belachelijk zacht (we moeten nog maar zien of het zomers niet kouder is), dus de fameuze
"koude-startstampers" (de CCA's) worden nu niet echt aangesproken.

Groeten MarcS

Waterrover
Beheerder
Berichten: 682
Lid geworden op: 08 Mei 2011, 15:49
Locatie: Zoutkamp

Re: onze defender Puma 110 start niet.

Berichtdoor Waterrover » 01 Jan 2018, 12:11

Eenvoudige accutest: laad de accu op, liefst met een multistage lader om deze 100% vol te kunnen laden. Mocht je het idee hebben dat de acculader te snel aangeeft dat deze vol is, dan kan er sprake zijn van sulfatering. Dit wordt duidelijker met de volgende test:

Na opladen accu eerst open spanning meten, als deze gelijk blijft nadat de accupolen zijn aangesloten dan lijkt het boordnet in orde. Meestal meet je ongeveer 12.80 v als aanvangsspanning. Zet zonder contact de verlichting aan (dimlicht) en meet de spanning en de tijd totdat deze op 12 volt staat. Een nieuwe accu staat na 60 min. op 12.4 volt. Een slechte accu staat na 10 min al op 12 volt.

Chris


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten