trix G4 schreef:Ik probeer alleen maar te zeggen dat als je merkt dat je accu slechter wordt, je beter gelijk een nieuwe kunt kopen
Zeker...je kunt het een aantal maanden rekken maar er komt een ochtend dat je vloekt omdat hij niet start
Roger schreef:ik zeg ook koop gewoon een nieuwe accu.
is uiteindelijk onontkoombaar.
daarbij, gelet op het schijnbaar niet in overvloed aanwezig technisch inzicht van de vraagsteller, ook de verstandigste keuze.
(no offence)
Het is een oplossing, een nieuwe accu (en het is natuurlijk ook "uiteindelijk onontkoombaar"). Maar als je weinig rijdt en verder ook niet naar de accu omkijkt dan wordt het wellicht een goed idee om de accu's in het groot in te kopen (en/of aandelen te kopen in de accu-bussiness).
Ik zeg: koop als eerste een adequate Volt-meter (dat is beslist niet "le dernier cri" in de accu-bewaak-wereld maar het geeft wel een goede eerste indruk) -- ik heb een chinees sigaretten-stekker-V-metertje, dat bevalt prima in de Puma.
En koop een adequate (druppel)lader -- de Medion-lader die soms bij de Aldi aangeboden wordt blijkt al afdoende, direct kopen bij Medion kan ook.
En koop als de accu echt zichtbaar hard terugloopt, dus als ie ook te hard terugloopt na een paar dagen doorladen (want 300 km rijden is leuk, 600 km is beter, 24-48 uur laden gaat richting best) ... en als je redelijk zeker weet dat er geen sluipverbruikers zijn anders als alarm en radio ... koop dan een nieuwe accu. En zet die accu dan bovendien éérst een paar dagen aan de lader.
Ik begon 3 jaar geleden met een lichte twijfel aan de accu, vorig jaar - dwz najaar 2016 - heb ik zelfs gekeken naar de accu-prijzen/leveranciers.
Dus de stelling dat je binnen een paar maanden aan de beurt bent is wat al te boud.
Aan de andere kant, zoals Roger zegt: als je kennelijk geen feeling hebt met de basis electrickery rond een accu (en dat is best basaal) dan blijft het behelpen.
En dan tenslotte: Eigenlijk "moet" je een adequate (druppel)lader hebben als je het leven van de accu lang en gelukkig wilt rekken, en je "moet" de accu minimaal 2 a 3 maal per jaar goed doorladen ... met een beetje geluk heeft je accu dan een schier eeuwig leven, hij houdt er dan uiteindelijk ook mee op maar wel na een maximale levensduur. Ik weet het, ik heb dit advies ook eerst zo'n 5 jaar in de wind geslagen.
Nog beter is het om een LiFePO accu-equivalent te plaatsen, maar die kosten (nog) zoveel dat de accu ruimschoots het eind van de olie moet overleven om tot terugverdienen te komen.
Second-best is het plaatsen van een HiCap-pakket parallel aan de loodaccu - met een HiCap-pakket verklein je de voor de lood-accu schadelijke vermogens-vraag-pieken, vooral bij koude ga je dat merken omdat de HiCap-condensatoren temperatuur-onafhankelijk vermogen blijven leveren (de condensatoren zorgen dus voor een soort vliegwiel-werking: ze leveren makkelijk een kortstondig-vermogen).
Groeten MarcS