omdat ik mijn zojuist gekochte 2002 D2 Automaat wel errug tenenkrommend slakkig vond rijden heb ik een Tuningbox in GB besteld die het vermogen opkrikt naar ongeveer 180 pk.
de recensies waren erg lovend (zegt niet altijd alles), de site leek proffesioneel en er was een 28 dagen 'niet goed, geld terug' garantie.
daarbij was hij net afgeprijsd van ongeveer 530€ tot 400€ incl verzendkosten.
omdat zon ding simpel zelf is in te bouwen zonder al te veel poespas en je hem zonder gedoe ook weer zo uit bouwt als ie niet bevalt, dacht ik laat ik het maar eens proberen.
mijn twee voorgaande TD5 s heb ik destijds bij Hugo laten tunen en dat werkte top.
ben benieuwd of ik verschil merk tussen a: getuned en ongetuned en b: getuned via een box en getuned via herprogrammering van de ecu.
ik laat jullie hier zodra ik eea heb ontvangen en ingebouwd mijn ervaringen weten.
ben benieuwd.
D2 2002 Chip Express tuning box besteld
D2 2002 Chip Express tuning box besteld
Life's a journey, not a destination.
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
-
Landmarcs
Re: D2 2002 Chip Express tuning box besteld
Dag Roger,
Ik vrees dat een "box" ver achterblijft bij een herprogrammering van de ECU door een van de bekende betere ECU-tuners.
Zo'n box manipuleert eventueel een paar sensor-input's of anders nog wat grover alleen de aansturing van de pompverstuivers zodat er net iets meer brandstof ingespoten wordt.
Maarrr was het niet verstandiger eerst te kijken of de auto beter kan, bijv. door inlaat-traject en in het bijzonder de intercooler schoon te maken.
Daarna eens uitlezen -- wellicht is er een sensor moe (daar wordt ie ook heel lui van).
En daarna wordt het tijd om aan een beetje tuning te denken.
Groeten MarcS
Ik vrees dat een "box" ver achterblijft bij een herprogrammering van de ECU door een van de bekende betere ECU-tuners.
Zo'n box manipuleert eventueel een paar sensor-input's of anders nog wat grover alleen de aansturing van de pompverstuivers zodat er net iets meer brandstof ingespoten wordt.
Maarrr was het niet verstandiger eerst te kijken of de auto beter kan, bijv. door inlaat-traject en in het bijzonder de intercooler schoon te maken.
Daarna eens uitlezen -- wellicht is er een sensor moe (daar wordt ie ook heel lui van).
En daarna wordt het tijd om aan een beetje tuning te denken.
Groeten MarcS
Mijn 2004 D2a Td5 met 180K op de klok heb ik toen ik em net had even nagekeken en ook even de intercooler etc gecheckt. Dat geeft mij weer eens de bevestiging dat heel dat verontreinigde inlaat traject verhaal één groot lulverhaal is!
Bij mij D1 heb ik ooit de inlaat schoongemaakt want daar zou wel 20mm teer en kool inzitten...... Dat bleek uiteindelijk een laagje van hooguit ééntiende mm of minder.
Bij de D2 die ik nu heb is het hele traject brandschoon. En dat terwijl heel het egr gebeuren er 100% standaard en volledig opzit.....
Deze D2 heb ik ook laten tunen door Td5 inside. Niet omdat het nou zo hard nodig was maar omdat die gast bij Roger kwam en omdat het dus makkelijk kon.

Bij mij D1 heb ik ooit de inlaat schoongemaakt want daar zou wel 20mm teer en kool inzitten...... Dat bleek uiteindelijk een laagje van hooguit ééntiende mm of minder.
Bij de D2 die ik nu heb is het hele traject brandschoon. En dat terwijl heel het egr gebeuren er 100% standaard en volledig opzit.....
Deze D2 heb ik ook laten tunen door Td5 inside. Niet omdat het nou zo hard nodig was maar omdat die gast bij Roger kwam en omdat het dus makkelijk kon.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Goed dat inlaat-verhaal is dus "bull-shit". Die EGR spoorverhalen zijn dus ook om naar het rijk der fabelen te verwijzen.
Blijft staan dat een check, eventueel oppervlakkig geen kwaad kan.
Een lekke intercooler reduceert de motor-prestaties tot het niveau natte dweil.
Een deels gedelamineerde slang idem, en ook een triviale luchtmassa meter die vermoeid is doet de prestaties geen goed.
Groeten MarcS
Landmarcs schreef:
Goed dat inlaat-verhaal is dus "bull-shit". Die EGR spoorverhalen zijn dus ook om naar het rijk der fabelen te verwijzen.
Blijft staan dat een check, eventueel oppervlakkig geen kwaad kan.
Een lekke intercooler reduceert de motor-prestaties tot het niveau natte dweil.
Een deels gedelamineerde slang idem, en ook een triviale luchtmassa meter die vermoeid is doet de prestaties geen goed.
Groeten MarcS
Dát ben ik helemaal met je eens!
Dat is ook regel voor iedere van tuning; zorg dat de basis goed is!
Edward van Vugt
-
Roger B.
Exact!
Tuning is geen oplossing voor een probleem... als je motor niet goed loopt los je dat op VOORDAT je gaat tunen. Een Td5 en zeker een met automaat die erg traag is zou maar zo een defecte luchtmassameter kunnen hebben, fo een vervuilde automaat of.. of.. of... ga je dan tuning toepassen middels zo'n boxje dan weet je nog steeds niet of je je motor niet verkeerd gaat aansturen.
Wanneer een tuner je ECU remapt, zal ie altijd eerst even checken of er storingen in het geheugen staan, en welke waarden bepaalde sensoren doorsturen, daarna gaat ie je mapping aanpassen. Als je José van Td5 inside laat komen kost de tuning je minder dan dat boxje uit de UK en wordt de auto naar jouw voorkeuren geprogrammeerd...gaat ie met jou rijden en als jij dingen voelt die je anders wil geef je dat aan en kijkt ie in hoeverre het mogelijk is nog wat aan te passen dat het beter naar je wensen is
Tuning is geen oplossing voor een probleem... als je motor niet goed loopt los je dat op VOORDAT je gaat tunen. Een Td5 en zeker een met automaat die erg traag is zou maar zo een defecte luchtmassameter kunnen hebben, fo een vervuilde automaat of.. of.. of... ga je dan tuning toepassen middels zo'n boxje dan weet je nog steeds niet of je je motor niet verkeerd gaat aansturen.
Wanneer een tuner je ECU remapt, zal ie altijd eerst even checken of er storingen in het geheugen staan, en welke waarden bepaalde sensoren doorsturen, daarna gaat ie je mapping aanpassen. Als je José van Td5 inside laat komen kost de tuning je minder dan dat boxje uit de UK en wordt de auto naar jouw voorkeuren geprogrammeerd...gaat ie met jou rijden en als jij dingen voelt die je anders wil geef je dat aan en kijkt ie in hoeverre het mogelijk is nog wat aan te passen dat het beter naar je wensen is
gone
ik heb de ecu uitgelezen en er zijn nul foutmeldingen.
de map sensor heb ik gereinigd, alsmede luchtfilter vervangen.
versnellingsbakolie is 10.000 km geleden vervangen inclusief filter.
LMM nog niks mee gedaan.
als ik hier op het Franse platteland iemand zou kennen om mijn ecu te programmeren had ik daar ook de voorkeur aan gegeven, maar dit is the next best thing.
mijn inlaatslangen zien er tiptop uit.
ik weet, de binnenkant heb ik niet bekeken, maar ik schat de kans niet zo hoog in dat die loslaat en dichtklapt .
denk trouwens dat de bak zowieso niet een van de snelste is. heb het idee dat er veel verlies optreed.
je ziet de motor in toerental oplopen en de snelheid volgt niet echt navenant.
we zullen zien.
het is een experiment .
daarom zeg ik, ik hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen.
wellicht is het een fiasco.
dat horen jullie dan ook.

de map sensor heb ik gereinigd, alsmede luchtfilter vervangen.
versnellingsbakolie is 10.000 km geleden vervangen inclusief filter.
LMM nog niks mee gedaan.
als ik hier op het Franse platteland iemand zou kennen om mijn ecu te programmeren had ik daar ook de voorkeur aan gegeven, maar dit is the next best thing.
ik weet, de binnenkant heb ik niet bekeken, maar ik schat de kans niet zo hoog in dat die loslaat en dichtklapt .
denk trouwens dat de bak zowieso niet een van de snelste is. heb het idee dat er veel verlies optreed.
we zullen zien.
het is een experiment .
Roger
D2 TD5 2004 automaat
Roger
D2 TD5 2004 automaat
-
Roger B.
Roger schreef:als ik hier op het Franse platteland iemand zou kennen om mijn ecu te programmeren had ik daar ook de voorkeur aan gegeven, maar dit is the next best thing.
Td5 inside reist heel europa door voor het tunen van Land Rovers
toch lees je vaak dat dat nu juist gebeurd bij Td5's
Ja.... zo werkt een automaat, en dan met name een koppelomvormer.... zonder verschil in toerental tussen ingaande as en uitgaande van die koppelomvormer is er geen vortex en dus geen krachtoverbrenging.... heb je te veel verlies (meer dan normaal is voor deze auto, dan ga je met tuning hooguit het probleem dat er in de bak zit versneld verergeren of camoufleren, niet oplossen
we zullen zien.
het is een experiment .
het vervelende is dat een verkeerd soort tuningbox pas SLECHT is als er iets mis gaat.... als de ECU in noodloop zou moeten gaan om de motor te beschermen, maar die tuningbox dat verhinderd, of die noodloop blijft tunen .... dat kan (meer)schade veroorzaken
gone
Td5 inside reist heel europa door voor het tunen van Land Rovers.
maar zal niet alleen daarvoor naar mij komen voor 400€ denk ik toch?
ben ik met je eens.
heb mijn bak conform de RAVE methode getest en alles is zoals het lijkt te moeten zijn.
ik denk dat ik de disco zelfs nieuw te sloom had gevonden, hahaha
mmmmmhhmmmmmm ja dat is wellicht wel een puntje van attentie
maar zal niet alleen daarvoor naar mij komen voor 400€ denk ik toch?
Ja.... zo werkt een automaat, en dan met name een koppelomvormer.... zonder verschil in toerental tussen ingaande as en uitgaande van die koppelomvormer is er geen vortex en dus geen krachtoverbrenging.... heb je te veel verlies (meer dan normaal is voor deze auto, dan ga je met tuning hooguit het probleem dat er in de bak zit versneld verergeren of camoufleren, niet oplossen.
ben ik met je eens.
heb mijn bak conform de RAVE methode getest en alles is zoals het lijkt te moeten zijn.
ik denk dat ik de disco zelfs nieuw te sloom had gevonden, hahaha
het vervelende is dat een verkeerd soort tuningbox pas SLECHT is als er iets mis gaat.... als de ECU in noodloop zou moeten gaan om de motor te beschermen, maar die tuningbox dat verhinderd, of die noodloop blijft tunen .... dat kan (meer)schade veroorzaken
mmmmmhhmmmmmm ja dat is wellicht wel een puntje van attentie
Roger
D2 TD5 2004 automaat
Roger
D2 TD5 2004 automaat
-
Waterrover
- Beheerder
Heb je al gecontroleerd of er geen verstopping in het uitlaatkanaal aanwezig is, eventueel een lekkende intercooler of turbo die meer fris is? Het enige wat ik gedaan heb, is de downpipe vervangen voor een zonder KAT en de EGR verwijderd. Auto trekt prima, al gebruik ik het niet zo vaak. Meestal staat de 'economy" aan, en i.c.m. de kick-down is het mij snel genoeg.
Chris
Chris