onze defender Puma 110 start niet.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger

Re: onze defender Puma 110 start niet.

Berichtdoor Roger » 01 Jan 2018, 13:09

:D :D :D :D :D

met alle respect, maar ik verwacht niet dat iemand die een lege accu niet herkent én een starthulp in zijn auto heeft liggen maar desondanks de wegenwacht belt, zich over accuwaarden gaat buigen en gaat proberen een analyse van zijn accu te maken.

:twisted: :twisted:

een ritje garage en vervangen van de accu lijkt mij een beter en meer voor de hand liggend idee in dit geval.

;)
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Jan 2018, 13:21

Roger schreef:met alle respect, maar ik verwacht niet dat iemand die een lege accu niet herkent én een starthulp in zijn auto heeft liggen maar desondanks de wegenwacht belt, zich over accuwaarden gaat buigen en gaat proberen een analyse van zijn accu te maken.

een ritje garage en vervangen van de accu lijkt mij een beter en meer voor de hand liggend idee in dit geval.

Ik ben van "verbeter de wereld begin met iets onschuldig eenvoudigs" .... je kan er wellicht iets van leren.
Daarna kan je altijd nog een ander de accu laten verwisselen.

Groeten MarcS

Roger

Berichtdoor Roger » 01 Jan 2018, 13:49

:D :D

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

twdi

Berichtdoor twdi » 29 Mar 2018, 22:39

De auto heeft 2 weken stil gestaan en de accu was nu echt helemaal leeg. De auto ging met de afstandstands bediening ook niet meer open.
Ik heb inmiddels goede startkabels en nadat een paar keer het alarm afging kreeg ik hem gestart. De clou met het alarm bleek om de auto met de afstandsbediening even dicht te doen nadat de accu door de tweede iets bij geladen was. Ik twijfel dit keer of de schakelaar van de interieur verlichting niet goed uit stond want het lampje ging aan.

Vervolgens 30 km gereden en de auto achter ons huis gezet om de kampeerspullen voor het weekend te laden. Helaas startte hij een klein uurtje later na het laden weer niet. Dus weer de tweede accu erop en weer 40 km gereden. Ditmaal bijna alleen snelweg. Ik moest bij terug komst echt tanken en dat ging.

Nu maar afwachten of hij morgen weer start.

Kan de accu door vermoedelijk totaal leeg te zijn geweest daar nu echt stuk door zijn?

trix G4

Berichtdoor trix G4 » 29 Mar 2018, 22:43

ja.....accu's vinden het niet fijn om helemaal leeg gelopen te zijn
Overigens: iedere accu kan, ongeacht zijn leeftijd, van de ene dag op de andere domweg kapot zijn

Dus niet aanmodderen....gelijk een nieuwe kopen want dit wordt toch niks meer

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 29 Mar 2018, 23:20

twdi schreef:Nu maar afwachten of hij morgen weer start.
Zou maar zo kunnen van niet (een warme motor start makkelijker dan een koude), met een stukje rijden krijg je een lege accu niet vol. Beter is het om de accu goed vol te laden met een (goede) acculader.
Mijn VW bus had ook een bijna lege accu na 3/4 jaar in de stalling (het klokje liep nog op tijd, maar de binnenverlichting brandde flauwtjes nadat ik de deur geopend had). Ik heb niet eens getracht om te starten, wetende dat dit toch niet ging lukken. De accu aan een acculader gehangen en een dag later eens gekeken en de accu was weer vol en de motor startte probleemloos (en later ook nog een paar keer). Omdat ik de 8 jaar oude accu niet vertrouwde, de accu onder belasting getest met een accutester en die gaf aan dat de accu nog goed is (de spanning zakte terug richting de 11 Volt, maar niet verder terug). Om een accu te kunnen testen dient deze eerst volledig opgeladen te zijn.

Groet,

Erik

p.s. bij mijn 300 Tdi en Td5 regelt het alarm ook de binnenverlichting; aan of (eventueel met vertraging) uit.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Mar 2018, 23:28

trix G4 schreef:ja.....accu's vinden het niet fijn om helemaal leeg gelopen te zijn
Overigens: iedere accu kan, ongeacht zijn leeftijd, van de ene dag op de andere domweg kapot zijn

Dus niet aanmodderen....gelijk een nieuwe kopen want dit wordt toch niks meer

Tja ... met het eerste ben ik het geheel eens (zeker als er ook nog eens wat vrieskou overheen gaat), met het tweede ook (een cel die kortsluiting maakt maakt dat de accu effectief kapot is - want dan heb je ineens 10 V ipv 12 V ).

Met het derde ben ik het slechts partieel eens. Een accu die niet helemaal naar god is kan je altijd nog proberen weer te leven te brengen met een goede acculader (of eventueel eerst met een kleine niet te goede acculader, en daarna pas een echt goede).

En in het verlengde hiervan: Een klein eindje rijden laadt de accu niet voldoende op, zelfs een eind rijden is niet gauw genoeg.
Sowieso is de auto-dynamo+spanningsregelaar niet echt een ideale accu-lader, en zeker niet voor een accu die geheel plat ligt.

Maar goed, als je om te beginnen al niet echt kijk hebt op de basis-electrickery dan is het kopen van een nieuwe accu de makkelijker weg.
Een nieuwe accu moet je overigens ook beter nog een dag (of wat langer) aan een betere acculader hangen.
En niet nieuwe accu laad je beter ook een paar keer per jaar goed door met een acculader.
De Puma is overigens redelijk vergevingsgezind mbt een lagere accuspanning: zelfs al gaat het nood-alarm af vanwege onderspanning start de auto nog (don't ask me how I know). En verder: Mijn accu is hard op weg om 8 jaar oud te worden ... ik heb 'm de eerste 5 jaar weinig aandacht gegeven, had ik dat wel gedaan dan was ie wellicht nu nog steeds z.g.a.n. ... nu is ie wat amechtig, desondanks start ie de auto ook bij min veel (bij min 16 had ik de lader er aan, dat leek mij toch beter, ook omdat zelf een druppellaadstroom de accu toch wat helpt - naast het op spanning houden zorgt de stroom ook voor een beetje inwendige opwarming.

Groeten MarcS

PS   Als je op vakantie gaat naar Frankrijk dan koop je bij Leclerc een passende accu voor € 105,-
PS2 Ook bij de Puma stuurt het alarm de binnenverlichting, behalve als je die op altijd aan of altijd uit het geschakeld.
PS3 Zet een LED equivalent in het interieur-lichtje (kies wel "warm-wit"). Het vertraagd uit vertraagt daardoor nog meer, maar een LED binnenlichtje trekt in ieder geval zo weinig stroom dat je schier eindeloos licht hebt.

trix G4

Berichtdoor trix G4 » 30 Mar 2018, 07:47

Ik probeer alleen maar te zeggen dat als je merkt dat je accu slechter wordt, je beter gelijk een nieuwe kunt kopen
Zeker...je kunt het een aantal maanden rekken maar er komt een ochtend dat je vloekt omdat hij niet start
Om dit voor te zijn vervang ik mijn accu's als ik merk dat ze minder worden
Ik ga er niet mee aanmodderen want je weet dat het uitstel van executie is
Een nieuwe accu heb je al voor 150 euro

Wellicht speelt het mee dat ik een eigen transport bedrijf heb en allergie's ben voor niet startende wagens ;)

twdi

Berichtdoor twdi » 30 Mar 2018, 09:48

Hij startte zonder problemen.

Vandaag een rit van 300km. Die doen we maar met de 110. Ook om de extra accu weer bij te laden.

Ook maar eens op zoek naar een goede accolader.
Tips?

Roger

Berichtdoor Roger » 30 Mar 2018, 09:48

ik zeg ook koop gewoon een nieuwe accu.
is uiteindelijk onontkoombaar.
daarbij, gelet op het schijnbaar niet in overvloed aanwezig technisch inzicht van de vraagsteller, ook de verstandigste keuze.
(no offence)
;)

Roger
D2 TD5 2004 automaat

Terug naar “Techniek”