Als ik de sleutel omdraai hoor ik de startmotor wel tikken maar dat is het.
De dashboard verlichting knippert wat.
Ziet dit er bekend uit?
https://www.dropbox.com/s/5gb9rmie5zzdu ... 7.mp4?dl=0
onze defender Puma 110 start niet.
Re: onze defender Puma 110 start niet.
accu leeg of dood
Life's a journey, not a destination.
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
-
Landmarcs
Precies, een knipperend dashbboard wijst sterk in de richting van een accu ver beneden peil.
Waarschijnlijk ging ook het nood-alarm af (of jankte een beetje mee), dat reageert op onderspanning).
Je kan kijken of langere tijd aan een (druppel)lader (met een beperkt vermogen) de accu nog helpt, maar gezien de lagere temperaturen weet ik niet of het nog wil helpen -- een lege accu kan erg slecht tegen koude, dan loopt de capaciteit snel terug: misschien helpt het opladen een beetje, misschien kan je nog goed doen om na het eerste opladen de accu nog een "opdonder" te geven met een lichte overspanning (15V of nog iets meer, en dat liefst bij +10 of zelfs kamertemperatuur).
Soms helpt ook tweemaal voorgloeien: de accu warmt door de grotere stromen iets op, en ondanks het verbruik kan door de opwarming de capaciteit uiteindelijk beter zijn.
O ja: Wat is de boordspanning zo "kaal", en op het moment dat je de sleutel omdraait en er voorgegloeid wordt ... en dan tenslotte op het moment van starten? (En zitten de accu-klemmen goed vast op propere accu-polen?)
En als laatste toegift: Als het nog de originele accu is dan "is ie wel aan vervanging toe" na zo'n 9 jaar.
Groeten MarcS
Waarschijnlijk ging ook het nood-alarm af (of jankte een beetje mee), dat reageert op onderspanning).
Je kan kijken of langere tijd aan een (druppel)lader (met een beperkt vermogen) de accu nog helpt, maar gezien de lagere temperaturen weet ik niet of het nog wil helpen -- een lege accu kan erg slecht tegen koude, dan loopt de capaciteit snel terug: misschien helpt het opladen een beetje, misschien kan je nog goed doen om na het eerste opladen de accu nog een "opdonder" te geven met een lichte overspanning (15V of nog iets meer, en dat liefst bij +10 of zelfs kamertemperatuur).
Soms helpt ook tweemaal voorgloeien: de accu warmt door de grotere stromen iets op, en ondanks het verbruik kan door de opwarming de capaciteit uiteindelijk beter zijn.
O ja: Wat is de boordspanning zo "kaal", en op het moment dat je de sleutel omdraait en er voorgegloeid wordt ... en dan tenslotte op het moment van starten? (En zitten de accu-klemmen goed vast op propere accu-polen?)
En als laatste toegift: Als het nog de originele accu is dan "is ie wel aan vervanging toe" na zo'n 9 jaar.
Groeten MarcS
We hebben de pech-hulp gebeld en na 2 pogingen startte de auto direct nadat hij zijn draagbare accu aangesloten had.
We hebben geen idee hoe oud de accu is, maar er staat nog wel een land-rover logo op. Wellicht is het dan toch nog een originele die aan vervanging toe is. Hij adviseerde ook ook om er een wat zwaardere accu in te zetten. De auto moet voor februari toch apk gekeurd worden dus dan laten we ook de accu nakijken/vervangen.
Het wordt nu ook tijd om start-kabels aan te schaffen want we hebben een national luna powerpack waarmee de herstart ook mogelijk moet zijn geweest. Hij adviseerde wel om de "gamma draadjes" te laten liggen. Heeft iemand een goed advies voor degelijke kabels?
We hebben geen idee hoe oud de accu is, maar er staat nog wel een land-rover logo op. Wellicht is het dan toch nog een originele die aan vervanging toe is. Hij adviseerde ook ook om er een wat zwaardere accu in te zetten. De auto moet voor februari toch apk gekeurd worden dus dan laten we ook de accu nakijken/vervangen.
Het wordt nu ook tijd om start-kabels aan te schaffen want we hebben een national luna powerpack waarmee de herstart ook mogelijk moet zijn geweest. Hij adviseerde wel om de "gamma draadjes" te laten liggen. Heeft iemand een goed advies voor degelijke kabels?
dus jullie hebben een starthulp, maar niet eens geprobeerd daarmee te starten????
waarvoor aangeschaft dan???
ook al zijn het gamma draadjes, een keertje starten moet ie wel kunnen trekken als je de kabelklemmen goed met de accu verbindt.
ze zullen wellicht een beetje warm worden als het starten te lang duurt, maar een relatief nieuw dieseltje start doorgaans in minder dan een seconde.
waarvoor aangeschaft dan???
ook al zijn het gamma draadjes, een keertje starten moet ie wel kunnen trekken als je de kabelklemmen goed met de accu verbindt.
ze zullen wellicht een beetje warm worden als het starten te lang duurt, maar een relatief nieuw dieseltje start doorgaans in minder dan een seconde.
Roger
D2 TD5 2004 automaat
Roger
D2 TD5 2004 automaat
- Erik Peters
Nou, een startmotor voor een diesel heeft doorgaans de nodige Ampères nodig om vlot rond te gaan en al die Ampères door dunne draadjes wil niet goed. Al wel vaker iemand starthulp gegeven, soms lagen de startkabels er al bij, doorgaans werden die wel heet en starten ho maar. Dan pakte ik mijn eigen startkabels maar weer.Roger schreef:ook al zijn het gamma draadjes, een keertje starten moet ie wel kunnen trekken als je de kabelklemmen goed met de accu verbindt.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
hahaha.
het maakt absoluut verschil inderdaad.
ik heb ook een setje goedkope liggen die ik voor mijn grasmaaiers gebruikte.
dat ging wel.
maar als ik ze gebruikte voor mijn TD5 werden ze al snel warm.
ik kreeg hem er altijd mee aan de praat, maar was blij dat ik geen minutenlang hoefde te starten.

het maakt absoluut verschil inderdaad.
ik heb ook een setje goedkope liggen die ik voor mijn grasmaaiers gebruikte.
dat ging wel.
maar als ik ze gebruikte voor mijn TD5 werden ze al snel warm.
ik kreeg hem er altijd mee aan de praat, maar was blij dat ik geen minutenlang hoefde te starten.
Roger
D2 TD5 2004 automaat
Roger
D2 TD5 2004 automaat
-
Landmarcs
twdi schreef:We hebben geen idee hoe oud de accu is, maar er staat nog wel een land-rover logo op. Wellicht is het dan toch nog een originele die aan vervanging toe is. Hij adviseerde ook ook om er een wat zwaardere accu in te zetten. De auto moet voor februari toch apk gekeurd worden dus dan laten we ook de accu nakijken/vervangen.
Als het een 90-100 AH en 800 CCA (Start-amperes, oftewel Startstampers) accu is dan is ie groot genoeg, en dus wellicht de originele van 9 jaar oud.
Groter als dit hoeft echt niet, en als je even zoekt dan zijn deze accu's voor schappelijke prijzen te "krijgen", zelfs thuisbezorgd.
Blijft altijd de vraag welke de beste is, misschien is de goedkoopste zelfs de beste, en anders bijv een niet te dure Varta.
Duurdere accu's beloven veel, maar of je de meerprijs echt terug ziet in een navenant langere levensduur ??
(En heb je zo'n dure en houdt ie er na 5 jaar mee op, dan heb je vooral een duurdere strop.)
Qua startkabels: Dikkere zijn natuurlijk beter. Met dunne gaat het vaak ook nog wel (zolang het dunne draadje niet door zijn dunte gebroken raakt of los van de "knijper"). Met een (te) dunne startkabel doe je er wel goed aan om de te starten auto niet direct te starten maar eerst even de vermoeide accu wat op te laden via die dunne draadjes.
- Het is overigens soms echt gênant wat men als startkabel durft te verkopen, draadjes dunner als die voor de deurbel, wel veel dik plastic isolatie materiaal zodat het toch wat lijkt als je het beet pakt. Kijk naar wat er als draad in de "knijper" uit de isolatie komt.
Groeten MarcS
-
Landmarcs
Goedemorgen twdi,
Ik word nu wel nieuwsgierig hoe het staat met het starten van de "Puma" (in het nieuwe jaar).
Heb je de oude (en wellicht originele) accu al eens doorgemeten en na doorladen weer eens doorgemeten ?
Het nieuwe jaar begint belachelijk zacht (we moeten nog maar zien of het zomers niet kouder is), dus de fameuze
"koude-startstampers" (de CCA's) worden nu niet echt aangesproken.
Groeten MarcS
Ik word nu wel nieuwsgierig hoe het staat met het starten van de "Puma" (in het nieuwe jaar).
Heb je de oude (en wellicht originele) accu al eens doorgemeten en na doorladen weer eens doorgemeten ?
Het nieuwe jaar begint belachelijk zacht (we moeten nog maar zien of het zomers niet kouder is), dus de fameuze
"koude-startstampers" (de CCA's) worden nu niet echt aangesproken.
Groeten MarcS
-
Waterrover
- Beheerder
Eenvoudige accutest: laad de accu op, liefst met een multistage lader om deze 100% vol te kunnen laden. Mocht je het idee hebben dat de acculader te snel aangeeft dat deze vol is, dan kan er sprake zijn van sulfatering. Dit wordt duidelijker met de volgende test:
Na opladen accu eerst open spanning meten, als deze gelijk blijft nadat de accupolen zijn aangesloten dan lijkt het boordnet in orde. Meestal meet je ongeveer 12.80 v als aanvangsspanning. Zet zonder contact de verlichting aan (dimlicht) en meet de spanning en de tijd totdat deze op 12 volt staat. Een nieuwe accu staat na 60 min. op 12.4 volt. Een slechte accu staat na 10 min al op 12 volt.
Chris
Na opladen accu eerst open spanning meten, als deze gelijk blijft nadat de accupolen zijn aangesloten dan lijkt het boordnet in orde. Meestal meet je ongeveer 12.80 v als aanvangsspanning. Zet zonder contact de verlichting aan (dimlicht) en meet de spanning en de tijd totdat deze op 12 volt staat. Een nieuwe accu staat na 60 min. op 12.4 volt. Een slechte accu staat na 10 min al op 12 volt.
Chris